توهین‌های متقابل جایی برای گفت‌وگو نمی‌گذارد/ آنقدر فضا را بستیم که مشکلات به شکل انفجاری خودنمایی می‌کرد/ مراقب باشید به هرج و مرج ختم نشود.

توهین‌های متقابل جایی برای گفت‌وگو نمی‌گذارد/ آنقدر فضا را بستیم که مشکلات به شکل انفجاری خودنمایی می‌کرد/ مراقب باشید به هرج و مرج ختم نشود.

روز جدید نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: بحث عدم توهین به اعتقادات طرف مقابل در هر شرایطی و برای همه مردم حتی اگر شما را قبول نداشته باشم. ضمناً افرادی که ادعای دموکراسی دارند و یا غیر از این فکر می کنند حق ندارند به عقاید دیگران توهین کنند، طبیعی است که وقتی توهین می شنوم و فضا از کنترل و نحوه گفتگو خارج می شود.

مسعود مزیکیان نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی گفت: مشکل ما این است که فضا را به گونه ای بسته ایم که اکنون معضلات اجتماعی به صورت انفجاری و بی رویه خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: اگر در جامعه جریانی ایجاد کنیم که مردم بیایند و در جایی که دولت تعیین کرده نظر خود را بیان کنند، حاکمان، سیاستمداران و قانونگذاران هم آن حرف ها را می شنوند و بخشی را که درست است اجرا می کنند. و برای تقدیس و قانع کردن آن قسمت که دروغ است، امروز به اینجا نمی آمدیم.

این نماینده اصلاح طلب افزود: الان هم که می گویند صحبت کنید در چنین شرایط و فضایی آنقدر فضا غیرقابل کنترل است که می خواهیم به این شکل ساماندهی کنیم. در حال حاضر کنترل فضا کار سختی است اما باید بدانیم که تنها راه حل پیش روی ما گفتگوست.

وی افزود: دولت و مسئولان چگونه باید این را مدیریت کنند، مهم این است که به گونه ای انجام شود که مردم یا معترضان اعتماد داشته باشند که بیایند و نظرشان را بگویند و مسئولان هم بشنوند و اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان بحران همیشه به سمت گفت‌وگو می‌رویم و بعد از صلح این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود، گفت: باید در این زمینه از تصمیم‌گیران بپرسید اما مهم‌ترین تصمیم این است که کارها را برای کشور پیش ببریم. وحدت و انسجام درونی است. فحش دادن و توهین به هم و زیر سوال بردن نظام ما را به جایی نمی رساند، باید اعتراض کرد و فضا را برای گفت و گو باز کرد.

وی ادامه داد: اینکه عده ای اجازه نمی دهند گفت و گو انجام شود یا عده ای دست به کارهایی بزنند که بهانه ای برای برخی تندروهای این طرف می گیرد، آن کارها خودش دلیلی برای انجام کارهایی می دهد که در شرایط عادی توانایی انجام آن را ندارند. شرایط این نادرست و اشتباه است. معترضان یا هرکسی که خواهان تریبون گفت وگو است نباید اصول و چارچوب نظام را زیر سوال ببرد و به مقدسات و اعتقادات یک جامعه توهین کند.

نماینده تبریز در مجلس اضافه کرد: بحث عدم توهین به اعتقادات طرف مقابل در هر شرایطی و برای همه مردم، حتی اگر شما را قبول نداشته باشم. ضمناً افرادی که ادعای دموکراسی دارند و یا غیر از این فکر می کنند حق ندارند به عقاید دیگران توهین کنند، طبیعی است وقتی توهین می شنوم و فضا از کنترل و نحوه گفتگو خارج می شود. توهین جایی برای گفتگو باقی نمی گذارد.

وی تصریح کرد: در نتیجه از فرهیختگان و کسانی که درد جامعه را دارند و به کشور عشق می ورزند انتظار می رود سعی کنند از فضایی که عرصه توهین و بی احترامی است دوری کنند.

وی در پاسخ به اینکه یکی از ملزومات گفت وگو، تحمل نظر مخالف است، اما گاهی انتقاد پذیرفته نمی شود، گفت: بله، این یکی دیگر از اشتباهات ما در مسیر گفتگو است که مانع از شکل گیری فضا می شود. . من جلوی هیأت از آقایانمان انتقاد کردم، نظارت بر رفتار نمایندگان را معرفی کردند و ایشان (فرجه) آنجا توقف کردند، گفتند چرا اینطور صحبت می کنید.

و ادامه داد: یعنی در کل این مشکل وجود دارد، اما این دلیل نمی‌شود که از مسیری که متعادل است و در آن به نفع کشور است عقب نشینی کنم و بعد شروع کنم به گفتن چیزهایی که خارجی‌ها می‌خواهند. . سوء استفاده یا زیر سوال بردن کل سیستم کار به آشوب کشیده خواهد شد. باید مراقب باشیم که این اتفاق نیفتد و در عین حال بلند صحبت کنیم و کوتاه نیاییم.

دیدگاهتان را بنویسید