عدم نیاز به واردات با تغییر یارانه کالاهای اساسی و حذف ارز 4200/ قاچاق آفت اقتصاد کشور است


ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842256

این موضوع در مصاحبه با یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد.

نوروزی عضوکمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اصلاح قیمت کالاها گفت: قاچاق این کالاها دیگر صرفه اقتصادی ندارد که در کنار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم زمینه خودسازی را فراهم می کند. کفایت و واردات غیر ضروری.»

رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به اینکه اصلاح کالاهای اساسی و یارانه گندم یک عملیات بزرگ در اقتصاد کشور است، گفت: قبل از اصلاح نظام یارانه ای، کالاهای اساسی یا آرد دولتی به قیمت آزاد در بازار فروخته می شد که نشان می دهد ضرر – زیان. یارانه ها در این بخش بود.

وی ادامه داد: اکنون آزادسازی و واقعی شدن قیمت ها از مشکلات قاچاق و ضایعات آرد و نان می کاهد. بدیهی است که این اقدامات باعث کاهش واردات نیز می شود که با توجه به اینکه نیروی غالب مردم نان است، این هشدار را به دولت می دهد که مردم باید از این تغییر به بهترین شکل محافظت شوند.

وی خاطرنشان کرد: با آزادسازی قیمت نان، مابه التفاوت قیمت به حساب نانوا واریز می شود. وی گفت: قیمت نان برای مردم تغییر نمی کند. و تنها زمینه کفایت و نیاز به واردات را فراهم می کند.

وی ادامه داد: قاچاق به ضرر اقتصاد کشورهایی است که با افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و چالش بحران امنیت غذایی، شاهد رشد قاچاق در کشور هستند، همانطور که سال گذشته با افزایش قیمت جهانی گندم به 300 دلار و تفاوت های چشمگیر، شاهد رشد قاچاق در کشور هستیم. قیمت آرد در کشور ما به دلیل پرداخت یارانه ها با مشکل قاچاق مواجه شدیم.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به رویکرد جدید دولت در زمینه پرداخت یارانه به کالاهای اساسی و پرداخت نقدی یارانه ها، به نفع دولت گفت: پرداخت یارانه مستقیم در انتهای زنجیره و در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت. دولت برای کالاهای اساسی یارانه اعطا کند. این امر به خوبی اجرا خواهد شد و یارانه نقدی در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ طرح اصلاح یارانه ها مبتنی بر فناوری اطلاعات و کنترل کامل بر بازار کالاها به صورت پایلوت توسط زنجان آغاز شد. این روند از روزهای اخیر در قزوین نیز آغاز شده است که با موفقیت کامل در سراسر کشور اجرا می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید