افزایش صادرات نفت روسیه به چین و هند


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889841

روسیه برای فروش نفت خام خود به طور فزاینده ای به چین و هند وابسته شده است و این دو کشور اکنون بیش از 40 درصد از صادرات مسکو را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چین و هند، بزرگترین و سومین واردکننده بزرگ جهان، 1.85 میلیون بشکه در روز از مجموع 4.47 میلیون بشکه در روز برای روسیه در ماه ژوئیه، بر اساس داده های تحلیلگران کالای کپلر، دریافت کردند. به این ترتیب، این دو کشور 41.4 درصد از کل صادرات نفت روسیه را در جولای دریافت کردند که تقریباً دو برابر 21.7 درصد در ژوئیه سال گذشته بود.

با این حال، سهم هند و چین از کل واردات نفت روسیه که در ماه می به رکورد 45.4 درصد رسید، در ماه های اخیر کاهش یافته است. این غول های آسیایی 45.2 درصد از کل صادرات نفت روسیه در ماه ژوئن را به خود اختصاص دادند و کاهشی که در ماه جولای مشاهده شد بیشتر به دلیل مشکلات با چین بود.

بر اساس گزارش کپلر، چین مقصد 843 هزار بشکه در روز نفت روسیه در ماه جولای بود که کمتر از 1.33 میلیون بشکه در روز در ژوئن و مه بود. تجزیه و تحلیل دقیق آمار واردات نشان می دهد که چین در ماه جولای 1.16 میلیون بشکه در روز نفت از روسیه وارد کرده است. در حالی که Refinitive Oil Search کل واردات نفت و خط لوله دریایی از روسیه به چین را 1.67 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

بر اساس گزارش موسسه Refinitiv، کل واردات نفت چین از روسیه به کمترین میزان خود در سه ماه گذشته رسید، واردات ژوئن 1.78 میلیون بشکه در روز و داده های ماه مه 1.99 میلیون بشکه در روز.

این آمار احتمالاً نشان می دهد که تقاضای چین برای نفت روسیه به اوج خود رسیده است. اگرچه نفت روسیه هنوز حداقل 10 لاری در هر بشکه ارزان تر از انواع نفت خاورمیانه مانند نفت عربستان سعودی است.

همچنین نشانه هایی وجود دارد که تقاضا برای نفت روسیه در هند به اوج خود رسیده است. کپلر تخمین زد که واردات نفت از روسیه در ماه جولای به 1.05 میلیون بشکه در روز رسید در حالی که در ژوئن 1.12 میلیون بشکه در روز بود. واردات هند از روسیه که در تمام ماه های سال گذشته از 200000 بشکه در روز بالاتر نرفت، در مقایسه با قبل از جنگ اوکراین همچنان بالاست.

همچنین جالب است بدانید که هند حجم زیادی از نفت اورال روسیه را خریداری می کند که از بنادر اروپا صادر می شود و مسافت بیشتری را طی می کند. بر اساس اطلاعات کپلر، هند در ماه جولای 666000 بشکه در روز نفت اورال، بیش از 145000 بشکه نفت اسپو، که در بنادر روسیه در اقیانوس آرام بارگیری می شود و عمده ترین درجه صادراتی چین است، وارد کرده است.

در سایر نقاط آسیا، نفت روسیه برای یافتن خریداران با چالش مواجه است. صادرات به ژاپن در ژوئن و ژوئیه در مقایسه با رکود 112200 بشکه در روز در مارس 2022 به صفر رسید. صادرات روسیه به کره جنوبی نیز از 131000 بشکه در روز در ژوئن و 307000 بشکه در روز در ماه مارس به 115400 بشکه در روز در ژوئیه کاهش یافت.

در حالی که برخی سیگنال‌ها نشان می‌دهند که تقاضای آسیایی برای نفت خام روسیه ممکن است به اوج خود رسیده باشد، این خطر برای مسکو وجود دارد که خریداران اروپایی برنامه‌هایی را برای محدود کردن یا حتی توقف واردات از این کشور اجرا کنند.

البته صادرات روسیه به اروپا کاهش یافته است اما این کاهش چشمگیر نیست زیرا کپلر ترکیه را جزء آمار اروپا به حساب آورده است. این کشور در ماه‌های اخیر نفت بیشتری از روسیه خریداری کرده است و واردات آن از روسیه در ماه ژوئیه به حدود 312 هزار بشکه در روز رسیده است در حالی که در مدت مشابه در سال 2021، این کشور 222 هزار و 500 بشکه در روز بوده است.

با احتساب ترکیه، صادرات روسیه به اروپا در ماه جولای 2.15 میلیون بشکه در روز بود، در حالی که در ژوئن 2.19 میلیون بشکه در روز و در فوریه 2.99 میلیون بشکه در روز – آخرین ماه قبل از شروع جنگ در اوکراین – کاهش یافته است.

تصویر کلی در حال ظهور این است که روسیه تا حد زیادی توانسته است صادرات نفت خود را به مشتریان در آسیا، به ویژه هند افزایش دهد، اما ممکن است نشانه هایی وجود داشته باشد که این تقاضا قبلاً به اوج خود رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، اینکه آیا اروپایی ها می توانند واردات خود از روسیه را در ماه های آینده به میزان قابل توجهی کاهش دهند، می تواند تعیین کند که آیا مسکو واقعاً با کاهش صادرات نفت مواجه است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید