ایجاد سازوکارهای لازم برای صادرات مرکبات به چین/کیوی مازندران راهی بازارهای هند و برزیل می شود.


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904353

محمدمهدی برومندی با بیان اینکه این روزها در حال ایجاد ساز و کار لازم و اقدامات اولیه برای صادرات مرکبات از مازندران و سایر استان های کشور به چین در سال جاری هستیم؛ وی گفت: علاوه بر رفع موانع صادرات کیوی از مازندران به هند، در حال تبادل پروتکل های لازم هستیم تا بتوانیم برای اولین بار صادرات کیوی به برزیل را پیگیری کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی برومندی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تسهیل و تسریع محصولات باغی اظهار داشت: استان مازندران یکی از استان های پیشرو در تولید کشور در زمینه های مختلف از جمله است. باغبانی

وی افزود: در استان مازندران نزدیک به دو میلیون تن پرتقال تولید داریم که در سال های خوب به دو میلیون و 200 تن می رسد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: حدود 600 هزار تن نارنگی نیز در این استان و حدود 200 تن کیوی نیز در مازندران تولید می شود و تمامی این محصولات علاوه بر تامین نیاز داخلی در سبد صادراتی کشور قرار می گیرد. ..

این مقام مسئول ادامه داد: باید زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات را هم از بسترهای تولیدی دنبال کنیم. برای تولید تجاری و همچنین تولید سالم و همچنین نیاز به راه اندازی پایانه های صادراتی مدرن داریم.

633245bf f579 49b6 a58a cc66d6b431db خبر خاکستری

برومندی تصریح کرد: برای رفع موانع صادرات در وزارتخانه چهارشنبه هر هفته اردوی دیپلماسی غذایی داریم که در آن موانع، مشکلات و چالش هایی که برای انواع محصولات کشاورزی وجود دارد بررسی و ارزیابی می شود.

وی گفت: همانطور که می دانید کشوری مانند چین که یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگترین بازارهای غذا و میوه دنیا محسوب می شود، قبلا از میوه های ایرانی استفاده نمی کرد اما در سال گذشته از میوه های ایرانی استفاده نمی کرد. و اقدامات بعدی که در دولت سیزدهم انجام شد، برای اولین بار تفاهم نامه صادرات مرکبات به چین نیز منعقد شد و این روزها در حال ایجاد سازوکار لازم و اقدامات اولیه برای صادرات مرکبات از مازندران و استان های دیگر کشور به چین در سال جاری.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در یکی دو روز گذشته جلسه ای در وزارتخانه با حضور استاندار مازندران، اتاق بازرگانی و سازمان جهاد کشاورزی مازندران داشتیم تا شرکت هایی را که می خواهند تجهیز کنند. صادرات مرکبات به چین سازوکارهای لازم را ایجاد کنید.

این مسئول تاکید کرد: در خصوص کیوی به عنوان یکی دیگر از محصولات صادراتی این استان علاوه بر روسیه در سال گذشته در هند نیز مانعی وجود داشت که تقریبا رفع شده و به زودی صادرات به این کشورها نیز آغاز می شود.

برومندی تصریح کرد: روز گذشته با سفیر برزیل در ایران جلسه داشتیم و خوشبختانه شرایطی فراهم شد که با هماهنگی معاونت باغبانی و سازمان حفظ نباتات، پروتکل های لازم را مبادله کنیم تا بتوانیم صادرات را ردیابی کنیم. کیوی برای اولین بار به برزیل.

0cbfa618 b133 40b1 af43 10389e6a8f33 خبر خاکستری

وی افزود: بنابراین مهم ترین موضوعی که در کنار تولید سالم دنبال می کنیم صادرات محصولات کشاورزی است که رونق بخشی در این بخش ایجاد می کند و ارز را وارد کشور می کند تا کشاورزان ما از تولید مطمئن باشند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: حدود دو هفته پیش در بندر امیرآباد استان مازندران جلسه داشتیم تا بتوانیم برای اولین بار صادرات میوه و محصولات کشاورزی را از بندر امیرآباد به روسیه و قزاقستان آغاز کنیم. تا کمی به کارمان در آستارا و استان گیلان کمک کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در وزارت جهاد برای تسهیل و تسریع صادرات در حال پیگیری است و در لایحه بودجه مجلس نیز به اجرای آن کمک شد، یارانه سوخت برای ایجاد بار (حمل و نقل هوایی) است که سازوکار آن در موسسات نگهداری انجام می شود.

برومندی خاطرنشان کرد: استان مازندران قطب تولید گل و گیاه است بنابراین ظرفیت صادراتی بسیار بالایی به ویژه در غرب مازندران داریم که امیدواریم با راهکار محموله و ایجاد حمل و نقل هوایی

وی یادآور شد: در مجموع مازندران در تولید با کیفیت، تولید تجاری و محصولات بسیار خوب پیشرو است که امیدواریم استانی نمونه برای سایر استان های کشور در زمینه صادرات باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید