سوالات کنکور سراسری 1401 چگونه گذشت؟ / ضعف در کنترل آزمون تکرار نشدنی!


ساعت: 09:33
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880406

کنکور 1401 در حالی به پایان رسید که با فیلدهای انقضای سوالات گروهی تستی همراه بود. در این گزارش به ابعاد مختلف این مشکل پرداخته ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کنکور 1401 در شرایطی به پایان رسید که مربوط به بسیاری از رشته ها به خصوص در تاریخچه نشتی سوالات گروه های آزمایشی بود.

از همان روز اول کنکور 1401 که رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر است، سوالاتی در کانال های تلگرامی قرار گرفت و حتی رئیس سازمان سنجش نیز با اعتراف ضمنی اذعان داشت که کنترل بر روی آن ضعیف تر است. روز امتحان گفت: ساعت 12:30 عکسی در صفحه بروشور گذاشته شد!

اما در روزهای بعد به خصوص در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، ارسال سوالات در گروه های تلگرامی فراگیرتر شد.

ارسال سوالات گروه ریاضی ساعت 9 صبح و سوالات گروه تجربی حوالی ساعت 10 از جنبه های جدی کنکور 1401 بود و از سوی دیگر سازمان سنجش در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه آزمایشی عمومی را بارگذاری کرد. و کتاب اختصاصی با سوالات شماره دو در وب سایت شما.

عبدالرسول پور عباس; رئیس سازمان سنجش با اذعان به انتشار سوالات گروه آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی در فضای مجازی، گفت: در روز آزمون گروهی علوم ریاضی با کمک دستگاه های کشف 70 مورد تخلف در ابتدای کار را مشاهده کردیم. در جلسه آزمون و بیش از 450 داوطلبی که در آزمون گروهی علوم تجربی که وسایل الکترونیکی همراه خود داشتند مردود شده بودند شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد.

رشته های کنکور 1401 و انتشار گسترده سوالات دو شبهه ایجاد می کند; اول اینکه سوالات امتحانی قبل از امتحان در اختیار افرادی بود که حتی اقدام به فروش آن کردند.

دومین؛ برخی از افراد با بردن گوشی خود به جلسه آزمون توانستند از سوالات عکس گرفته و در فضای مجازی قرار دهند.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که مدت ها قبل از کنکور 1401 سازمان سنجش از قطع شدن اینترنت حوزه های امتحانی و کمک شرکت های دانش بنیان برای تهیه دستگاهی برای تشخیص هرگونه وسیله الکترونیکی در آزمون خبر داد. مناطق.

بنابراین باید مشخص شود با وجود این هماهنگی ها آیا داوطلبان همچنان گوشی خود را به جلسه برده اند یا ناظران حوزه امتحانی اجازه استفاده از تلفن همراه را به آنها داده اند؟ پلیس فتا و مراجع نظارتی چه وظایفی برای جلوگیری از چنین رویه‌ای که باعث بی‌اعتباری کنکور و برهم زدن آرامش روانی داوطلبان می‌شود، بر عهده گرفته‌اند؟

این در حالی است که کانال های تلگرامی مدعی ارائه سوالات قبل از جلسه امتحان با مبلغ 550 میلیون تومان هستند.

سردار کیومرث عزیزی; فرمانده انتظامی شرق استان تهران به دستگیری فروشندگان سوالات کنکور اشاره کرد و گفت: با توجه به برگزاری کنکور در سال 1401 و رصد فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا در استان و شهرستان پاکدشت، فردی که سوالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی قرار داد. معلوم شد که دارد می فروشد. با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که این فرد با ارائه شماره کارت اقدام به فروش سوالات به خریداران می کند. در تحقیقات بعدی صاحب کارت شناسایی و دستگیر شد.

به گفته وی؛ با بررسی حساب کاربری و تصاویر دوربین متهم از معابر و اتحادیه های صنفی که متهمان برای پولشویی به آنجا رفته بودند، همدست دیگر متهم و سرکرده گروه پولشویی که جوانی 17 ساله بود شناسایی شد. شناسایی و در یکی از پایانه های خروجی استان تهران قصد فرار داشت که دستگیر و سپس سرکرده و سایر اعضای باند که 3 نفر بودند شناسایی و دستگیر شدند.

سعی کردیم با رئیس سازمان سنجش برای بررسی حواشی کنکور 1401 و درج گسترده سوالات در گروه های مجازی گفتگویی داشته باشیم اما وی اعلام کرد که در جلسات حضور دارد و نمی تواند به سوالات پاسخ دهد.


ارسال سوالات توسط داوطلبان امکان پذیر نیست!

هامون سبطی یکی از فعالان کنکور در این خصوص گفت: امسال بیشترین مشکل را در گروه ریاضی و تجربی داشتیم و با توجه به تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی، هر مشکلی می تواند پیامدهای متعددی برای سایر حوزه ها داشته باشد. “

به گفته وی، سوالات گروه علوم تجربی حوالی ده صبح با کیفیت خوب در گروه های تلگرامی قرار گرفت و داوطلبان با توجه به اینکه در آن زمان به دفترچه شماره 3 دسترسی نداشتند، این امکان را نداشتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارسال سوالات در زمان حضور داوطلبان در جلسه امتحان را می توان تقلب یا لو رفتن سوالات امتحانی دانست؟ خاطرنشان شد: این موضوع نمونه ای از لو رفتن سوالات قبل از جلسه امتحان نیست، اما اکنون شاهد ارتباط برخی افراد خارج از جلسه امتحان با افراد هستیم، هرچند امسال اقداماتی برای این موضوع انجام شد، اما به طور کامل امکان پذیر نبود. اوضاع را کنترل کرد و مشکلات دوباره گزارش شد.


مشکل نرم افزارهای جاسوسی

وی ادامه داد: زمانی که سوالات در ساعت 10 صبح به صورت آنلاین ارسال می شود، ممکن است این شبهه ایجاد شود که افراد زودتر به سوالات دسترسی پیدا کرده اند، همچنین گروه های کلیدی منتظر سوالات به صورت هماهنگ شروع به نوشتن می کنند، زیرا منظور این است که گروه علوم تجربی دو ساعت تا پایان آزمون فرصت داشتند تا بتوانند پاسخ دفترچه ویژه را در اختیار افرادی قرار دهند که از طریق نرم افزارهای جاسوسی به محیط بیرون متصل شده اند.


پلیس فتا باید میزان حادثه را مشخص کند

ثابتی خاطرنشان کرد: این مشکلی نیست که در کنکور امسال اتفاق افتاده و سال گذشته شاهد آن بودیم اما امسال دفترچه های گروه علوم تجربی به صورت کامل منتشر شد و برای بررسی عمق نیز اطلاعاتی را در اختیار پلیس فتا قرار دادیم. زمان و گستردگی حادثه پس می توان گفت که مشکل خاصی مثل اتفاق سال گذشته نیست و یا شرایط آزمون 1401 متفاوت بوده و باید اقدام دیگری انجام شود.

وی یادآور شد: باید بررسی شود که آیا ادعای افرادی که می گویند به موضوعات دسترسی دارند صحت دارد یا خیر چون پول های کلانی بین آنها جابه جا می شود. ما اطلاعات دریافتی را در اختیار پلیس فتا قرار داده ایم و آنها باید میزان حادثه را بررسی کنند.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید