تخریب کارخانه های فرآوری با واردات کنسرو زیتون در کشور

ساعت: 15:07
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792401

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون گفت: واردات کنسرو زیتون به کشور صنایع متوسط ​​و کوچک فرآوری زیتون ایران را نابود می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی عباسی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: هدف از پرورش و توسعه باغات تولید روغن زیتون و افزایش سرانه مصرف در کشور است. متاسفانه با توجه به رشد روزافزون مصرف کنسرو زیتون تلاش می شود تا ذائقه مردم به این سمت سوق داده شود. “

وی با بیان اینکه برخی تلاش می کنند قیمت کنسرو زیتون را حفظ کنند و روغن زیتون را از سبد خانوارها حذف کنند، گفت: مصرف سرانه کنسرو زیتون در ایران بین 700 تا 750 گرم است در حالی که این رقم در دنیا تنها 250 گرم است. . گرم..

این مقام مسئول میزان مصرف روغن زیتون در ایران را نسبت به کشورهای جهان یک سوم دانست و گفت: برخی تلاش می کنند تا زمینه واردات زیتون کنسروی را در کشور فراهم کنند.

رئیس شورای ملی زیتون یادآور شد: ورود واردات کنسرو زیتون به کشور زنگ خطری برای کاهش مصرف روغن زیتون است که در این صورت تنها منافع برخی افراد تامین می شود و چنین سیاست هایی باعث نابودی تولید زیتون می شود. . واحدها.”

عباسی بیان کرد: اگر چنین سیاست هایی در کشور اجرا شود و مجوز واردات کنسرو زیتون صادر شود، ایران به ویژه شهرستان طارم با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

وی یادآور شد: واحدهای تبدیلی ایران با توجه به منویات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخلی بر اساس سیاست های کلان ملی و نامگذاری سال رفع موانع تولید در صورت عدم حمایت با مشکلات مبارزه خواهند کرد.

این مسئول ادامه داد: با وجود تشویق مردم دنیا به استفاده از روغن زیتون، زیتونکاران این سیاست را به نفع خود جدی نمی گیرند و مردم را به مصرف کنسرو زیتون تشویق می کنند.

رئیس شورای ملی زیتون گفت: به دلیل سیاست های ارائه شده در کشور، شرکت های فرآوری اقدام به خرید زیتون کرده اند و این در حالی است که عده ای با خرید کنسرو روغن زیتون از برخی کشورها قصد تخریب این صنعت را دارند.

عباسی گفت: امروزه کارخانجات فرآوری زیتون در کشور برای خرید سوزن دستگاه هسته زنی و روغن کاری برای تولید این محصول با قیمت سه برابر باید حداقل به 10 کشور جهان سفر کنند در حالی که برخی فقط به فکر منافع خود هستند. “

وی با بیان اینکه امروز کشور در شرایط خاص و جنگ اقتصادی به سر می برد و قرار نیست کشور مصرف کننده پسماند کشورهای دیگر باشد، افزود: من به عنوان رئیس شورای زیتون می گویم کنسرو زیتون سود قابل توجهی ندارد. در مقایسه با روغن زیتون.”

این مسئول با اشاره به اینکه شورای ملی زیتون باغداران و جامعه تجاری را به سمت تولید روغن زیتون سوق می دهد، تصریح کرد: دولت باید تصمیم بگیرد سرانه روغن زیتون را افزایش دهد تا واحدهای پرورش زیتون از این موضوع بهره ببرند.

رئیس شورای ملی زیتون گفت: 30 درصد یارانه به تولیدکنندگان دنیا پرداخت می شود که با حذف ارز 4200 تنی روغن زیتون جایگاه خود را پیدا کنند که امیدواریم به زودی محقق شود.

عباسی ادامه داد: روغن پالم با 4 هزار و 200 حجم یا نیمی از ارز وارد شد و در صورت آزاد بودن قیمت ارز، محصولات جایگاه خود را پیدا می کنند، البته این تغییر ممکن است چالش برانگیز باشد.

وی واردات کنسرو زیتون را ممنوع کرد و گفت: گرچه گروه هایی خواهان واردات کنسرو زیتون هستند اما تاکنون شورای ملی زیتون با این موضوع مخالفت کرده و اجازه نمی دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: سازمان استاندارد ساز و کار و ابزار لازم برای بررسی کیفیت کنسرو زیتون را ندارد و فقط از ابزار دولتی به صورت محدود استفاده می کند که این امر باعث شده برخی از روغن های وارداتی به کشور فاقد شرایط لازم باشد. استاندارد

رئیس شورای ملی زیتون واردات کنسرو زیتون به کشور را عامل تخریب صنایع کوچک و متوسط ​​تبدیلی زیتون عنوان کرد و گفت: اگر جلوی واردات گرفته نشود، صنعت زیتون ورشکست می شود.

عباسی گفت: در حال حاضر باغات زیتون در استان های قزوین، زنجان و گیلان پیشرفت خوبی دارند و لازم است از تولیدکنندگان حمایت های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید