آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی خواهد کشاند؟/ پیامدهای جنجال جدید ترامپ


ساعت: 20:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889684

حمله FBI به عمارت ترامپ و تحقیقات در مورد نقض قانون جاسوسی توسط وی، آتش زیر خاکستر اختلافات حزبی را دوباره شعله ور کرده است که می تواند به جنگ داخلی در این کشور منجر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع حمله اف‌بی‌آی به املاک ترامپ در فلوریدا که به اعتراف خودش در هفته گذشته خبرساز شد و دیگر مسائل سیاسی در ایالات متحده را به حاشیه برد، این کشور را در آستانه جنگ‌های چریکی تمام عیار و حتی جنگ داخلی قرار داده است، بنابراین ترامپ هواداران می توانند به 6 ژانویه 2021 در کنگره ایالات متحده نیمه پر شده و با دموکرات ها تسویه حساب کنند.

در جدیدترین افشاگری خیره کننده در یک سری تحقیقات در مورد تلاش های ترامپ برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات، معاملات تجاری او و حذف اسناد دولتی هنگام خروج از کاخ سفید، طبق حکمی که روز جمعه صادر شد، ماموران فدرال اقامتگاه ترامپ را تفتیش کردند. در فلوریدا، به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد نقض احتمالی قانون جاسوسی و سایر قوانین، اسناد فوق سری را در خانه او پیدا کردند.

ماموران اف بی آی 11 مجموعه اسناد را از خانه ترامپ کشف و ضبط کردند که برخی از آنها کاملاً محرمانه و به عنوان اطلاعات حساس طبقه بندی شده بودند، به این معنی که آنها را فقط می توان در یک مرکز امن دولتی ذخیره و مشاهده کرد.

یک نگاه سریع

صبح روز سه‌شنبه ۱۸ اوت، پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) در عملیاتی بی‌سابقه علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا به عمارت ترامپ در فلوریدا یورش برد و اسنادی را ضبط کرد.
در پاسخ، ترامپ و جمهوری خواهان دولت بایدن و دموکرات ها را متهم کردند که اجرای قانون را به سلاحی علیه احزاب سیاسی مخالف تبدیل کرده اند.
در مجموع، ماموران FBI 11 مجموعه اسناد را از خانه ترامپ ضبط کردند که برخی از آنها به عنوان فوق سری و حساس طبقه بندی شده بودند و ترامپ به نقض قانون جاسوسی متهم شد.
حمله اف بی آی به اقامتگاه ترامپ بار دیگر اختلافات حزبی را در آمریکا به اوج رساند و هشتگ جنگ داخلی در این کشور را تقویت کرد.

وضعیت را ارزیابی کنید

صبح روز سه شنبه 18 آگوست (به وقت تهران)، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از اقدام بی سابقه پلیس فدرال (اف بی آی) در یورش گسترده به عمارت خود موسوم به “مار لاگو” واقع در ایالت 2013 خبر داد. فلوریدا. ترامپ بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «نیروهای اف‌بی‌آی عمارت من را به تعداد زیاد محاصره کردند، داخل آن رفتند و به تفتیش پرداختند».

این حمله پس از آن صورت گرفت که مقامات تحقیق در مورد حمله سال 2021 توسط حامیان ترامپ به ساختمان کنگره اعلام کردند که اسناد مربوط به روزهای قبل و بعد از آن حادثه در آرشیو ملی موجود نیست. از سوی دیگر گفته می شود ترامپ بیشتر اسناد دولتی را پس از خروج از کاخ سفید به خانه خود برده است.

پس از این حمله، گمانه زنی های زیادی در مورد علت آن مطرح شد و روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داد که ماموران FBI علاوه بر یک سری اسناد طبقه بندی شده به دنبال اسناد محرمانه درباره سلاح های هسته ای هستند. این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که مریک گارلند، دادستان کل آمریکا تأیید کرد که شخصاً حکم ایالتی را برای تفتیش خانه ترامپ دریافت کرده و فاش کرد که وزارت دادگستری به دنبال علنی کردن حکم و جزئیات بازرسی است.

سرانجام انتشار حکم بازرسی اموال ترامپ و موجودی اقلام کشف شده از وی در روز جمعه که احتمال تخلف وی از قانون جاسوسی را بالا می برد، به بمب خبری تبدیل شد. این اسناد نشان می دهد که او ممکن است به مخفی کردن یا حذف اسناد رسمی، از بین بردن، تغییر یا پنهان کردن سوابق به قصد ایجاد مانع یا تأثیرگذاری در تحقیقات و یک جنایت احتمالی تحت بند 793 از عنوان 18 قانون مجازات ایالات متحده متهم شود. زبان قانون پیچیده است، اما اصل آن این است که سوء استفاده، نگهداری نادرست، یا ناتوانی در محافظت از اطلاعات امنیت ملی که «می تواند به ضرر ایالات متحده یا به نفع هر خارجی باشد، جرم است. کشور.”

ترامپ در واکنش به حمله به اقامتگاهش با بیان اینکه چنین اتفاقی هرگز برای رئیس جمهور سابق آمریکا رخ نداده بود، وزارت دادگستری دولت دموکرات بایدن را متهم کرد که از سیستم قضایی به عنوان سلاح استفاده می کند و چنین حمله ای را حمله رادیکال خواند. او برای جلوگیری از نامزدی خود در سال 2024 و پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر، آواز خواند. او روز جمعه ضمن رد گزارش مربوط به نگهداری اسناد تسلیحات هسته ای آمریکا در خانه خود، اف بی آی را به جاسازی اطلاعات در این سایت متهم کرد.

علاوه بر واکنش تند ترامپ، یورش ماموران آژانس تحقیقات فدرال آمریکا به عمارت مجلل ترامپ نیز با واکنش تند جمهوری خواهان مواجه شد. سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام گفت: آیا تبعیت از ترامپ 90 روز قبل از انتخابات میان دوره ای قابل قبول است؟ امروز مسیر پرزیدنت ترامپ برای نامزدی بسیار گسترده تر از دیروز است و احتمال انتخاب مجدد او بیشتر از دیروز است.

در کنار او جمهوری خواهان برجسته ای مانند «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری خواه در مجلس نمایندگان، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ و «تد کروز» سناتور تندرو از ایالت تگزاس نیز به شدت به این حادثه واکنش نشان داد. ماجرا تا آنجا پیش رفت که مت رینالدی، رهبر جمهوری خواه ایالت تگزاس در پیامی در توییتر خواستار انحلال اف بی آی شد.

در پاسخ، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نابودی حزب دموکرات را استراتژی جمهوری خواهان خواند و یادآور شد که کریستوفر رای، رئیس اف بی آی توسط ترامپ منصوب شده است.

حامیان ترامپ صحنه را خالی نگذاشتند و در همان روز حمله به عمارت ترامپ به سمت او رفتند و هشتگ جنگ داخلی آمریکا را داغ کردند. در همان زمان، پلیس فدرال از افزایش بی سابقه تهدیدها علیه مقامات آژانس خبر داد و با افزایش تهدیدها، یک مرد اوهایو روز پنجشنبه به دلیل تلاش برای نقض امنیت در دفتر FBI در سینسیناتی توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

چشم انداز

علاوه بر گمانه زنی ها در مورد تاثیر این تحقیقات بر ثروت سیاسی ترامپ، پیامدهای حمله اف بی آی به عمارت وی برای آمریکا نیز به سوژه روز رسانه های کشورمان تبدیل شده است. برخی رسانه های آمریکایی با اشاره به ماده 2071 ماده 18 قانون اساسی آمریکا نوشتند که فردی که از اسناد دولتی سوء استفاده کند باید طبق این ماده جریمه نقدی یا به حبس تا سه سال یا هر دو محکوم شود.

مارک الیاس، وکیل انتخاباتی ایالات متحده، معتقد است که اگر این اتفاق بیفتد، ترامپ ممکن است از نامزدی محروم نشود زیرا او با چنین اتهاماتی مخالفت خواهد کرد. با این حال، به گفته الیاس، مبارزات انتخاباتی در حالی که از خود در برابر اتهامات احتمالی دفاع می کند، می تواند عملکرد انتخاباتی ترامپ را تضعیف کند.

در همین حال، برخی از کارشناسان حقوقی به حکم دادگاه عالی اشاره کردند که می گوید کنگره نمی تواند معیارهای رئیس جمهور شدن را تغییر دهد. این کارشناسان می گویند قانون اساسی آمریکا به کنگره اجازه می دهد در مورد استیضاح از اختیارات رئیس جمهور صرف نظر کند و قانونگذار آمریکا در موارد دیگر چنین اختیاری ندارد. با این حال، هری لیمن، بازپرس سابق فدرال، گفت پرونده ای که FBI در حال بررسی است می تواند منجر به منع این جنایتکار از داشتن هر گونه منصب دولتی در ایالات متحده شود.

بر اساس تحلیل سایت خبری هیل، وابسته به کنگره آمریکا، ترامپ از چند جهت با خطرات قانونی مواجه است. او که اخیراً به دلیل حمله مرگبار به ساختمان کنگره ایالات متحده توسط حامیانش مورد تحقیق قرار گرفت، به دفتر دادستان کل ایالت نیویورک احضار شد تا پس از یورش اف‌بی‌آی به عمارت وی، با استناد به متمم پنجم، به سؤالات مربوط به معاملات تجاری خانواده‌اش پاسخ دهد. به گفته کارشناسان حقوقی، در رسیدگی جدید به تخلفات احتمالی قانون جاسوسی، در صورت تایید اتهامات، ماه ها به طول می انجامد.

کارشناسان می گویند اکنون همه چیز تبدیل به مهمات جنگ پارتیزانی آمریکا شده است و در حالی که منتقدان ترامپ از آنچه که حداقل استیضاح قریب الوقوع علیه او می گویند خشنود هستند، سرسخت ترین حامیان او به همان اندازه مصمم هستند که او قربانی توطئه است. توسط “دولت پنهان” پنهان شده است.

بر اساس تحلیل هیل، ترامپ مدعی شده است که اطلاعاتی که در عمارت خود دارد قبلاً از حالت طبقه بندی خارج شده است، ادعایی که مطمئنا مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت. اما بر اساس این تحلیل، لفاظی‌ها در مورد سوء استفاده دولت بایدن از قدرت برای آزار سیاسی دشمنان و اظهارات کینه توزانه جمهوری‌خواهان و حامیان ترامپ تنها به آتش لحظه کنونی می‌افزاید، که از قبل به اندازه کافی خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید