سازندگان شرایط کنونی مجلس و دولت هستند

سازندگان شرایط کنونی مجلس و دولت هستند

ستاره صبح/ مصطفی فروغی: افزایش قیمت دلار در کنار سایر کالاهای سرمایه ای مانند خودرو و مسکن وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم را با بحران مواجه کرده است. اگرچه دلار دیروز به کانال 38 هزار تومان بازگشت، اما این روند زنگ خطری است برای روند افزایش قیمت ها اخیراً ویدئویی از حمید رسایی، فعال اصولگرای تندرو در فضای مجازی منتشر شده است که متعلق به گذشته است، او می گوید: نگران نباشید اگر رئیس جمهور رئیس جمهور شود دلار به 5 هزار تومان می رسد نه 30 هزار تومان! کسانی که امروز در مجلس و دولت هستند به شدت از مدیریت اقتصادی دولت روحانی انتقاد کردند.عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی گفت: «شما هم شکست خوردید!» حزب مرکز کارگزاران و نماینده سابق مجلس آنچه را که خواهید خواند انجام دهید. زیر:

به نظر شما نقش دولت سیزدهم در افزایش قیمت ها چیست؟

من معتقدم حکمرانی موضوع مهمی برای جوامع بشری است. نخبگان و کارشناسان این حوزه به نحوه عملکرد دولت ها در هر کشور توجه دارند. سعادت و سعادت یک ملت در گرو حکمرانی خوب است. مشکلات یک ملت نیز ناشی از حکمرانی بد است.

حکومت داری خوب ارکان مختلفی دارد و من به دو رکن آن اشاره می کنم مشکل اول محدودیت دوره قدرت است چرخش قدرت باید با اراده مردم باشد مشکل دوم شفافیت و پاسخگویی است مردم باید بتوانند دولت را زیر سوال ببرند. بدون ترس وقتی صحبت از ملت می شود، به این معنی است که احزاب و رسانه ها می توانند نگرانی های ملت را بیان کنند.

بنابراین وقتی بعد از گذشت حدود 16 ماه از روی کار آمدن رئیس جمهور می بینیم که قیمت ها تا این حد افزایش یافته است، باید از دولت و مجلس که ریشه در وضعیت کنونی هستند، جست و جو کرد. قیمت ها باورنکردنی بود عبور دلار از مرز 40 هزار تومان احتمالا در یک پیش بینی کمتر کارشناسی مطرح شده بود.

جالب اینجاست که عده ای حامی وضع موجود هستند که از دولت روحانی و تیم اقتصادی او انتقاد کردند، در مورد ارز ترجیحی به دولت انتقاد کردند و گفتند که ارز ترجیحی باعث رانت می شود و تولیدکنندگان را به لبه پرتگاه می کشاند. دلار 40 هزار تومان، همان فساد و رانت است، اما با این تفاوت که در آن زمان قیمت اقلام اساسی پایین بود، اما امروز هم در دسترس مردم نیست. افزایش قیمت دلار باعث شده تا دولت در اهداف خود برای حذف ارز ترجیحی شکست بخورد.
شایان ذکر است که ناکارآمدی و عدم امکان حکمرانی در حالی رخ داده است که حکمرانی یکپارچه است و هیچ نهاد و ارگانی در چرخ های حکومت دخالت نمی کند.

بی تفاوتی در بخش مسکن باعث شده است که اگر تا دیروز خرید مسکن غیر ممکن و دست نیافتنی بود امروز اجاره مسکن غیرممکن و دست نیافتنی است، وعده دولت ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال بود. موثر نیست.

تاریخ چین بیان می کند که دنگ شیائوپینگ با سفر به جنوب چین این منطقه را متحول کرد و به نوعی برای توسعه آن برنامه ریزی کرد، اما با آغاز دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور باید فکر کرد که دستاورد همه این سفرها چه بوده است. درسته؟ این کشور مشکلات آشکاری مانند آب، گاز و هوا دارد.

عملکرد مجلس در نظارت بر دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟
در یک مورد مجلس دو بار استیضاح کرد و یک بار هم وزیر صمت را برکنار کرد اما هیچکدام منجر به برکناری وی نشد، بنابراین می توان گفت که تیغه نظارت مجلس کند شده است.

هر چند در آزادی انتخاب مردم تداخل پیدا کرد و بسیاری از کاندیداها رد صلاحیت شدند تا مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با هم هماهنگ باشند اما این اتفاق نیفتاد و پرداختن به اقتصاد و دولت امری ضروری است.
فعالیت های اجباری مجلس با اقتصاد نشان دهنده رویکرد شعاری به مشکلات کشور است، با دستور نمی توان اقتصاد را مدیریت کرد و منافع مردم را تامین کرد، اقتصاد یک علم است و پارامترهای مشخصی دارد، متاسفانه علاوه بر بخشنامه رویکرد به اقتصاد گاهی سیاسی می شود رویکردها در مسائل تخصصی نتیجه ای ندارد حتی در فوتبال هم سیاسی عمل می کنند و یک شبه کیروش را به ایران می فرستند برای 3 مسابقه قهرمانی جهان.

مدیریت علمی کشور راه حل عبور از بحران است، اساس همه فعالیت ها باید رقابت باشد، رقابت در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و… می تواند با شایسته سالاری، بهره وری و کارآمدی خاتمه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید