انبار 30 هزار تنی کیوی در مازندران / انبارهای کیوی صادراتی به هند


ساعت: 12:56
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840852

وعده ها برای لغو ممنوعیت صادرات کیوی شکست خورده است.

محصول اصلی مردم غرب استان مازندران و کشاورزان ما کیوی و مرکبات است. سال گذشته مردم ما به بهانه تنظیم بازار متضرر شدند و امسال به دلیل مشکلاتی که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی وجود داشت بیش از 30 هزار تن کیوی در اختیار باغداران و باغداران قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ مازندران، مهد تولید کیوی در کشور است و بالغ بر 180 هزار تن کیوی تولید می کند.
بازگشت صادرات کیوی باغداران و تجار مازندران را داغتر از نقره کرده و محصولات آنها هر روز در سورتینگ ها سیراب می شود و قبض انبار از ارزش کیوی بیشتر شده است. گرم شدن تدریجی هوا همچنین باعث افزایش دفعات فساد و ضایعات در محموله های کیوی ذخیره شده برای صادرات شده است و روزانه مقادیر زیادی کیوی به زباله سوزها ارسال می شود.
محمدی باغدار و تولید کننده کیوی با بیان اینکه مقادیر قابل توجهی از محصولم در انبار و یخچال مانده است، افزود: هر روز درصد قابل توجهی از محصولم تلف می شود.
وی با بیان اینکه 2700 تن کیوی در سردخانه در دست باغداران مانده است، افزود: وعده رفع ممنوعیت صادرات کیوی تاکنون بی نتیجه بوده و کیوی را با قیمت 14 تا 17 هزار تن از باغ خریداری کردیم. و امروز دو سه هزار تن نمی خرند.

تجمع کیوی در سردخانه ها
معصومی یکی دیگر از تاجران و صادرکنندگان کیوی گفت: شاید آخرین روزهای صادرات و تحویل کیوی باشد اما شاهد انباشته شدن حجم زیادی از محصول در سردخانه ها هستیم.
وی با بیان اینکه 2 هزار تن محصول در سردخانه انبار شده است، خواستار رفع ممنوعیت های صادراتی و گمرکی مسئولان شد و گفت: تجار و تولیدکنندگان این محصول در سال جاری زیان دیده اند.
معصومی ادامه داد: دولت باید برای رفع موانع صادرات برنامه ریزی و اقدام کند.
محمد عمرانی رئیس اتحادیه یخچال های غرب مازندران با بیان اینکه مازندران قطب تولید کیوی در کشور است، افزود: بیش از 90 انبار سردخانه و سورتینگ در غرب استان وجود دارد و انبار کیوی نیز یکی است. یکی از بزرگترین مسائل بسیار مهم برای باغداران است.
وی با اشاره به اینکه بازار اصلی کیوی در ایران کشورهایی مانند هند است، گفت: ممنوعیت صادرات کیوی به این کشور به دلیل عذرخواهی از آفت ساس خسارات زیادی به باغداران و باغداران وارد کرده است.


دولت باید شرایط صادرات کیوی را فراهم کند
عمرانی ادامه داد: دولت باید از صادرات حمایت لازم را داشته باشد تا بتوانیم محصولات را به کشورهایی غیر از هندوستان ارسال کنیم و بازارهای صادراتی جدیدی را کسب کنیم.
این تولیدکننده وجود بازارهای هدف در روسیه و اوراسیا را فرصتی برای صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است و تیم اقتصادی استان و کشور باید در این زمینه برنامه ریزی بیشتری داشته باشند.
مجید فانی رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه برخی از خرده فروشان به صورت جزیره ای فعالیت می کنند، افزود: این مشکل باعث شده که برند ثابت و مشخصی نداشته باشیم.
وی گفت: بسته بندی نامناسب، برداشت زود هنگام، رنگ آمیزی و… کاهش کیفیت کیوی ادامه داد: امسال با افتتاح پایانه صادراتی رومک گستر بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.


چرا کیوی در دست باغداران ماند؟
فانی افزود: ضعف مالی صادرکنندگان، نامناسب بودن نرخ سود و سود تسهیلات و سرمایه در گردش بانکی و همچنین نبود ارتباطات بانکی از دیگر مشکلات پیش روی صادرات کیوی است و باعث شده کیوی در دست باغداران بماند.
وی ادامه داد: با فعال شدن پایانه صادراتی رومک گستر دیگر شاهد مشکلی در صادرات محصولات کشاورزی از جمله کیوی نخواهیم بود.
رئیس سازمان صمت مازندران نبود برند ثابت و مشخص را دلیل صادرات کیوی از سوی دیگر و با برندهای دیگر دانست.
حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: صادرات کیوی به هند و کشورهای همسایه با مشکل مواجه است.
وی گفت: منتظر نتیجه نهایی این هیئت هندی هستیم تا کیوی های مانده در سردخانه ها روانه بازارهای صادراتی شود. صادرات به کشورهای اوراسیا نیز از دیگر طرح ها و برنامه هاست.
عنایتی گفت: مشکلات صادرات کیوی به هند و کشورهای ساحلی دریای خزر از نظر بهداشتی و رفاهی باعث شده تا بخشی از محصولات استان در اختیار باغداران یا سورتینگ های استان قرار گیرد.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران افزود: هیئت اقتصادی هندی اوایل اردیبهشت ماه از باغات، سردخانه ها و پایانه های مازندران و گیلان بازدید و کیفیت محصول صادراتی مورد ارزیابی قرار گرفت.
عنایتی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده منتظر نتیجه نهایی این هیئت هندی هستیم تا کیوی باقی مانده در سردخانه صادر شود.

سال آینده تولید کیوی و مرکبات به توافق رسید
وی گفت: همچنین برنامه هایی برای صادرات کیوی به کشورهای اوراسیا داریم تا باغداران متضرر نشوند تا در سال آینده با رقابت بهتر و انگیزه بیشتری این محصول را تولید کنند.
عنایتی از ارائه راهکار برای کیوی استان به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: اولین تصمیم صادرات این محصول و سایر حمایت ها و مشوق ها به باغات و سردخانه ها می شود تا این قشر متحمل ضرر نشوند.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیشنهاد دیگر تولید قراردادی کیوی و مرکبات در سال آینده است تا منجر به این مشکلات نشود.
مازندران قطب تولید کیوی در کشور است و باغداران با توجه به ضرر میلیاردها سال پیش انتظار دارند برنامه ریزی جامعی برای صادرات این محصول به کشورهای پیرامونی و اوراسیا روی میز مسئولان برای دفع محصول حاصل از صادرات قرار گیرد. بازار مشکلات را دو چندان نمی کند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید