لندن از هیاهوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب نشینی کرد/ گزارش فایننشال تایمز هرج و مرج برای مقامات انگلیسی است

این نشریه انگلیسی با بیان اینکه «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی کشور دیگری را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجید»، افزود: به گفته مقامات درگیر در مذاکرات داخلی دولت، انگلیس وزارت خارجه از شناسایی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی نگران است.

به گزارش فایننشال تایمز، وزارت خارجه انگلیس از اقدامات تلافی جویانه تهران علیه اتباع دوتابعیتی انگلیسی-ایرانی نگران است و بر این اساس بعید است که به رسمیت شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیمی قریب الوقوع باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران می گویند درج نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی، تنش بین لندن و تهران را تشدید می کند و خطر انتقام از سوی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت. همچنین هر گونه امیدهای آینده برای تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات توافقی که ایران در سال 2015 با قدرت‌های جهانی امضا کرد، پیچیده‌تر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سه سال پس از رد درخواست بریتانیا از کاخ سفید مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، مجله دیلی تلگراف اخیرا در گزارشی مدعی شد که این طرح از سوی سوئلا براورمن وزیر کشور و معاون امنیتی وی تام توگاندات حمایت شده است. گمان می رود یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین باشد. بر اساس گزارش ادعایی این نشریه انگلیسی، درج نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی به این معنی است که عضویت در آن، شرکت در جلسات و پوشیدن نشان آن در ملاء عام جرم تلقی می شود.

این نشریه انگلیسی مدعی شده است که وزارت کشور به سوال صحت این خبر پاسخی نداده است، اما طرح موسوم به ربودن یا کشتن مردم در انگلیس توسط سپاه را دلیل اصلی تصمیم دولت می داند.

واقعیت این است که حمله اخیر سپاه به شبکه مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در جریان اغتشاشات اخیر و اعدام علیرضا اکبری، جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس، مقامات دولت لندن را به شدت ناراحت کرده و در حال اصرار برای قرار دادن این نام است. این نهاد رسمی ایرانی در دولت بریتانیا فهرست گروه های تروریستی خارجی خود را افزایش داده است.

جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد رسمی نظامی کشور است و تحریم آن اقدامی غیرقانونی است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات مقامات اروپایی در رابطه با تصمیم تحریم سپاه پاسداران را در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور عنوان کرد. ناشی از تداوم رویکرد غلط آنها در قبال دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد رسمی نظامی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت هایی که در این زمینه اقدام می کنند به نتایج اقدامات غیرسازنده خود توجه کرده و به ویژه متقابل خود را قربانی نکنند. منافع برای منافع زودگذر سیاسی و تصمیمات احساسی.

دیدگاهتان را بنویسید