نامه جلیلی کشور را به جنگ می کشاند

نامه جلیلی کشور را به جنگ می کشاند

روهر نه : این توصیه نشان می دهد که آقای جلیلی به عنوان یک اصولگرای سرسخت در واقع مانند حسن روحانی معتقد است که ایران باید مشکل کده خود را حل کند. سعید جلیلی فقط می گوید دست پر برویم قدح.

; جمشید گیل شرق می نویسد: سعید جلیلی در نامه ای به رهبری با مخالفت با روند کنونی مذاکرات ایران و 1+5 خواستار خروج ایران از برجام شد و پیش بینی کرد که روسیه و چین از حق وتو استفاده کنند. شورای امنیت ، از بازگشت تحریم های پیشگیرانه جلوگیری می کند.

جلیلی همچنین خواهان افزایش 90 درصدی غنی سازی به عنوان مقدمه ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا شد.

همین توصیه نشان می دهد که آقای جلیلی به عنوان یک اصولگرای سرسخت در واقع مانند حسن روحانی معتقد است که ایران باید مشکل کده خود را حل کند. سعید جلیلی فقط می گوید دست پر برویم قدح.

اما مشکلی که در توصیه آقای جلیلی وجود دارد این است که بر این فرض استوار است که اگر جواب ندهد به بازگشت تحریم‌های دوره اوباما می‌انجامد و همه کشورهای جهان دوباره ملزم به رعایت تحریم‌های مجدد خواهند شد.

اما مهمتر از آن اینکه سعید جلیلی با این توصیه عملا سرنوشت کشور را به تصمیم و اراده چین و روسیه پیوند می زند. او گمانه زنی کرد که اگر فرانسه، آلمان یا بریتانیا این ماشه را فعال کنند، چین یا روسیه شورای امنیت را از تایید “بازگشت تحریم ها” منع خواهند کرد.

اما اگر چین یا روسیه به دلایلی و تحریم ها قبل از شروع مجدد برجام از وتوی خود استفاده نکنند، آقای جلیلی چه خواهد کرد؟ به عنوان مثال آیا از مردم ایران که بر اساس یک فرض درست باعث بازگشت همه تحریم ها شدند و اقتصاد کشور را ضعیف تر و بدتر کردند عذرخواهی می کند؟

مشخص نیست که چرا سعید جلیلی معتقد است روسیه آماده تحمل ایران است که توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد. شواهدی که چنین چیزی را تایید نمی کند. اگر چنین باشد، روسیه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را در دوره اوباما وتو خواهد کرد. روسیه روابط خوبی با عربستان سعودی دارد و آگاه است که غنی‌سازی 90 درصدی از سوی ایران، در صورت آغاز و ادامه، عربستان را به ساخت یا توسعه سلاح‌های هسته‌ای سوق می‌دهد، که به معنای افزودن حداقل یک قدرت هسته‌ای جدید به نیرو‌های موجود است. منطقه اتمی

اما فراتر از همه این نکات، به نظر می رسد سعید جلیلی در تحلیل خود بیش از حد بر «ضعف دولت بایدن» تکیه کرده است. اگرچه دولت بایدن به هیچ وجه حاضر به آغاز جنگ جدیدی نیست و خود بایدن به طور کلی یک سیاستمدار ضعیف به نظر می رسد، اما همچنان قوی ترین ارتش جهان را در اختیار دارد و هر جنگی بین ایران و آمریکا آسیب اصلی برای ایران نخواهد بود. خاک … در ایالات متحده

موشک‌های ایران حتی اگر پایگاه‌های نظامی آمریکا را در منطقه منهدم کنند، هنوز خاک آمریکا را هدف قرار نمی‌دهند. چند روز قبل از ترور سردار سلیمانی، مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند که کشور را به جنگ نمی کشیم. اگرچه سردار سلیمانی پس از سخنرانی ترور شد، اما واکنش ایران به گونه ای نبود که کشور را به جنگ بکشاند.

به نظر می رسد نامه سعید جلیلی قابلیت کشاندن کشور به سمت جنگ را دارد و به همین دلیل بعید است که این نامه مبنای اقدام جمهوری اسلامی باشد. این نامه بر اساس دو فرض اصلی است: چین یا روسیه از حق وتوی خود برای جلوگیری از بازگشت تحریم ها به شورای امنیت و دولت بایدن برای جلوگیری از جنگ تحت هر شرایطی استفاده می کنند.

یکی از این دو باور غلط کافی است تا از آب در بیاید تا ایران شرایط بسیار سخت تری را نسبت به امروز تجربه کند. و اگر هر دو فرض آقای جلیلی نادرست از آب در آمد، باید از چنین نصیحتی به خدا پناه برد!

دیدگاهتان را بنویسید