منابع ارزی در شرایط مساعد است/تحویل نیاز ارزی از طریق بازار نیما


ساعت: 19:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1917002

بانک مرکزی با تاکید بر اینکه منابع ارزی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اعلام کرد: تمامی نیازهای ارزی کشور از طریق بازار رسمی حواله ها و حساب ها تامین می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بانک مرکزی در واکنش به گزارش روزنامه جهان صنعت از توسعه بازار ارز اعلام کرد: بخش قابل توجهی از تغییرات نرخ ارز در سال های اخیر عمدتاً متاثر از عوامل غیراقتصادی و برون زا بوده که در عمل به تغییراتی منجر شده است. در نرخ مبادله ارز به گونه ای هدایت شد که با مبانی اقتصادی نامتناسب است.

اما در چنین شرایطی سیاستمداران با استفاده از ابزاری که در اختیار داشتند و در عین حال با رعایت مقتضیات اقتصادی کشور تلاش کردند آثار و پیامدهای منفی ظهور عوامل فوق را در سطح کلان به حداقل برسانند.

رویکرد سیاستی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی در حال حاضر با هدف ایجاد زمینه تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه تثبیت بازار ارز با توجه به لزوم حفظ ذخایر ارزی است.

از سوی دیگر توجه به نگارنده ضروری است که ایجاد ثبات در بازار ارز تنها مفهوم ثابت ماندن نرخ ارز نیست. همچنین با توجه به اینکه تمامی نیازهای ارزی کشور در زمینه واردات رسمی کالا و خدمات از طریق بازار رسمی حواله‌ها و قبوض تامین می‌شود، بانک مرکزی در دولت سیزدهم تلاش کرد تا ثبات مناسبی را در این بازار ایجاد کند. اثرات ناشی از احساسات موقت در بازار غیررسمی به میزان کمتری در بازار رسمی آشکار و مشهود است.

متوسط ​​نرخ فروش حواله دلاری در سامانه معاملات ارز الکترونیکی در شهریور ماه 1400 حدود 234.1 هزار ریال بوده که در آبان ماه 1401 به 275.9 هزار ریال رسیده که در این مدت 17.9 درصد رشد نشان می دهد.

کاهش نوسانات نرخ ارز در دولت سیزدهم

با توجه به نوسانات نرخ ارز در دولت سیزدهم و ثبت ارقام حدود 350 هزار ریال در روزهای اخیر، باید به این نکته نیز اشاره کرد که در اوایل سال 1398 نرخ دلار در بازار نقل و انتقال پول و اسکناس و همچنین در بازار غیررسمی بازار افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و در عین حال بازار ارز با التهاب و نوسانات شدید قیمت مواجه بود. بنابراین نرخ دلار در بازار غیر رسمی و نرخ حواله دلار از حدود 150 و 135 هزار ریال در ابتدای سال 1398 به ترتیب به حدود 320 و 270 هزار ریال در مهر ماه 1398 رسید، به عبارت دیگر ظرف مدت شش ماه ثبت شد. به ترتیب 113.3 و 100 درصد رشد.

رویکرد بانک مرکزی در ماه های پایانی دولت سیزدهم این بود که با ساماندهی و تعمیق بازار رسمی حواله و اسکناس، نرخ ارز این دو بازار را به سطوح تعادلی (متناسب با مولفه های اصلی اقتصاد) هدایت کند. برای افزایش عرضه این بازار و رفع تمامی نیازهای واقعی ارز، حوزه های معاملات در بازار غیررسمی را به طور جدی کاهش و به حداقل برسانید.

متاثر از اقدامات انجام شده، متوسط ​​نرخ دلار هم در بازار رسمی (حواله و حساب) و هم در بازار غیررسمی روند نسبتاً ثابتی داشت. بدین ترتیب انحراف معیار نرخ دلار بازار غیررسمی (به عنوان معیاری برای سنجش نوسانات نرخ ارز) در نیمه دوم سال 1400 نسبت به نیمه اول همان سال حدود 42 درصد کاهش یافت.

اقدامات بانک مرکزی در راستای تعمیق بازار رسمی ارز

با توجه به مسئولیت محول شده به این بانک مبنی بر حفظ ارزش پول ملی طبق قوانین بالادستی و همچنین با رعایت الزامات اجرای سامانه ارزی شناور مدیریت شده (موضوع بند «ت» تبصره «2» در ماده 20 قانون دستورات ثابت برنامه های توسعه کشور، توجه بانک معرازی به جای تاکید و اصرار بر حفظ نرخ مشخص ارز به این موضوع معطوف است تا زمینه را برای حرکت متوازن این مولفه فراهم کند. روش و سازگار با تغییرات عوامل بنیادی اقتصاد کلان است.

البته لازم به ذکر است که بانک مرکزی در قالب یک سیستم شناور مدیریت شده می تواند در بازار ارز به منظور کاهش نوسانات کوتاه مدت و مطابق با الزامات کلان اقتصادی، مداخله کند. بنابراین برخی منتقدان باید بدانند که سیاست مداخله ای در بازار ارز یکی از ابزارهای بانک مرکزی است و استفاده از این ابزار را نمی توان به دستکاری ارز تعبیر کرد.

در خرداد ماه سال جاری و در مواجهه با نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی که تحت تاثیر عوامل روانی و مورد انتظار رخ داد، شورای عالی رؤسای قوا اختیارات ویژه ای را برای مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی تفویض کرد. و متعاقباً این بانک مجموعه ای از اقدامات را در دستور کار خود قرار داد

بانک مرکزی در گام اول بخشنامه ای صادر کرد و مجوز داد و ستد ارز با نرخ توافقی را برای صادرکنندگان صادر کرد و این اقدام موفق شد آثار مثبتی در راستای کاهش نرخ ارز در بازار بر جای بگذارد. این بانک در ادامه به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق صرافی ها اجازه خرید ارز داد و بدین وسیله به فعالان این بخش اجازه داد تا علاوه بر ارز صادرکنندگان، از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی ارز خریداری کنند.

با ایجاد مکانیزم معاملات نرخ توافقی، روند عرضه ارز توسط صادرکنندگان تقویت شد که با تعمیق بازار و افزایش منابع در دسترس صرافی ها، زمینه مناسبی برای پوشش و پاسخگویی به تقاضای اسکناس از سوی گروه بزرگتری فراهم شد. متقاضیان ارز واقعی در سطح بازار

در این چارچوب و با ایجاد مکانیزم مبادلات نرخ توافقی، روند عرضه ارز توسط صادرکنندگان بهبود یافته است که با تعمیق بازار و افزایش منابع در دسترس صرافی ها، زمینه مناسبی را برای پوشش و پاسخگویی به صرافی ها فراهم می کند. تقاضای گروه بزرگتری از متقاضیان ارز واقعی در سطح بازار

بنابراین برخلاف رویکردهای اتخاذ شده در سال های گذشته که سیاست بانک مرکزی در رابطه با نوسانات نرخ ارز را جهت گیری و محدود به مبادله ارز و کاهش ذخایر ارزی کشور کرده بود، در دولت سیزدهم. ، با ابتکار بانک مرکزی تقویت عرضه بازار از محل ارز. نتیجه صادرات عملیاتی شد.

در این چارچوب، مردم می توانند با مراجعه به صرافی ها و شعب منتخب بانکی ارز مورد نیاز خود (تحت عنوان خدمات دیگر) را با نرخ توافقی تهیه کنند که این امر به نوبه خود تاثیر بسزایی در کاهش تقاضا در بازار غیررسمی و انتقال آن به بازار دارد. کانال های رسمی

سطح بهینه ذخایر اسکناس دلاری در کشور

با توجه به سیاست بانک مرکزی برای انتشار اوراق ارزی و تبیین دلایل اجرای سیاست فوق از سوی بانک مرکزی، لازم به ذکر است که یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر حرکت نرخ ارز، دولت است. از منابع ارزی کشور که البته این مولفه در سال 1400 و ماه های آن از سال 1401 در وضعیت خوبی قرار داشته است.

به عنوان مثال در سال 1400 ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی به ترتیب معادل 38.7 و 40.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل 84.0 و 41.5 درصد افزایش نشان می دهد.

نتیجه توسعه تجارت خارجی کشور در سال 1400 منجر به مازاد بر روی حساب جاری پرداخت های خارجی کشور به میزان 11.1 میلیارد دلار شد. این روند در سال جاری نیز ادامه یافت و ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی روند مثبتی را نشان داد.

بر اساس این بحث ها و با توجه به وضعیت مطلوب مولفه های بنیادی موثر بر بازار ارز، در شرایطی که گاه انتشار اخبار جعلی درباره تحولات اقتصادی و سیاسی می تواند آثار و پیامدهایی در قالب احساسات کاذب و در نتیجه نوسانات بازار ارز به همین دلیل رویکرد بانک مرکزی مبتنی بر استفاده از ابزارهای موجود و معرفی ابزارهای جدید برای جلوگیری از شکل گیری نوسانات بازار و محدود کردن وقوع آن است.

در همین راستا این بانک تصمیم گرفت با انتشار اوراق ارزی با سررسید کوتاه مدت (سه ماهه) به بخشی از تقاضا در بازار ارز پاسخ دهد. این اوراق با تامین نیازهای واقعی متقاضیان از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا، از وقوع رانت در منطقه جلوگیری می کند.

یکی از نکات اصلی در طراحی این سیاست، اطمینان از پذیرش دارایی اوراق قرضه پایه توسط سرمایه گذاران و برخورداری از عمق کافی بازار پولی آن در کشور است. علاوه بر این، بانک مرکزی به راحتی می تواند اسکناس های خود را در سررسید (به درخواست دارنده اوراق) در دسترس قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید