مراقب باشید مناطق آزاد به مرکزی برای واردات بی رویه کالا تبدیل نشود

ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786092

وی گفت: برخی از مناطق آزاد از تولید فاصله گرفته و به مراکز واردات تبدیل شده و صادرات کشور را تهدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آزاد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه در اولین جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم، با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید به قطب صادرات، رونق صنعتی تبدیل شوند، گفت: و روابط مالی : معمولا در آمارهای مربوط به صادرات مناطق آزاد، بخش انرژی نیز محاسبه می شود، در حالی که صادرات انرژی مربوط به این مناطق نیست، بنابراین گزارش پایین بودن آمار صادرات غیرنفتی از این مناطق است. بسیار تاسف آور و نگران کننده است، یک تغییر اساسی در این زمینه است.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت و امکانات عظیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آمار بسیار پایین صادرات غیرنفتی از این مناطق را تاسف بار و نگران کننده خواند و گفت: باید تحولی جدی در فضای آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی ایجاد شود. مناطق و این زون ها به اهداف اصلی شکل گیری آنها برگردید.

رئیسی گفت: مناطق آزاد ظرفیت و فرصت های خوبی برای رونق تولید، افزایش صادرات و اشتغال زایی دارند و می توان از همسایگی این مناطق با کشورهای همسایه برای صادرات استفاده کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر افزایش سهم مناطق آزاد در صادرات، گفت: سهم صادرات باید از 2 درصد به حداقل 4 درصد برسد و مناطق آزاد نقش مهمی در این زمینه دارند.

رئیسی با بیان اینکه برخی مناطق آزاد از تولید و صادرات فاصله گرفته و عمدتاً به مراکز واردات بی رویه تبدیل شده اند، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا به ویژه کالاهایی مشابه کالاهای تولید شده در کشور باشند.

وی افزود: برخی از مناطق آزاد در کنار دریا هستند و می توانند نقش مهمی در رونق اقتصاد دریایی داشته باشند. زیرا برخی از کشورهای اروپایی نسبت به کشور ما ارتباط بسیار کمتری با دریا دارند اما 50 درصد تولید ناخالص داخلی آنها از طریق دریا ساخته می شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: دستیابی به موقعیت اقتصادی موثر نیازمند جهش است و در این راستا توجه به اقتصاد دیجیتال، ارتباطات فرامرزی و رونق صنعت و اقتصاد گردشگری بسیار موثر است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم در دوره جدید با استفاده از تمام تجربیات گذشته اقدامات مختلفی در مناطق آزاد انجام شود و این مناطق به پشتوانه جدی کشور کارآفرین و تولید در کشور تبدیل شود و شاهد یک حرکت جدی باشیم. جهش به اهداف مهم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، تولید «و افزایش صادرات که نفت نیست.

رئیسی در پایان از دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی خواست راه های برون رفت از موانع تسریع توسعه مناطق آزاد را شناسایی و تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ و اجرا کنند.

در این جلسه سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از وضعیت موجود و عملکرد اقتصادی مناطق آزاد ارائه و پیشنهادات و راهکارهای افزایش صادرات و تولید در این مناطق را مورد بحث و بررسی قرار داد. و تصمیم گرفت.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید