مناطق آزاد به اهداف خود نرسیدند/ سهم مناطق آزاد از تولید کشور یک درصد است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (فرینا)، سعید محمد در سومین گردهمایی ائمه جمعه مناطق آزاد اظهار داشت: انتظارات از مناطق آزاد در حالی بیان شد که در 2 درصد صادرات درصد سرمایه گذاری ها و 1 درصد تولید کشور برای این مناطق است که نشان می دهد این مناطق به اهداف خود به درستی نرسیده اند.

«بیشتر کشورها از ظرفیت مناطق آزاد نهایت استفاده را برای منافع خود کرده اند. 75 درصد اقتصاد چین در مناطق آزاد است و مناطق آزاد نیروی محرکه امارات هستند. مالیات و گمرک.

مشاور رئیس جمهور گفت: در حال حاضر 2500 واحد تولیدی در مناطق آزاد و ویژه فعالیت می کنند که اکثر آنها مجموعه های خوبی در کشور هستند اما همگی گرفتار حذف مشوق ها شده اند. برای ادامه فعالیت مناطق آزاد با هم خواهند رفت، لازم است به اصل قانون حاکم بر این مناطق مراجعه شود.

محمدی افزود: در حال حاضر برخی واحدهای تولیدی در مناطق آزاد دو بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند که یک بار پس از خرید مواد اولیه قصد ورود به منطقه را دارند و یک بار در زمان عرضه محصول تولیدی در منطقه، شرکتی است که از سه تولیدکننده مالیات می گیرد. در سرزمین اصلی یک بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنید.

وی یادآور شد: طبق قانون دولت باید هزینه ساخت زیرساخت های مناطق آزاد را بپردازد اما تاکنون این امر محقق نشده و 7 منطقه آزاد جدید ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی ویژه اقتصادی گفت: اصل 65 الگویی از قوانین مناطق آزاد مترقی در جهان است و به گفته وی تمامی مسائل مناطق آزاد به جز مسائل نظامی و امنیتی با منطقه است. کارگردان این موضوع دو بار با حضور رئیس جمهور مطرح شد که رئیس جمهور آن را تایید و حمایت کرد اما دستگاه ها به شرایط فعلی عادت کرده اند و دست از قدرت بر نمی دارند. بلند می شویم.

محمد افزود: در حال حاضر 20 دستگاه یا بیشتر در مرزها وجود دارد که عملکرد هماهنگی ندارند، بنابراین عملاً تولید و صادرات را با مشکل مواجه کرده اند.

مشاور رئیس جمهور گفت: به ویژه در حوزه مسائل فرهنگی در مناطق نیازمند کمک شما هستیم. باید راه حل های مناسب و غیرکلیشه ای برای مشکلات پیدا کرد تا مشکلات فرهنگی حل نشود تا باورها تقویت نشود.»

محمدی افزود: در مناطق آزاد همواره تمرکز اصلی بر توسعه اقتصادی بوده است، بنابراین ابعاد فرهنگی و اجتماعی آسیب دیده است. هر جا که صنعت و اقتصاد بدون دلبستگی حضور داشته باشد، آسیب های فرهنگی و اجتماعی به بار آورده است.» با استفاده هر چه بیشتر از بومیان منطقه، مهاجرت پیامدهای کمتر و آسیب های اجتماعی کمتری خواهد داشت.

وی گفت: مسئولان در مناطق آزاد از مردم دور هستند. در سفرهایمان اغلب سعی می کنیم جلسات عمومی برگزار کنیم. مردم می آیند و گاهی اوقات مشکلاتشان را منفی جلوه می دهند. ناگفته نماند دبیر شورای عالی مناطق اما بسیاری از مشکلاتی که دارند حتی بدون هزینه های خاص کردی قابل حل است و کارها رو به جلو است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی در امور ویژه اقتصادی گفت: روحیه اشرافی گری نباید در مناطق آزاد جایی داشته باشد، باید کاروانی برای حرکت درست کنیم، باید آسانسور شخصی داشته باشیم تا مدیران و برخوردها استکبار ما را نمی بیند در مناطق آزاد جایی نیست.

محمد افزود: وضعیت بهداشتی در مناطق آزاد اصلا خوب نیست، کیش که نگین مناطق آزاد کشور است تنها یک بیمارستان خصوصی دارد که تعرفه های آن به قدری بالاست که مردم عادی بعد از آن نمی توانند از آن استفاده کنند. اخذ مجوز تاسیس بیمارستان درمانی در اروند. و برای بهبود وضعیت پزشکی در چابهار هستیم و برنامه هایی برای ایجاد بیمارستان و شهرک های بهداشتی در مناطق آزاد در حال بررسی است.

وی گفت: به پرسنل خود در منطقه آزاد اروند گفته ایم که به ساختمان قدیم مراجعه کنند تا از ساختمان جدید برای آموزش 2000 دانش آموز عراقی استفاده شود و از حضور آنها درآمد کسب کنند. در حالی که پول فروش این ساختمان صرف ساخت راه و لوله شده بود، اعتراض هایی مطرح شد: «برای مردم در همان منطقه یک شبکه فاضلاب ساخته می شود.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی ویژه اقتصادی گفت: 5-6 ویلا لوکس در کشم داشتیم که فروخته شد تا پول آنها صرف ساخت پل ارتباطی خلیج فارس شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید