واردات کالاهای لوکس؛ شعار منابع ارزی/ واردات بی رویه و قاچاق آفت تولید داخلی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر در چارچوب دیپلماسی فعال و اولویت‌بندی دیپلماسی اقتصادی، توانسته بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف را آزاد کند. گفته می شود این دارایی ها چندین برابر 470 میلیون یورویی است که اخیراً توسط انگلیس منتشر شده است و قرارداد جدید آزادسازی منابع ارزی ایران در واقع دومین گشایش ارز بزرگ در هفته های اخیر است..

کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند آزادسازی این گونه منابع اگرچه به تقویت ارز کشور و افزایش قدرت مانور بانک مرکزی در رونق تجارت و مدیریت بازار ارز کمک می‌کند. برنامه ریزان و تصمیم گیران دولتی باید این منابع را به گونه ای مدیریت کنند که اقتصاد کشور را در اولویت قرار دهد که می تواند تاثیر بسزایی در کاهش تورم و تورم بازار و توسعه داشته باشد. اقتصاد کشور تا حدودی.

در این میان نقش سیاست گذاران اقتصادی و اتخاذ تصمیمات مناسب برای تعیین اولویت های کشور و جلوگیری از آسیب های غیرضروری واردات بر ظرفیت تولید کشور بسیار کلیدی است، اما در عین حال بررسی ها نشان می دهد که سیاست گذاران و مدیران اقتصادی در سال های اخیر، به ویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم در این زمینه کمتر موفق هستند.

به طور کلی قاچاق کالا و واردات غیرقانونی از عوامل مهم کاهش رشد اقتصادی در یک کشور است و طبیعتا در نتیجه چنین وضعیتی به تدریج میزان تولید داخلی کاهش می یابد و تولیدکنندگان به دلیل مشکلات مالی توان خود را تعدیل می کنند و در نهایت اعلام ورشکستگی می کنند. . .

از سوی دیگر، برخی افراد برای مقاصد تجاری، واردات کالاهای غیرضروری را به یک تجارت سودآور تبدیل کرده اند که ادامه آن کار آسانی نیست. در بین اقلامی که به کشور وارد می شود، همیشه کالاهایی هستند که فقط قابل واردات هستند..

به نظر می رسد واردات حجم بسیار قابل توجهی غذای سگ و گربه به کشور در شرایطی که تحریم های سنگین اخیر و هدف آمریکا برای کاهش درآمدهای ارزی ایران، حفظ ارز کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هزینه های بی موردی برای آن به همراه دارد. منطقی به نظر نمی رسد.


ec849a08 eadf 46f1 a4d4 010666028219 خبر خاکستری


(واردات غذای سگ و گربه بیش از 2.7 میلیون دلار فقط در 9 ماه اول سال 1998)


حیف و میل ارز در بحران ارز برای واردات گوشی های لوکس!

در مثالی دیگر، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در شهریورماه 1399 بر لزوم جلوگیری از واردات گوشی های لوکس تاکید کردند، همچنان ارز قابل توجهی برای واردات گوشی های گران قیمت آمریکا وجود دارد که تنها 6 تا 9 درصد از سوی مردم می تواند باشد. استطاعت داشتن. دارند.

آمارهای ثبت شده نشان می دهد که از ابتدای سال 1998 تا پایان شهریور 1400، 40 میلیون تلفن همراه به ارزش بیش از 7.3 میلیارد دلار ثبت شده است که بیش از 1.5 میلیارد دلار آن را تلفن های همراه اپل تشکیل می دهد. شامل مبلغ می باشد.

البته شایان ذکر است که این حجم هنگفت ارز تنها برای تامین 4 درصد نیاز بازار (1.6 میلیون واحد) هزینه شد. یعنی برای واردات هر گوشی موبایل از برند آمریکایی اپل در عمل از ارز مورد نیاز برای واردات 5 گوشی موبایل معمولی مورد نیاز اکثر افراد از برندهای دیگر استفاده شد.


24b069a7 b166 4ece ba2f 1b4b68af2930 خبر خاکستری

این در حالی است که منابع ارزی قابل توجهی که در این سال ها صرف تهیه گوشی های گران قیمت شده است می باشدمی توان از آن برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور و یا واردات سایر کالاهای اساسی استفاده کرد.

در دوازده ماهه سال 1399 حدود 13 میلیون و 492 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 2 میلیارد و 436 میلیون دلار از طریق روال تجاری وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 20 درصد رشد تعداد و 69 درصد رشد داشته است. سال ارزش نشان می دهد و تلفن همراه پس از «ذرت» دومین واردات کالا در کشور در سال 1378 است..


رهبر انقلاب: در صورت کشف ارز، این پول صرف واردات غیرقانونی نشود

ضبط ها و خبرهای اخیر از گشایش ارز که مطمئنا نظر برخی را در بحث واردات به خود جلب می کند، با توجه به نگرانی های رهبر معظم انقلاب به ویژه در سال های اخیر از واردات، منجر شده است. در دیدار چند روز پیش کارگزاران نظام نیازی به ذکر بسیاری از لحظات مهم در این زمینه در کشور نبود. کشور به زیرساخت نیاز دارد.


4e4c3e71 dede 474f 9419 eba59fbbdd1c خبر خاکستری

رهبر انقلاب فرمودند: نه اینکه مثلاً به محض دریافت پول فرض کنیم که واردات کالاهای لوکس بازگشایی شود که الان می گویند خیلی از آن ها قاچاق است، بلکه جلوی قاچاق را هم باید گرفت. این واقعاً یکی از چیزهای بزرگ و مهم است. واردات غذای سگ از خارج از کشور واردات لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت های غیر مقرون به صرفه و گران! هیچ ارزی، چه برسد به پول زیاد، نباید برای این کارها خرج شود. ما کارهای زیرساختی زیادی را به صورت هدفمند داریم.»

بحث حمل و نقل، بحث حمل ونقل ریلی، مسائل مختلف مربوط به شرکت های دانش بنیان، بحث راه های ارتباطی با کشورهای همسایه و نوسازی صنایع، اما بخشی از کارهای زیرساختی نیازمند توجه است که مدیریت به آن اشاره کرد.


منابع ارزی رایگان صرف توسعه زیرساخت ها و زیرساخت های کشور شود/دولت نباید در دام واردات کالاهای لوکس بیفتد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ در خصوص آخرین اظهارات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تخصیص گشایش ارزی برای زیرساخت های کشور و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری، گفت: درآمد ارزی خوبی داشتیم و بیش از 100 دلار نفت فروختیم و بیش از 2.5 میلیون دلار صادر کردیم. اما متاسفانه به جای سرمایه گذاری این مبالغ و تقویت زیرساخت های تولید کشور، این درآمد هنگفت به سمت واردات بی رویه رفت و همه این درآمدها به هدر رفت.

وی افزود: با توجه به اینکه امروز کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است و معیشت مردم تحت تاثیر سونامی قرار گرفته است، رهبر معظم انقلاب با استناد به نرخ گشایش ارز در هفته ها و ماه های اخیر، دولت سیزدهم را نیز مانند دولت گذشته ج دو دانستند. در دام واردات بی رویه و کالاهای لوکس نیفتند.


3308e6f9 719f 4fba a056 ba4a4189bd2e خبر خاکستری

سلیمی افزود: البته این بدان معنا نیست که واردات به طور کامل متوقف شود، بلکه باید هدفمند، دقیق و حساب شده باشد. واردات هدفمند و عمده قطعا مضر بوده و در آینده کشور را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد و اقتصاد کشور را به سقوط می کشاند. یعنی وقتی واردات بی ضابطه می شود، تولیدکننده دیگر خرج آن را نمی کند و کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل می شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: امیدواریم در صورت آزادسازی منابع ارزی، دولت برای توسعه زیرساخت ها، نوسازی کارخانه های فرسوده، سرمایه گذاری در تولید برق و سایر امور زیربنایی کشور هزینه کند.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اعمال تحریم های سرکوبگرانه علیه کشورمان، باید اقداماتی در جهت بهبود و توسعه زیرساخت های تولیدی انجام شود تا وضعیت مطلوبی در این زمینه حاصل شود، حجم بالای واردات غیرضروری در سال های اخیر که مزین به آن است. عناوین منطبق با این موضوع از تولید و اقتصاد کشور بوده و مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی است و باید در سیاست های دولت در این زمینه به این موضوع پرداخته شود..

واردات کالاهای ضروری یکی از معضلاتی است که باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه ها شده و از سوی دیگر بسیاری از مردم را بیکار کرده و نفس تولیدکنندگان ایرانی را بند آورده است تا بتوانند برای تولید داخلی هزینه کنند..


9de7f157 c306 4f90 82d7 d1155748e0fd خبر خاکستری


(کالاهای خارجی وارد شده به کشور از ابتدای سال 1378 تا خرداد 1400)

واردات کالاهای اساسی یکی از موانع اصلی حفظ ارزش ریال است. به زبان ساده، هر کالای قاچاق یا غیرقاچاقی که به ریال خریداری می شود، در واقع با همان ارز خریداری می شود، بنابراین با خروج ارز بسیار قابل توجهی در شبکه مصرف کشور مواجه هستیم و در صورت عدم کنترل این میزان تقاضای ارز و خارج از. قطعا با افزایش قیمت ارز و کاهش مستقیم ارزش ریال مواجه خواهیم بود.

به عبارت ساده تر، هر کالای قاچاق یا غیرقاچاقی که به ریال خریداری می شود، در واقع با همان ارز خریداری می شود، بنابراین با خروج ارز بسیار قابل توجهی در شبکه مصرف کشور مواجه هستیم و اگر این میزان تقاضای ارز کنترل نشده و خارج از کشور باشد. . قطعا با افزایش قیمت ارز و کاهش مستقیم ارزش ریال مواجه خواهیم بود.


1d2e649d 8da8 4302 bf01 3a2f4c586179 خبر خاکستری

در عین حال منفی شدن تراز ارزی یکی از اولین پیامدهای پیشی گرفتن از واردات بر صادرات است. تداوم این رویه همواره نرخ ارز را در مسیر صعودی قرار می دهد، بنابراین علاوه بر اولویت بندی نیازهای وارداتی کشور و ممنوعیت واردات کالاهای اساسی در شرایط فعلی، باید توجه داشت که امکان قاچاق کالا به کشور افزایش می یابد. . بنابراین دولت باید همزمان با قاچاق کالا در مبادی ورودی و همچنین در سطح تحویل برخورد کند تا از ورود کالاهای لوکس و غیر ضروری جلوگیری شود..


موضوع «واردات بی ضابطه» اما در طول سالموضوعات اخیر مورد توجه کارشناسان اقتصادی و برخی از کارمندان دولت بوده است و روزی نبوده که این موضوع در رسانه ها مطرح نشود و رئیس جمهور این وضعیت را نگران کننده دانسته و اخیرا وزیر صمت را در همان روزهای اولیه منصوب کرده است. با توجه به تمرکز چندین ساله رهبر معظم انقلاب بر تولید و بحث حمایت و بازدارندگی در این حوزه، دولت سیزدهم واردات را نیز به ویژه در بخش مورد توجه قرار خواهد داد و با برنامه ریزی و هماهنگی لازم، کالاهای غیرضروری را مدیریت کنید. نیروها و دستگاه های مرتبط

رهبر انقلاب حتی در سخنان اوایل سال 96 در حرم رضوی با اشاره به دو موضوع مهم در صنعت، موضوع واردات و بحث قاچاق، فرمودند: «و مشروع شناخته شوید. “

حمایت از تولید ملی مقدمه ای برای کارآفرینی، اشتغال زایی و بهره وری در همه عرصه ها و نیز ارتقای جایگاه اجتماعی زندگی مردم، کاهش تورم و افزایش اثرات مثبت بر اقتصاد و در نهایت رشد و توسعه کشورمان خواهد بود.

آمارها در محاسبات ساده نشان می دهد که دستیابی به رشد اقتصادی دو رقمی برای سال های متوالی امکان پذیر است، مشروط بر اینکه نظر مسئولان، نخبگان و عموم مردم نسبت به ظرفیت های کشور و لزوم تغییر استراتژیک در نگرش های اقتصادی تغییر کند. و اجرای سیاست های مشترک اقتصاد مقاومتی راهگشای تصمیم گیران در این زمینه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید