آیا می توان ابزار مرکبات تنظیم نشده را کوک کرد؟/ مصیبت دیگری برای باغداران


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905717

زنگ خطر تغییر کاربری باغات مرکبات به صدا درآمد.

برای حفظ باغات مرکبات، باید زیرساخت های لازم برای کاهش هزینه های تولید و ایجاد بازارهای با ثبات ایجاد شود تا باغداران بتوانند ساز ناکوک پرفروش بانوان را بنوازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، از زمان به صدا درآمدن زنگ خطر خطر تغییر کاربری از باغ های مرکبات به شالیزارهای موجود زغال فروشان مازندران بیشتر شده و زمزمه هایی مبنی بر تبدیل درختان مرکبات به زغال مرکبات به گوش می رسد.

متأسفانه پس از اعلام غیر کارشناسی و قیمت پایه پایین تعیین شده برای مرکبات، رقابت خریداران برای خرید این محصول کاهش چشمگیری پیدا کرده است و همین امر موجب نگرانی باغداران مازندران به ویژه شهرستان بابل که یکی از قطب های مرکبات کشور است، شده است. شمال در کنار.



صادرات پایدار پیوند مرکبات گمشده

محمد قراوی یکی از باغداران شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: عدم صادرات پایدار مرکبات در سال های اخیر باعث افزایش قیمت مرکبات نه تنها نسبت به سایر میوه ها شده است. همچنین کاهش می یابد و اکنون با توجه به افزایش تولید مازاد باغداران، مشکلاتی را ایجاد می کند و آنها را یا باغات خود را رها می کند و یا تمایل به فروش درختان مرکبات به زغال فروشان و تغییر کاربری در شهر را افزایش می دهد.

وی با اشاره به هزینه های گزاف تولید گفت: متاسفانه با افزایش تورم فعلی و افزایش مکرر قیمت سم و کود، قیمت مرکبات طی سه سال گذشته ثابت مانده و حتی شاید بتوان گفت کاهش یافته است.”

کراوی عدم وجود رقابت بین خریداران مرکبات را ناشی از عدم ثبات صادرات و ریسک خرید دانست و افزود: به دلیل عدم ثبات صادرات، بسیاری از تجار پس از یافتن بازار مطمئن با موانعی مانند عدم صادرات مواجه می شوند که باعث می شود. برای از دست دادن بازار خود هزینه خرید مرکبات را کاهش می دهد.

عدم وجود سکوهای پشتیبانی برای باغداران

خسروبیگی از دیگر باغداران شهرستان بابل است که از عدم حمایت دولت از مرکبات انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت فرآوری مرکبات، هزینه های تولید افزایش یافته و این در حالی است که پایه قیمت تعیین شده در سال جاری، غیرحرفه ای و پایین بود.”

وی از جمله مشکلات صادرات را نبود واحد نظارت بر مرکبات برشمرد و افزود: در سال های اخیر به دلیل نبود بسترهای نظارتی مناسب، میوه های صادراتی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و این امر باعث شده تا ایران از بین برود. بازار مرکبات در کشورهای صادرکننده و اکنون لازم است با برنامه ریزی صحیح شاهد اتفاقات گذشته نباشیم.

زنگ خطر تغییر هدف در مازندران اعلام شد


مدیر جهاد کشاورزی بابل همچنین به زیر کشت 22 هکتار از اراضی شهرستان بابل برای مرکبات اشاره کرد و افزود: در صورتی که زیرساخت های مناسب برای عرضه مرکبات مهیا نشود و اقداماتی در این راستا انجام نشود زنگ خطر خطر تغییر کاربری در باغات مرکبات رخ خواهد داد و این مشکل بسیاری از باغداران را از ادامه این روند بی میل خواهد کرد.

محسنعلی گلزاده صادرات را تنها راه برون رفت از مشکلات پیش آمده عنوان کرد و افزود: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی به منظور ساماندهی تولید، صدور گواهینامه باغات و میوه کیوی را در دستور کار قرار داده است. ، صادرات و ردیابی محصول تا زمان مصرف و از همه مهمتر با رمزگذاری این محصول استراتژیک می توان آن را بدون محدودیت به تمامی کشورهای جهان صادر کرد.

وی یادآور شد: برای تداوم صادرات محصولات و جلوگیری از هر نوع ممنوعیت یا محدودیت، رعایت استانداردها و شرایط کشورهای هدف ضروری است تا متقاضی کد شناسایی محصول باغی از از دیدگاه کشور واردکننده


مدیر جهاد کشاورزی بابل تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز یکی از مشکلات پیش روی صنعت مرکبات است که می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، آینده روشنی را برای شهرستان رقم بزند.

علی گلزاده ادامه داد: با وجود اینکه 70 درصد پرتقال تولیدی در استان تامسون است که 100 درصد آن به صورت تازه مصرف می شود و قابل له شدن نیست، اما صنایع و فناوری هایی در دنیا برای فرآوری این نوع میوه وجود دارد.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه جهاد کشاورزی از صنایع تبدیلی مرکبات گفت: از سرمایه گذاران در صدور مجوز و تسهیلات پرداختی برای راه اندازی صنایعی با فناوری پیشرفته صنعتی برای تبدیل پرتقال به چیپس، پودر و خوراک دام حمایت همه جانبه می شود.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از 110 هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران وجود دارد که به طور متوسط ​​بسته به شرایط آب و هوایی حدود 2.5 میلیون تن محصول از آنها برداشت و روانه بازار می شود. اکنون لازم است این منبع غنی از ویتامین های خوراکی در کشور حفظ شود تا زیرساخت های لازم برای کاهش هزینه های تولید و ایجاد بازارهای باثبات ایجاد شود تا باغداران قادر به نواختن ساز ناکک نای باشند – زن مرکبات فروش.

صادرات پایدار به بهبود کیفیت بستگی دارد

وزیر جهاد کشاورزی در سفر اخیر خود به مازندران در بازدید از باغ مرکبات یکی از باغداران نمونه بابل به خبرنگار بلاگ از معافیت 50 درصدی تعهدات ارزی به عنوان مشوق صادراتی خبر داد و افزود: امیدواریم که با ایجاد چنین مشوق های صادراتی، رکود بازار مرکبات از بین می رود

ساداتی نژاد تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در بازار چین و منطقه رقابت کنیم و سهم بازار را به خود اختصاص دهیم باید با برند و کیفیت بالا به چنین کشورهایی صادرات داشته باشیم تا در رقابت حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی بیان کرد: برگزاری سمینارهای آموزشی و صدور گواهینامه باغات مرکبات می تواند کمک شایانی به صادرات پایدار داشته باشد.

حال باید دید با توجه به وضعیت ناخوشایند مرکبات و با اشاره به وعده های اخیر وزیر جهاد کشاورزی برای رفع خسارات و موانع موجود در مرکبات، درختان مرکبات راه اندازی می شوند و آیا حمایت هایی صورت خواهد گرفت. برنامه های تعیین شده برای درختان مرکبات و اره ها برای قطع درختان مرکبات و بازگشت استفاده می شود، باز هم باغداران برای حفاظت از منابع طبیعی قوی تر از قوانین نظارتی عمل می کنند و یا نگرانی و نگرانی همچنان دوست قدیمی کشاورزان خواهد بود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید