جزئیات قرارداد 25 ساله/ «پاکسازی» نفت «ارزان» ایران با ابزار «فیلتر» چین؟

جزئیات قرارداد 25 ساله/ «پاکسازی» نفت «ارزان» ایران با ابزار «فیلتر» چین؟

مقامات ایرانی از توافق ایران و چین راضی هستند در حالی که این موسسه تاکید کرد سرمایه گذاری چین در کشورهای مختلف کاملا وابسته به مواد اولیه، نیروی کار و شرکت های چینی است.

تجارت نیوز نوشت: گفته می شد چین نفت و گاز ایران را با 30 درصد تخفیف می خرد و دو سال فرصت دارد تا پول نفت ایران را پس بدهد. نکته دیگر این است که چین می تواند بدهی نفتی خود را با یوان چین پرداخت کند. امتیاز دیگری که به چین داده می شود این است که دو سوم خرید نفت و گاز به صورت نقدی و یک سوم به صورت کالا و خدمات یا به عبارتی مبادله نفت با کالا خواهد بود.

موضوع اجرای سند 25 ساله ایران و چین توسط دولت روحانی تاکنون مورد بحث بوده است. حتی در دی ماه سال گذشته وزیر امور خارجه ایران به چین رفت و پس از سفر به چین اعلام کرد که «امروز (چهارم دی ماه سال 1400) روز آغاز اجرای توافقنامه همکاری جامع راهبردی دو کشور است. “

اما اکنون پس از گذشت یک سال و یک ماه از خبر وزیر خارجه، سخنگوی دولت گفت که رئیسی برای اجرای قرارداد 25 ساله به چین رفته است. سندی که تنها نامش شنیده شد اما هیچ یک از مقامات محلی جزئیات دقیقی از آن را فاش نکردند. تنها چیزی که برای این سند همکاری در دسترس است برخی اظهارات پراکنده و البته گزارش رسانه های خارجی است.

البته متن توافق جامع مشترک همکاری های راهبردی ایران و چین به زبان انگلیسی در سایت رسمی رئیس جمهور ایران منتشر شد، اما از جزئیات این توافق خبری نبود. بعد گفته شد چون هنوز قراردادی امضا نشده، عددی در قرارداد وجود ندارد. اما اکنون با گذشت یک سال از خبر سفر وزیر امور خارجه و رئیس جمهور به چین، هنوز جزئیاتی از این سند در دسترس نیست.

روغن می فروشم با 30 درصد تخفیف!

به گفته مقامات داخلی، چین 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. بر اساس گزارش مجله آمریکایی فارین پالیسی، این سرمایه گذاری 280 میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز و 120 میلیارد دلار در صنعت حمل و نقل است. یکی دیگر از بخش های مهم این سرمایه گذاری مربوط به صنعت خودرو است چرا که پیش بینی می شود سهم خودروهای چینی در بازار ایران افزایش یابد.

اما ایران در ازای این 400 میلیارد سرمایه گذاری به چین چه می دهد؟ مجله پترولیوم اکونومیست در گزارشی به تاریخ 3 سپتامبر 2019 (12 سپتامبر 2018) اعلام کرد که چین در پروژه های نفت و گاز ایران سرمایه گذاری خواهد کرد و در عوض اولویت تحقق تمامی پروژه های نفت و گاز ایران با چین است.

همچنین گفته شد چین نفت و گاز ایران را با 30 درصد تخفیف می خرد و مهلت دو ساله برای بازپرداخت پول نفت ایران دارد. نکته دیگر این است که چین می تواند بدهی نفتی خود را با یوان چین پرداخت کند. امتیاز دیگری که به چین داده می شود این است که دو سوم خرید نفت و گاز به صورت نقدی و یک سوم به صورت کالا و خدمات یا به عبارتی مبادله نفت با کالا خواهد بود.

فروش سیستم امنیت سایبری به ایران

این گزارش اخیرا توسط موسسه خاورمیانه تایید شده است. این موسسه که در حوزه های انرژی، امنیتی، دفاعی و بانکی فعالیت می کند، با استناد به قرارداد 25 ساله ایران و چین، اعلام کرد که با اجرای این قرارداد، حضور چین در بازار خودرو و لوازم خانگی ایران رشد خواهد کرد. ایران به چین نفت می دهد و به جای پولش لوازم خانگی و ماشین وارد می کند. فروش سیستم های امنیت سایبری به ایران از دیگر نکاتی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

البته این گزارش تخفیف 30 درصدی را تایید نمی کند، بلکه گفته است ایران بر اساس این قرارداد نفت خود را با «تخفیف شدید» به چین می فروشد.

مقامات ایرانی از توافق ایران و چین راضی هستند در حالی که این موسسه تاکید کرد سرمایه گذاری چین در کشورهای مختلف کاملا وابسته به مواد اولیه، نیروی کار و شرکت های چینی است.

تمیز کردن روغن با فیلتراسیون

اما بخشی از آنچه درباره آن قرارداد 25 ساله گفته شد، ایجاد یک پیام رسان ملی بود. این مشکل در گزارش موسسه خاورمیانه ذکر شده و تاکید شده است که ایران سیستم امنیت سایبری را از چین وارد خواهد کرد. پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس در شبکه ملی اطلاعات تسویه نفت را تایید کرده بودند. از جمله، محمود نبویان، رئیس کمیسیون 90 مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفت: «ما بر فضای مجازی، موتورهای جستجو، پیام‌های اجتماعی و ایمیل، حاکمیت نداریم. اما برای ما بسیار مهم است که بتوانیم فضای مجازی خود را با همکاری چین مدیریت کنیم.»

محمدصالح جوکار نماینده مجلس یازدهم شهریورماه 1398 به موضوع همکاری اینترنتی ایران و چین اشاره کرد و گفت: طرح ملی شدن اینترنت موضوع امروز و دیروز نیست و این موضوع به چند مورد برمی گردد. سال ها پیش سال ها چین از طریق سند همکاری ایران با این کشور به تحقق این موضوع کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید