سوخت، ارز و کالاهای اساسی معیشتی کالاهای قاچاق اولویت دار سیستان و بلوچستان است.


ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904618

رئیس اداره مددکاری اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خبر داد؛

گلمرضا باغ شیرین گفت: سوخت، ارز، فلزات و فلزات گرانبها، کالاهای خانگی و یارانه ای جزو کالاهای قاچاق اولویت دار استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا باغ شیرین رئیس امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون گفت: اولین جلسه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در استان با رعایت تبصره ماده 4 برگزار شد. قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دو هدف دارد: جلوگیری از قاچاق کالا با اولویت و تسهیل فرآیند اتصال سامانه ها، موضوع جلوگیری از قاچاق کالا و ارز است.

وی با اشاره به اولویت بندی کالاهای قاچاق در سیستان و بلوچستان گفت: سوخت، ارز، فلزات و فلزات گرانبها، کالاهای معیشتی و کالاهای یارانه ای مانند آرد، دارو از کالاهای اصلی استان هستند.

این مقام مسئول با اشاره به پیگیری برای عملیاتی شدن و اتصال سامانه ها تصریح کرد: بیش از 50 سامانه در کشور وجود دارد که سامانه ترخیص کالا، سامانه بارنامه برتر، سامانه نفتکش، سامانه نظارت بصری، سامانه جامع انبار، پنجره واحد بله، اما مشاهده شد که این سیستم ها به یکدیگر مرتبط نیستند و داده ها را نمی توان به مرجع بازرسی متصل کرد.

وی با اشاره به کالاهایی مانند مواد اولیه دامی، آرد، روغن نباتی که جزو کالاهای اولویت دار قاچاق در استان هستند، ادامه داد: سیستان و بلوچستان در ساماندهی پرداخت ارز ترجیحی و نظام مندسازی توزیع کالاهای اساسی که همچنان ادامه دارد. اولویت در حوزه قاچاق این استان اصلی است.

باغ شیرین با بیان اینکه هدف اصلی کارگروه رسیدگی به پرونده های قاچاق سازمان یافته و فاحش غلات است، اذعان داشت: در سال 1400 بالغ بر 300 میلیون 35 فقره و در 6 ماهه امسال 196 فقره پرونده ثبت شده است. پرونده های ثبت شده با رشد 460 درصدی و پرونده های 100 میلیون تومانی به 247 مورد در سال گذشته رسید که 52 درصد افزایش داشت و پرونده های زیر 100 میلیون از 1275 مورد به 1165 مورد رسید که نسبت به قبل کاهش داشته است.

وی ادامه داد: فرآیندهای مربوط به عملیات کالاهای قاچاق متمرکز بر قاچاق سازمان یافته، گروهی و قاچاق غلات درشت است که قاچاق کالاهای با ارزش ریالی بالا افزایش و کالاهای زیر 100 میلیون کاهش یافته است.

ناظر مدیریت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: آمار شعب بازپرسی در واقع موید این واقعیت است که پرونده ها نتیجه جرایم کلان مجموعه را نشان می دهد و از 128 میلیارد تومان در سال گذشته به 227 میلیارد تومان رسیده است. پرونده ها تنها 6 درصد افزایش یافته است، اما روند جمع آوری قضاوت یک روند بزرگ است، که به معنای تمرکز بر مشکلات بزرگ است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید