گردشگری زمستانی در «هزار ماسوله» در غرب ایران / پتانسیل روستاهای پاوه و ارتفاعات «شاهو» برای گردشگری زمستانی


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805463

ظرفیت منحصر به فرد که نیاز به برنامه و کار تخصصی دارد.

پاوه به دلیل برخورداری از نقش برجسته، آب و هوا و مناطق خاص، دارای مناظر طبیعی، متنوع و جذاب است. اگر زیرساخت های پذیرایی در اختیار گردشگران قرار گیرد، می تواند یکی از مقاصد اصلی سفرهای زمستانی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروزه صنعت گردشگری و جاذبه های گردشگری از بزرگترین صنایع اقتصادی کشور است که می تواند تاثیرات مثبت مادی، فرهنگی و روانی بر مردم منطقه داشته باشد.

اقدامات مساعد برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در فصول مختلف برای گردشگری زمستانی جایگاه ویژه‌ای به شهرستان پاوه می‌دهد، شهری که چندین ماه از سال کوه‌های آن مملو از برف سفید است.

پاوه به دلیل برخورداری از نقش برجسته، آب و هوا و مناطق خاص، دارای مناظر طبیعی، متنوع و جذاب است. علاوه بر عوامل طبیعی از جمله کوه های زیبا و حیات وحش مختلف، می توان نماهای پلکانی خانه های شهری و روستایی، باغ های پلکانی، سد داریان، بازارچه مرزی، باغ های سرسبز و ویلاهای اجاره ای را در باغ های روستایی مانند خانقاه، شمشیر، نسمه و. داریان و غیره اشاره کرد.


c49f8468 866b 4661 b22a 383e7f17e8b4 خبر خاکستری

با بارندگی در قله های برفی شاهو پتانسیل و ظرفیت لازم برای حضور گردشگران، ورزشکاران و کوهنوردان وجود دارد. چه صخره نوردی و چه کوهنوردی معمولی زمستانی.


طرح جامع و مدون برای توسعه گردشگری زمستانی در کشور هنوز تدوین و اجرا نشده است.

هادی شریفی درباره ظرفیت گردشگری زمستانی پاوه به مرصادنیوز گفت: شهرستان پاوه از نظر گردشگری زمستانی در چند ماه سال را می توان یکی از شهرهای پایلوت دانست که می توان دو موضوع ورزش های زمستانی و گردشگری زمستانی را مورد بحث قرار داد که واقعا به هر کدام نیاز دارند. دیگر.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: پاوه با شرایط اولیه خود در چند ماه از سال می تواند مکانی مناسب برای برگزاری انواع تورها و جشنواره ها در فصل زمستان باشد.

وی ادامه داد: تمرکز بر گردشگری زمستانی در ایران محدود به جشنواره های اسکی و برفی است که چند سالی است در استان های همجوار ضعیف برگزار می شود و در جذب گردشگر با اقبال مواجه شده است چرا که هنوز برنامه جامع و مدونی برای این جشنواره وجود دارد. توسعه این شاخه از گردشگری در کشور تدوین و اجرا نشده است.


fda551f8 ca9c 4cdc a519 0c4605460f4f خبر خاکستری


روستاهای پاوه و ارتفاعات شاهو قابلیت برگزاری جشنواره های زمستانی را دارند

شریفی با بیان اینکه در صورت وجود برنامه ریزی برای پیست های اسکی، جشنواره های زمستانی و حتی امکانات اندکی مانند قشلاق، رستوران و کافه های موقت در ارتفاعات شاهو وجود دارد، گفت: در صورت وجود برنامه ریزی برای پیست های اسکی، برگزاری جشنواره های زمستانی و حتی امکانات کمی از جمله قشلاق ها، رستوران ها و قهوه خانه های موقت در ارتفاعات شاهو وجود دارد. برای افرادی که چنین طرح هایی دارند مجوزهای لازم را صادر کنید. ظرفیت گردشگری شهر پاوه قطعا رونق خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری زمستانی نمی توان در ایران بدون برنامه ریزی بلندمدت و تدوین یک طرح جامع در این حوزه اجرا کرد که راهکارهایی برای توسعه گردشگری زمستانی ارائه کند. هنگام برنامه ریزی برای توسعه گردشگری زمستانی باید معیارهای اکولوژیکی با در نظر گرفتن اصول گردشگری زمستانی تعیین شود. ایجاد خانه های کوهنوردی و همکاری ارگان های مختلف از جمله ورزش و جوانان و …. کمک بزرگی در این زمینه است.


078631c8 555d 4716 bf42 9e6d59e9dbe8 خبر خاکستری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری زمستانی فقط اسکی یا کفش برفی نیست. در کشورهای اروپایی و روسیه و دیگران. جاذبه هایی مانند ماشین های برفی، هتل های یخی، کفش های برفی، مجسمه های یخی و برفی و غیره وجود دارد که نه تنها ورزشکاران از سراسر جهان بلکه مردم را نیز به خود جذب می کند. از تفریحات معمولی و جاذبه های زمستانی لذت ببرید.

وی همچنین وجود روستای مزیدی به عنوان مرتفع ترین روستای منطقه، راه اندازی مترو توسط فعالان خودجوش منطقه به مقصد گردشگری شمشیر و همچنین پتانسیل بالای منطقه گردشگری دالانی و قله های مرتفع را بیان کرد. منطقه می تواند به عنوان پیست کوهنوردی و خلبان باشد. برای گردشگران و کوهنوردان استان و سایر استان ها در فصل زمستان.

شریفی در خصوص فراهم بودن امکانات و اقدامات زیربنایی مناسب گفت: در خصوص اقدامات انجام شده توسط دستگاه های ذیربط شهرستان باید بگویم که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی هیچ مرجع و اداره ای صورت نگرفته است. بیشتر چیزهایی که در فضای مجازی می بینیم به صورت خودجوش توسط افرادی در فضاهایی شکل می گیرند که بستر اصلی آنها آماده است. یعنی خود مردم منطقه و بخشی از شهر را که برای بازی های زمستانی مناسب می دانند انتخاب کرده اند.»


8ad1b50b e66d 4cf1 ab84 3fac207dbfad خبر خاکستری

وی در پایان به ظرفیت بالای مردمی و استفاده از نیروهای بومی و متخصص در انجمن ها و هیئت های مختلف ورزشی اشاره کرد.

بر اساس همین گزارش، وقتی از اهالی و کوهنوردان محلی درباره ظرفیت گردشگری زمستانی این شهر می پرسیم، از ظرفیت های موجود می گویند اما از نبود زیرساخت های استاندارد گردشگری در فصول مختلف گله مند هستند. از مهمترین زیرساخت ها می توان به راه های اصلی شهر و دامنه کوه ها اشاره کرد.

ظرفیت گردشگری زمستانی را دارد و با توجه به شرایط خاص سرزمین و جغرافیای منطقه می تواند هر نوع ظرفیتی را که می توان در نظر گرفت از اسکی گرفته تا انواع تفریحات و ورزش های زمستانی را تحقق بخشید اما آب و هوا را فراموش نکنید. بعد از ساخت سد وضعیت بسیار چشمگیر شد.


942137bc 248c 41bd a25b 7fca8f07d9ec خبر خاکستری

یکی از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای این ورزش های زمستانی در منطقه چالشی باشد، کمبود افراد متخصص و واجد شرایط است، بنابراین این ظرفیت بی نظیر نیازمند برنامه ها و کار تخصصی است.


157c9d02 b918 43e6 b0b5 60b1e1d18516 خبر خاکستری

در پایان لازم به ذکر است که باید از ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری شهرستان پاوه بیش از پیش استفاده شود. زیرا نه تنها در اقتصاد منطقه و استان تاثیر بسزایی خواهد داشت، بلکه نشاط اجتماعی و تعاملات فرهنگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید