نام خانواده در واگذاری زمین به پروژه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد / پروژه های گردشگری 12 ساله بدون یک درصد پیشرفت

ساعت: 14:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793618

کهگیلویه و بویراحمد در جلسه کارگروه زیرساخت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در جلسه کارگروه زیرساخت استان کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت پروژه های گردشگری که به مدت 12 سال بدون یک درصد پیشرفت فیزیکی به افراد مشخص واگذار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چهارمین جلسه کارگروه زیرساخت های استان صبح امروز با حضور معاونان عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یاسود برگزار شد.

نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی در ابتدای این نشست گفت: در این جلسه 19 دستورالعمل بررسی و در خصوص واگذاری برخی از زمین ها به شهرها بحث و تبادل نظر می شود.

وی در دستور اولیه این نشست وضعیت کلی اراضی واگذار شده به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را بررسی و خواستار بیان وضعیت این اراضی شد.

صفایی مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز در این نشست گفت: واگذاری زمین فرآیندهایی دارد و از جمله پنج پروژه است که سرمایه گذار باید با توضیحات حضور پیدا کند و توضیحاتی ارائه کند.

وی گفت: تعداد کل پروژه های دارای زمین دولتی 43 پروژه است که از این تعداد 31 پروژه دارای مجوز قطعی هستند و 12 پروژه بدون پروانه وجود دارد و سرمایه گذاران در زمین واگذار شده پیشرفتی در روند کار نداشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه با اشاره به 24 پروژه در دست اجرا، گفت: 12 پروژه بدون پیشرفت فیزیکی، 5 پروژه پایان یافته است.

وی مساحت زمین واگذار شده را 32 هکتار عنوان کرد و گفت: شهرستان بویراحمد دارای 20 پروژه، دنا 10 پروژه، بهمئی 2 پروژه و کهگیلویه 2 پروژه است.

صفایی افزود: از 20 پروژه بویراحمد، 2 پروژه به بهره برداری رسید، 13 پروژه در دست اجرا و 5 پروژه بدون پیشرفت فیزیکی بود.

وی در خصوص وضعیت تله کابین یاسوج گفت: هفته آینده جلسه ای برگزار و این موضوع حل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به پروژه تنگ سریز که در سال 89 واگذار شد و تاکنون تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: تکمیل شود.

معاون استاندار در پاسخ به اینکه پروژه های متعددی در دهنو واگذار شده و خانواده همه سرمایه گذاران یکی هستند، گفت: اگر پروژه ها را به صورت خانوادگی تحویل دهید چرا همه خانواده هستند؟

وی در خصوص پروژه پیست اسکی کاکان خاطرنشان کرد: این پروژه باید سریعتر به بهره برداری برسد زیرا یکی از مهم ترین مکان های تفریحی استان است تجهیزات کامل.

کیومار حاجی زاده گفت: چرا طرح ها و زمین هایی که قرار است به سرمایه گذار واگذار شود را در نظر نگرفتید؟ طرحی که در سال 1377 ارائه شد هنوز 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ید به درستی دفع نشد.

او گفت: «این که زمین را بگیری و 12 سال روی آن دراز بکشی یعنی چه؟

حاجی زاده گفت: بحث سرانه فضای سبز باید در این طرح ها لحاظ شود.

معاون عمرانی استاندار منطقه گفت: 10 پروژه گردشگری در شهرستان دنا وجود دارد که مورد بازنگری قرار گرفته، 4 پروژه به بهره برداری رسیده، 2 پروژه در دست اجرا و 4 پروژه گردشگری پیشرفت فیزیکی نداشته است.

وی افزود: در شهرستان گچساران 4 پروژه گردشگری تعیین تکلیف شده است که از این تعداد 3 پروژه در دست اجراست و یک پروژه پیشرفت فیزیکی ندارد.

صفایی گفت: سرمایه گذار فقط در بحث تسهیلات در صندوق کارآفرینی کار می کند، مشکل دارند.

حاجی زاده گفت: باید 3 ماه به پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی کم فرصت داده شود که متاسفانه بعد از گذشت 7 سال از پروژه گردشگری ما یک نفر آمد، تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

ارائه وضعیت پیشرفت فیزیکی برخی پروژه های میراث فرهنگی استان با اعتراض نعمتی رئیس اداره منطقه مواجه شد مبنی بر اینکه آمار شما قدیمی است چرا که پروژه ای که مشاهده کردید 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حاجی زاده گفت: این استان یک استان گردشگری است اگر زیرساخت های گردشگری فراهم شود مشکل اشتغال حل می شود.

وی بیان کرد: در 20 سال گذشته 43 سایت گردشگری واگذار شده که از این تعداد تنها 7 مورد به بهره برداری رسیده است که در این شرایط چگونه می توان مشکل گردشگری منطقه را حل کرد تا از این مشکلات جلوگیری شود.

حاجی زاده در پایان این نشست گفت: برخی از پروژه های گردشگری انجام شده بی کیفیت و بی روح هستند.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه زیرساخت به موضوعات مختلف رسیدگی می کند، زمین ها و پروژه های مختلفی را اختصاص می دهد که نیاز به تحلیل و تعیین تکلیف دارد. این پروژه ای است که طی 18 سال 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار تاکید کرد: باید بخشنامه ای داده شود که بر اساس آن افرادی که برای سرمایه گذاری می آیند تحلیل شوند، طرحی که هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است نشان می دهد که نظارت متولی در ورشکستگی ضعیف بوده است.

وی گفت: باید طرح آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گیرد، اگر این طرح اجرا می شد اکنون با مشکل کم آبی مواجه نبودیم.

حاجی زاده افزود: عدم توجه به طرح برنامه ریزی تبعاتی دارد، این طرح باید اجرا شود، نظارت فنی و روحیه پروژه های گردشگری مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کوهستانی است و در نتیجه ممکن است بحران های مختلفی به وجود بیاید.

وی افزود: دستگاه ها باید در حال کار و آماده باش باشند، با وجود تذکرات مختلف مشکلی قابل قبول نیست، اکنون وارد زمستان می شویم، دستگاه ها باید تلاش کنند.

حاجی زاده گفت: مشکل دیگر برخی از نمایندگی های کشوری است که در استان وجود دارد، هنوز متوجه نشدم کار اداره راهداری چیست؟ جاده پاتاوه دهدشت یک جاده سراسری است، به اندازه یک اداره کل در استان قدرت و سازماندهی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید