با حذف ارز 4200 تومانی برخی واردکنندگان قطعاً قادر به واردات کالاهای اساسی خواهند بود

با حذف ارز 4200 تومانی برخی واردکنندگان قطعاً قادر به واردات کالاهای اساسی خواهند بود

روز جدید کارشناس حذف 4200 گوجه فرنگی گفت: در صورت نبود بخش خصوصی قوی، مطمئناً برخی از واردکنندگان قادر به واردات کالاهای اساسی خواهند بود و در صورت نبود بازار رقابتی، قیمت های ثابت خود را به مصرف کنندگان تحمیل می کنند. افزایش تورم دور از انتظار نیست. «پرداخت یارانه ها چه نقدی و چه غیرنقدی بر اساس تجربه گذشته نمی تواند منکر شکل گیری فساد و رشد دلالان باشد.

یک کارشناس اقتصادی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «در صورت نبود بخش خصوصی قوی، مطمئناً برخی از واردکنندگان قادر به واردات کالاهای اساسی خواهند بود و در صورت نبود بازار رقابتی قیمت‌های ثابت خود را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند. «پرداخت یارانه ها چه نقدی و چه غیرنقدی بر اساس تجربه گذشته نمی تواند منکر شکل گیری فساد و رشد دلالان باشد.

محمود جمزاز افزود: از زمانی که اسحاق جهانگیری از توزیع 4200 جلد برای واردات 25 قلم رونمایی کرد و پس از مدتی بنا به دلایلی ممکن است کمبود ارز یا وجود رانت به هفت قلم کالای اساسی کاهش یابد. آمار دولتی 55 میلیارد و 4200 تومان ارز برای واردات کالاهای مورد نظر برای حمایت از مصرف کننده تخصیص می یابد که تنها بخش کوچکی از آن صرف واردات کالاهای اساسی می شود و سرنوشت مابقی ارز توزیع شده مشخص نیست. هر چند شناسایی افراد حقیقی یا حقوقی که 4200 تن دریافت کرده اند بر اساس اسناد بانکی و نیز ردیابی مصرف آن از طریق اسناد گشایش اعتبار، اسناد گمرکی و بارنامه بسیار آسان است، مشروط بر اینکه اراده در این مورد تشکیل شود. توجه. – سخت نیست.

جماز تاکید کرد: صراحتاً توزیع 4200 تن فساد و سوء استفاده های مالی زیادی را به دنبال داشته است که به گفته مسئولان پرونده هایی در قوه قضائیه تشکیل شده است، اما نتیجه این بررسی ها چیست و آیا مبالغ هنگفتی فساد مالی است؟ “ملت در هاله ای از عدم اطمینان تحقق یافته یا خواهد بود.”

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اکنون دولت اصلی به بهانه جلوگیری از فساد در لایه بودجه 1401 درصدد حذف ارز ترجیحی و اختصاص 66 هزار میلیارد تن فولاد به عنوان یارانه برای جبران خرید کالاهای اساسی و 102 هزار میلیارد تومان برای خرید کالاهای اساسی است. خرید تضمینی گندم و دارو یک میلیارد تومان آزاد کرده است. اما در کمیسیون تلفیق مجلس تغییراتی در لایحه بودجه ایجاد شده است.»

جمزاز در خصوص این تغییرات گفت: از جمله این تغییرات، توزیع 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی است که از لایحه بودجه 1400 حذف شد و باعث کاهش حدود 169 تریلیون تنی درآمد دولت از منطقه و افزایش کسری بودجه می شود. . با این حال، کمیته مشترک با حذف ارز ترجیحی با تغییر موضع قبلی خود موافقت کرد، مشروط بر اینکه دولت متعهد شود بر قیمت ها نظارت دقیق داشته باشد و ثانیاً نحوه توزیع کالاها صحیح و کنترل شده باشد. وی همچنین یارانه را از 168 هزار میلیارد تن به 250 هزار میلیارد تن رساند و مشخص نیست از چه منابعی تامین می شود. «البته 66 هزار میلیارد تن از آن به صورت کارت یا کوپن در اختیار اقشار کم درآمد قرار می گیرد.

وی گفت: هنوز مشخص نیست این 9 میلیارد دلار با چه ارزی به واردکننده عرضه می شود. برخی نمایندگان 11 هزار و 500 تن پیشنهاد دادند که در بودجه امسال نرخ ارز است در حالی که در بودجه 1400 نرخ ارز 23 هزار تن است نه نرخ ارز امسال. برخی دیگر از نمایندگان دوره ETS را که در سیستم شناور است گزینه بهتری می دانند. در هر صورت مجلس هنوز به جمع بندی واحدی نرسیده است یا حداقل گزارش های رسانه ها جنجالی است که تصمیم نهایی کمیته مشترک را مبهم کرده است.

وی افزود: هدف از این گونه تصمیمات در مورد ارز ترجیحی، کاهش تورم از طریق کاهش قیمت کالاهای اساسی و در صورت حذف ارز ترجیحی، یارانه برای جبران قدرت خرید گروه های هدف است. آنها از قوانین خاصی پیروی می کنند و اعمال صحیح آنها مستلزم کنترل و نظارت دقیق نهادهای دولتی ذیربط است، در غیر این صورت ممکن است به دلیل فساد نهادینه شده هر دو تصمیم از مسیر اصلی خود منحرف شود و منافع مردم توسط جویندگان کار به خطر بیفتد و غارت شود آنها همیشه در اقتصاد سیاسی هستند. “

این کارشناس اقتصادی در ارزیابی خود از توزیع 4200 جلد گفت: ارز ارجحیت دارد. زیرا بالاخره اقتصاد ما یک دولت متمرکز است و بخش خصوصی جایگاه قوی ندارد و GTC همیشه نقش فعالی در تجارت داخلی و خارجی داشته است. بنابراین، از آنجایی که نظارت بر کار یک نهاد مسئول بسیار آسان تر از بازرسی و نظارت بر تعداد زیادی از واردکنندگان است، می توان از فساد جلوگیری کرد. ضمناً قیمت فروش GTC در بازار باید بر اساس اسنادی مانند گشایش اعتبار، بارنامه، کارت سبز گمرکی و هزینه های تحویل از بندر با در نظر گرفتن حداقل سود تعیین شود. «متاسفانه دولت به گونه ای دیگر عمل کرد که منجر به فساد و از دست دادن منابع و افزایش قیمت کالاها شد.

جمزاز در خصوص حذف ارز 4200 تومانی و پرداخت یارانه برای جبران قدرت خرید گفت: باید بگویم در نبود بخش خصوصی قوی، مطمئناً برخی از واردکنندگان قادر به واردات کالاهای اساسی خواهند بود و در صورت عدم وجود در بازار رقابتی، مصرف کنندگان نیاز خواهند داشت، با این تفاسیر، افزایش تورم غیرمنتظره نیست. «پرداخت یارانه ها چه نقدی و چه غیرنقدی بر اساس تجربه گذشته نمی تواند منکر شکل گیری فساد و رشد دلالان باشد.

او گفت: «فقر به قدری ریشه دوانده است که بسیاری از مردمی که عادت به کاهش معیشت دارند، تعدادی کالا را می فروشند. ماجرای سبد معیشت فراتر از آن است و ابزاری برای از بین بردن بیشتر قدرت خرید مردم فراهم می کند. زودتر و تشدید نارضایتی آنها. افزایش قدرت خرید مردم در گرو افزایش ارزش پول ملی است که با سرمایه گذاری مولد و افزایش تولید و اشتغال با محوریت بخش خصوصی در نبود موانع تولید، انحصار و حکمرانی ضعیف و شبه دولتی همراه است. و مداخلات فراملی رقابت پذیری حاصل می شود. آن وقت در چنین شرایطی تورم مهار می شود و اقتصاد رونق می گیرد. بودجه 1400 این ظرفیت را ندارد و معلوم نیست تورم 50 درصدی چگونه به هدف 22 درصدی دولت می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید