واردات کالاهای بی کیفیت بر رقابت و ارتقای تولید داخلی تأثیر می گذارد

دکتر سید ابراهیم ابراهیمی مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور در این نشست اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد تنها سازمان رسمی کشور است که می تواند برای تولیدکنندگان نشان حلال صادر کند و آماده است. برای صدور این نشان برای تولیدکنندگانی که قصد صادرات به کشورهای دیگر را دارند، اعلام کردند که غیرمسلمان دارند.

وی با اشاره به پیشرفت کشور در این زمینه افزود: بسیاری از کشورها مانند ارمنستان، عربستان سعودی، آذربایجان، فیلیپین، ویتنام و سنگال برای تجهیز آزمایشگاه های تشخیص حلال از ایران درخواست همکاری داشته اند و در حال حاضر همکاری با برخی از آنها را آغاز کرده ایم. آنها

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در مدت دو ماه بیش از 110 نشان حلال صادر کردیم و این نشان ها حتی در کشورهای غیراسلامی نیز رواج دارد.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور ادامه داد: برچسب حلال حتی برای غیرمسلمانان نیز مورد اعتماد است و کیفیت صنعت گردشگری حلال و خدمات حلال در کشورها بسیار مورد اعتماد است.

f48fbfdf b3b8 4d29 90bb 057581271536 خبر خاکستری

علامت حلال در همه کشورها مورد استقبال قرار می گیرد

وی با اشاره به دیپلماسی استاندارد به عنوان راهبرد و نگاه تحول آفرین این سازمان در دولت سیزدهم، گفت: هدف از پیگیری این راهبرد ارتقای کیفیت و دیپلماسی استاندارد و حضور در نشست ها و سازمان های بین المللی مرتبط با استانداردسازی و نظارت بر اجرای برجام است. استانداردها، ارزیابی انطباق، اندازه شناسی و کیفیت کالاها و خدمات.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور افزود: امسال برای اولین بار شاهد حضور رئیس سازمان ملی استاندارد در مجمع عمومی سازمان بین المللی ISO در ابوظبی بودیم. و ظرف چهار روز کاری بیش از 30 جلسه، نشست و مذاکره با روسای سازمان های استاندارد کشورهای مختلف جهان به پایان رسید.

ابراهیمی افزود: در این نشست های تخصصی که در حاشیه مجمع عمومی ایزو برگزار شد، قراردادهای همکاری با کشورهایی مانند روسیه، کره جنوبی، سوئیس، عربستان سعودی و برخی کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی امضا شد.

وی گفت: از زمان بازگشت از مجمع عمومی تاکنون بیش از 140 مکاتبه برای ادامه همکاری در حوزه های مختلف استانداردسازی و ارزیابی کیفی و تایید صلاحیت، اندازه شناسی و به ویژه علامت حلال داشته ایم.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد یادآور شد: راهبرد ما تقویت ارتباطات و استفاده از پتانسیل سازمان های منطقه ای و بین المللی است و این راهبرد در کنار بحث های فنی و استانداردسازی به دیپلماسی خارجی کشور به ویژه در منطقه و ارتباطات کشورهای همسایه.

6209ecc5 7f71 4f35 be23 e260de257483 خبر خاکستری

موضوع انطباق آموزش با نیاز واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گیرد

وی با اشاره به لزوم ورود جدی به بحث آموزش نیروی انسانی، تصریح کرد: آموزش یکی از موضوعات جدی در صنعت و تولید است، چرا که آموزش در بیشتر موارد با نیاز آموزشی واحدها همخوانی ندارد و حجم زیادی وجود دارد. شکاف بین کاری که باید انجام شود و کاری که انجام شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه انگیزه در بحث آموزش نیز ضروری است ادامه داد: موضوع آموزش هر روز در صنایع دنبال می شود و شاید نیروی انسانی ما ساعت ها در کلاس های آموزشی شرکت می کنند اما آنچه مهم است تناسب این آموزش ها با نیازهای ماست.

وی موضوع بررسی و ارزیابی این آموزش ها را مهم دانست و گفت: آموزش های ما و بازخورد آن ها در خصوص مسائل تولید و ارتقای کیفیت محصول باید دائما بررسی و ارزیابی شود.

این مقام ملی تصریح کرد: در بحث استانداردهای آموزشی و شرکت های دانش بنیان نقش اساسی دارند، یکی از رویکردهای جدید سازمان ملی استاندارد، حرکت به سمت استانداردهای رایج است، به گونه ای که شرکت های دانش بنیان بتوانند وارد شوند. این زمینه را انجام دهید و در گروه های توسعه استاندارد نقش آفرینی کنید و نظر بدهید تا ویرایش توسط چند نفر خاص انجام نشود.

ابراهیمی در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم فاصله گرفتن از استاندارد ترجمه تاکید کرد و گفت: بنیانگذاران سازمان ISO عمدتا غربی هستند و استانداردها را به گونه ای تنظیم کرده اند که صادرات خود را به کشورهای دیگر تسهیل کنند، بنابراین ما در مجمع عمومی ISO ما به دنبال اجرای استاندارد ISO بر اساس استانداردهای محلی کشورها هستیم.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد ضمن گلایه از واردات کالاهای بی کیفیت گفت: ورود کالاهای بی کیفیت به دلیل قیمت پایین، رقابت پذیری محصولات ما را کاهش داده و قیمت را بالا می برد. کالاهای باکیفیت و رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی را از بین می برد.

وی در پایان گفت: سازمان ملی استاندارد در مقابل تخلفات موضع جدی می گیرد و با هیچ سازمانی معامله نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید