صادرات روزانه 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه/ سال پر برکت باغداران

ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۳
کد خبر: 1800206

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

هادی ایزدی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 90 درصد مرکبات در باغات مازندران برداشت شده است؛ وی گفت: روزانه حدود 15 تا 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه به ویژه روسیه و عراق صادر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی ایزدی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، درباره میزان فعلی برداشت مرکبات از باغات مازندران گفت: تاکنون نزدیک به 90 درصد مرکبات از باغات مازندران برداشت شده است.

وی افزود: برداشت مرکبات از باغات استان هنوز کامل نشده و باغداران شما عمدتاً در حال جمع آوری پرتقال خونگی از باغات استان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی مازندران گفت: طبق روال هر ساله در مقایسه زمان برداشت بین مناطق غرب و شرق استان بین رامسر و بهشهر حدود یک ماه اختلاف وجود دارد.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر برداشت ها در غرب استان انجام می شود و در مناطق شرقی به صورت محدود برداشت می شود و در روزهای پایانی خود می گذرد.

افزایش 30 درصدی نارنگی و کاهش 10 درصدی تولید تامسون در سال جاری

وی در خصوص کم بودن محصول مرکبات از باغات استان در سال جاری گفت: امسال 30 درصد افزایش تولید نارنگی و پرتقال خونی و 10 درصد کاهش برداشت تامسون داشته ایم.

مدیر جهاد کشاورزی مازندران گفت: مجموع تولید مرکبات مازندران در سال جاری همانند سال گذشته بوده و امسال به 2 میلیون و 800 هزار تن رسیده است.

ایزدی اعلام کرد: سهم مازندران از تولید مرکبات در کشور حدود 55 درصد است که سهم قابل توجهی از تولید مرکبات کشور را شامل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال های اخیر باغات مازندران کاهش یافته است یا خیر، گفت: با وجود سرمازدگی باغات مرکبات در سال های اخیر، بسیاری از این باغات احیا شده و حتی به طور کلی باغات جدیدی ساخته شده است و سطح زیر کشت باغات استان است. در چند سال گذشته ثابت مانده است.

صادرات روزانه حداکثر 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه

مدیر جهاد کشاورزی مازندران در خصوص میزان صادرات مرکبات استان به کشورهای همسایه، تصریح کرد: صادرات و ترویج مرکبات در مازندران تنها به اجرا و فعالیت جهاد کشاورزی و بسیاری از دستگاه های دست اندرکار دیگر محدود نمی شود. اما مسائلی مانند حمل و نقل، گمرک، روابط سیاسی، ویزای اقتصادی و مانند آن نیز تأثیرگذار است; اما در مجموع روند صادرات در سال های اخیر صعودی بوده است.

ایزدی در خصوص میزان صادرات مرکبات در سال جاری نیز گفت: با توجه به اینکه بسیاری از صادرات مرکبات استان توسط گمرکات سایر استان های کشور انجام می شود، در حال حاضر آمار دقیقی نداریم و در حال حاضر آمار دقیقی نداریم. اما طبق آمار ما روزانه حدود 15 تا 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه به ویژه روسیه و عراق صادر می شود.

وی در خصوص کیفیت مرکبات و ارقام باغات مازندران گفت: ارقام مرکبات مازندران جزو ارقام بسیار خوب و پرطرفدار هستند و محصولات ما از نارنگی، برگ و پرتقال گرفته تا پرتقال و تامسون همگی از جایگاه صادراتی خوبی برخوردار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی مازندران افزود: در سال 93 با دو میلیون تن محصولات باغی در رتبه دوم کشور قرار داشتیم و اکنون با حدود 3 میلیون تن محصولات باغی رتبه اول کشور را داریم. محصولات.”

سال پر برکتی برای باغداران مازندران بود / بهره وری و میزان رضایت بخش

ایزدی تاکید کرد: با توجه به آموزش های خوب و موثری که در بحث نحوه کوددهی و مدیریت باغ به باغداران داده شد، با افزایش دانش باغداران می توان به رشد یک میلیون تنی محصولات باغی دست یافت که در صورت ضرب در قیمت میوه، ده ها هزار میلیارد برای استان به ارمغان آورد.

وی در خصوص قیمت مرکبات در سال جاری و میزان رضایت باغداران مازندرانی پاسخ داد: در برخی مقاطع در فصل برداشت، قیمت ها بسیار خوب بوده است. اما عمدتاً در فصل برداشت با کاهش قیمت مواجه هستیم. یعنی در آذر و اوایل آذر که زمان اوج برداشت مرکبات است به دلیل افزایش عرضه شاهد کاهش قیمت هستیم و پس از آن قیمت مرکبات انباری در بهمن و اسفند دوباره افزایش می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی مازندران گفت: قیمت میوه پای درخت در سال 1378 حدود 6000 تن بود که البته بسیاری از باغداران ما بیش از این مقدار فروخته اند یعنی برخی باغداران محصول خود را بین هر کیلوگرم خریداری کرده اند. همچنین 7 تا 9 هزار تن فروخت و به همین دلیل 70 درصد باغداران ما که محصولات خود را زیر درخت فروختند، درآمد خوبی کسب کردند.

ایزدی بیان کرد: به طور میانگین هر کیلوگرم مرکبات ما در بازار حدود 10 هزار تن و درخت آن حدود 6 تا 7 هزار تن است.

13200 نرخ دولتی برای خرید مرکبات برای تنظیم بازار در سال جاری

وی در قسمت پایانی گفت و گو در پاسخ به این سوال که آیا بدهی دولت به باغداران در بحث مرکبات در تنظیم بازار سال گذشته می تواند عاملی برای عدم مشارکت و همکاری باغداران با این ستاد در سال جاری باشد؟ وی خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت بسیار خوب، به نظر می رسد 13 هزار و 200 دولتی که مرکبات را از باغداران خریداری می کنند، با استقبال بسیار خوبی از باغداران مواجه شده اند و در حال حاضر اکثر استان های متقاضی مرکبات در مازندران با ورود خود مجبور به پیگیری این موضوع هستند. سازمان تعاون، مبالغ خود را بر اساس نرخ پیشنهادی پرداخت می کند.

به گزارش بالا؛ مازندران با 115 هزار هکتار مرکبات و تولید بیش از 2 میلیون و 800 هزار تن در سال بیش از 50 درصد نیاز بازار داخلی را تامین می کند که حدود 10 هزار هکتار آن را ارقام نارنگی زودرس هاشمیتو، ایوازاکی و میاگاوا تشکیل می دهد. متعلق به سایر گونه های مرکبات است.

گفتنی است، برداشت مرکبات از باغات مازندران توسط باغداران از اوایل پاییز آغاز شده و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد. امسال این محصول به دلیل شرایط آب و هوایی خوب از کیفیت خوبی برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید