بی توجهی دستگاه های اجرایی، جابجایی اجباری شرکت های دانش بنیان به خراسان جنوبی را ایجاب می کند.


ساعت: 16:48
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840406

حمایت و تسهیل تولید دانش بنیان و اشتغال زا در این اردو مطرح شد.

شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور خراسان جنوبی به دلیل بی توجهی و بی توجهی کارکنان اجرایی چاره ای جز جابجایی و مهاجرت به استان های دیگر ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانبه ریاست استاندار خراسان جنوبی و با حضور دستگاه های اجرایی و روسای دانشگاه ها امروز اولین جلسه ستاد تسهیل تولید و اشتغال دانش و اشتغال برگزار شد.

احمد لامعی سرپرست دانشگاه بیرجند در این نشست با بیان اینکه تعیین شعار سال امسال رسالت جامعه دانشگاهی و پژوهشگران را برعهده گرفته است، گفت: در حال حاضر 70 شرکت دانشگاهی و دانش بنیان در این دانشگاه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در دانشگاه بیرجند، گفتمان علم گرایی و تاکید بر امید و جوانی بر اساس ادعای گام دوم انقلاب است، افزود: اکنون 20 پایان نامه مشترک و 45 طرح پژوهشی با کشورهای مختلف داریم. در دانشگاه بیرجند نقش این دانشگاه و 351 استاد آن را نباید نادیده گرفت و باید در این اردو جنبه مشورتی داشت چرا که هر تلاشی که مبتنی بر علم نباشد به جایی نمی رسد.

لامعی با انتقاد از جزیره ای بودن بازیگری در حوزه فرهنگی ادامه داد: دانشگاه بیرجند آمادگی دارد در حوزه های آب، مهارت آموزی، کارآفرینی و معدن خدمت کند و به رسالت خود در این عرصه جامعه عمل کند.

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت ها در حوزه کشاورزی استان مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه بیرجند و دانشگاه آزاد اسلامی در قالب تفاهم نامه ای، ایجاد زمینه های لازم زیر ساخت. “.

وی از پرداخت هزینه حضور شرکت های دانش بنیان کشاورزی برای شرکت در نمایشگاه تهران خبر داد و افزود: در حال حاضر 9 گروه تحقیقاتی برای رفع نیازهای پژوهشی در حوزه های مختلف راه اندازی شده است.

جعفری با بیان اینکه چهار ابرپروژه برای اجرا با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری تعریف کرده ایم، گفت: همچنین فرآوری پشم گوسفند با همکاری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی انجام می شود.

مصطفی بهی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به اینکه 40 درصد شرکت های دانش بنیان استان در حوزه استارت آپ ها فعالیت می کنند که در کشور نیز خوش درخشیده اند، اظهار داشت: این شرکت ها در حوزه استارت آپ فعالیت می کنند. این کشور از نظر زیرساخت رتبه 21، از نظر فناوری رتبه 26 و از نظر ظرفیت فکری و سواد کلی نیروی انسانی در رتبه دهم قرار دارد.

وی گفت: حدود 50 درصد شرکت های دانش بنیان کشور به صورت مستقیم از ظرفیت زیرساخت های ICT استفاده می کنند و در این راستا باید به ظرفیت شرکت های بومی خراسان جنوبی توجه ویژه شود.

باخ گفت: شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور خراسان جنوبی به دلیل بی توجهی و بی توجهی کارکنان اجرایی چاره ای جز جابجایی و مهاجرت به استان های دیگر ندارند.

محمد بهروزی فر معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز به برخی مشکلات شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برای تامین مالی و اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو مشکل داریم. “

وی گفت: اطلس سرمایه گذاری استانی در مراحل اولیه است و سررسید آن نیازمند وام دهی و هماهنگی است تا بر اساس این اطلس بتوانیم مجوز سرمایه گذاری بی نام در استان صادر کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز گفت: گردشگری به عنوان صنعت توسعه پاک دومین صنعت درآمد ناخالص دنیا و سومین صنعت درآمد خالص است.

هادی شاهوردی افزود: در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تصمیم داریم ابتدا راهکارها را شناسایی و بر روی آنها تمرکز کنیم و در این راستا از توان شرکت های دانش بنیان بهره ببریم.

وی گفت: در سال های گذشته با کمبود تولید محتوا در استان مواجه بودیم، از این رو در تلاش هستیم از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تحقق اهداف مورد نظر در استان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید