سال صادرات خوب مرکبات/ روزانه 150 تن نارنگی مازندران صادر می شود


ساعت: 21:29
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1906457

خرید تضمینی نارنگی در مازندران کیلویی 7500 تومان;

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است. محصولی که مازاد بر مصرف داخلی با چشم انداز اقتصادی دولت سیزدهم و تعیین استانداردهای صادراتی از طرف مقابل تولید می شود، این روزها مورد تایید کشورهای اوراسیا و حتی چین قرار گرفته است و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی صف کشیدند. این اتفاق بیفتد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; برداشت مرکبات در مازندران با ارقام نارنگی زودرس از اول مهر آغاز شد و هم اکنون باغداران خود را برای برداشت پرتقال آماده می کنند.

بر اساس آمار رسمی، کل باغات مرکبات مازندران 112 هزار هکتار است که 110 هزار هکتار آن ارقام میوه است.

همچنین از مجموع مرکبات مازندران 80 هزار هکتار زیر کشت انواع پرتقال، 30 هزار هکتار با انواع نارنگی و مابقی با محصولاتی مانند پرتقال و لیموترش کشت می شود.

مازندران با داشتن 1.5 درصد از اراضی کشور و 2.5 درصد از زمین های کشاورزی کشور، سالانه بیش از هفت میلیون و 500 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد.

از یک هکتار باغ مرکبات به طور متوسط ​​30 تا 40 تن میوه جمع آوری می شود.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است. محصولی که مازاد بر مصرف داخلی با چشم انداز اقتصادی دولت سیزدهم و تعیین استانداردهای صادراتی از طرف مقابل تولید می شود، این روزها مورد تایید کشورهای اوراسیا و حتی چین قرار گرفته است و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی صف کشیدند. این اتفاق بیفتد

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: بهره برداری از سیستم حمل و نقل مناسب، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم زمینه را فراهم کرده است. برای صادرات روزانه هر 10 کانتینر 15 تنی نارنگی از مازندران برای کشورهای اوراسیا. ‏

وی افزود: در 10 روز گذشته حدود 100 کانتینر نارنگی زودرس ژاپنی از مازندران به کشورهای منطقه صادر شد و این روند قطعا در ماه های آینده با برداشت پرتقال ادامه خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: اکنون نارنگی ژاپنی مازندران به همراه روسیه به ازبکستان و کشورهای منطقه صادر می شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز خواهان واردات این میوه از استان هستند.

مهاجر با بیان اینکه در سال های اخیر به طور متوسط ​​250 تا 270 هزار تن مرکبات از مازندران به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است، گفت: پیش بینی می شود امسال جهش قابل توجهی در صادرات این میوه داشته باشیم.

وی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت ها برای صادرات مرکبات از استان تا سقف یک میلیارد دلار به چین، گفت: صادرکنندگان استان باید خود را برای اجرای این ماموریت مهم صادراتی کشور با حمایت های دولت آماده کنند. وزارت جهاد کشاورزی.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: تعداد مراکز سورتینگ و بسته بندی مرکبات استان در ماه های اخیر برای تکمیل زنجیره صادرات از 200 واحد به 800 واحد افزایش یافته است.

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به مشکل بررسی مشکلات باغداران مرکبات استان گفت: مازندران 115 هزار هکتار ارقام مرکبات دارد که پیش بینی می شود 2 میلیون و 800 هزار تن مرکبات تولید کند. مرکبات در روستاها امسال.


وی با بیان اینکه تاکنون 70 درصد نارنگی های پیش رسیده در استان مازندران جمع آوری شده و وارد فاز برداشت انشو شده ایم و برداشت پرتقال از 24 آبان ماه آغاز می شود، ادامه داد: مصرف سرانه مرکبات به ازای هر نفر ایرانیان 31 تا 32 کیلوگرم است و با توجه به کمیت تولید مرکبات در مازندران بیشتر از مصرف داخلی است و باید راهکارهایی برای بازارهای خارجی و صنایع تبدیلی در نظر گرفته شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: هر ساله مازاد تولید مرکبات در استان داریم و باید برای توسعه بازارهای هدف صادراتی تلاش کنیم و به فکر صنایع تبدیلی باشیم چرا که بخشی از تولید مرکبات در قوطی مازندران دوباره انجام شد. .


عنایتی از خرید تضمینی نارنگی 80 گرمی به بالا به قیمت 7500 تومان در سبدهای هشت کیلویی در مازندران خبر داد و گفت: خرید تضمینی از امروز توسط تعاون روستایی در تمامی شهرستان ها انجام می شود.


و ادامه داد: میوه های فنی کیلویی 4 هزار تومان توسط سازمان تعاون روستایی خریداری می شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به مگس میوه مدیترانه ای در باغات استان اشاره کرد و گفت: امسال یکی از سال هایی بود که مگس میوه آسیب جدی به باغات وارد کرد و کمترین خسارت را در باغاتی شاهد بودیم. ما کشت یکنواخت داشتیم اما در باغ هایی که فرهنگ یکنواختی وجود نداشت مبارزه با این دشمن سخت بود و خسارت زیادی به محصول وارد کرد.


وی افزود: امسال 90 هزار هکتار از باغات مازندران پایش و مبارزه با مگس میوه انجام شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید