سالها گذشت؛ گردشگری سلامت در آخر خط! / خراسان جنوبی همچنان از ظرفیت گردشگری سلامت محروم است


ساعت: 12:17
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809840

فرصت های از دست رفته در گردشگری سلامت؛

طرح گردشگری سلامت خراسان جنوبی که سال هاست مطرح شده هنوز در مراحل ابتدایی است. هرچند اخیراً پیشرفت چندانی در این زمینه صورت نگرفته است، اما با ایده آل فاصله زیادی دارد و کارکنان مربوطه باید با هم همکاری کنند و بخش خصوصی باید برای تامین شرایط این پروژه که یکی از راه های توسعه استان است، همکاری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، اهمیت صنعت گردشگری سلامت در اقتصاد و وجود فرصت های طبیعی از جمله چشمه های معدنی و بیابان ها و ظرفیت های درمانی و زیرساخت های خراسان جنوبی که در کشور حرفی برای گفتن دارد، سال ها پیش در زمان هیدمتگزار مطرح شد. استانداری (95-92) طرح گردشگری سلامت خراسان جنوبی باید پیشنهاد شود. اگرچه در سال های اخیر جلسات مختلفی برای رسیدگی به مشکلات موجود در این حوزه برگزار شده است، اما نتایج چندان رضایت بخش نبوده است. موانع موجود ظاهر شده است، اما خراسان جنوبی همچنان در خط مقدم گردشگری سلامت قرار دارد.

عقب ماندگی استان در گردشگری سلامت دلایل متعددی دارد که احمد کاشانی از فعالان گردشگری استان در گفتگو با اورست به برخی از آنها اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری سلامت یکی از پردرآمدترین شاخه‌های گردشگری در جهان است، گفت: افغانستان با توجه به مجموع 331 کیلومتر مسافت، اولین کشور هدف خراسان جنوبی در گردشگری سلامت است که پتانسیل پزشکی دارد. آنقدر ضعیف است که در ولایت فراه هم مرز با ولایت ما هیچ درمانگاهی یافت نمی شود.

به گفته وی، بهداشت و درمان خراسان جنوبی با توجه به قابلیت ها و مجوزهای LPD چندین بیمارستان می تواند در بسیاری از زمینه ها مانند جراحی مفاصل، چشم پزشکی، داخلی و … پاسخگوی نیاز بیماران این کشور باشد.


ویزا و هوانوردی ضعیف

به گفته وی، طرح گردشگری سلامت از زمان استاندار سابق مطرح شده و در جلسات مکرر جنبه های مختلفی مطرح شده است، اما عدم اجرای آن در خراسان جنوبی با وجود اینکه خراسان جنوبی تاکنون چند دلیل دارد. مرز طولانی با افغانستان کنسولگری در خراسان جنوبی و استان فراه فعال نیست، بنابراین بیمار افغانستانی باید برای اخذ ویزا به هرات سفر کرده و سپس وارد ایران شود که طبیعتا به دلیل نزدیک بودن هرات به مشهد، بیماران ترجیح می دهند برای سفرهای درمانی خود از خراسان رضوی استفاده کنند.

کاشانی ادامه داد: علاوه بر این، خراسان جنوبی زیرساخت های هوانوردی ندارد زیرا فرودگاه های استانی مانند بیرجند و طبس به هیچ یک از شهرهای افغانستان پرواز ندارند، در حالی که مشهد به کابل و هرات پرواز دارد و گردشگران می توانند به راحتی رفت و آمد کنند.


کشمش مجاز

به گفته کاشانی، در گردشگری سلامت مثلثی وجود دارد که رأس آن به مجتمع های درمانی متصل است و رأس آن وزارت بهداشت است و قله بعدی گردشگری است که بالاترین سطح این وزارتخانه است. گردشگری و سومین آن بخش خصوصی است که به گردشگر خدمت می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش خصوصی فعالی در حوزه گردشگری سلامت در استان نداریم، افزود: برای جذب گردشگر سلامت از دو شرکت داخلی مشهد درخواست همکاری داشتیم اما پس از بررسی جوانب به این نتیجه رسیدیم. که به دنبال مجوز برای بخش خصوصی بومی خود نباشید.

به گفته وی، اینکه بخش خصوصی مشهد چگونه موفق به اخذ مجوز شد، اما فعالان گردشگری خراسان جنوبی نتوانستند مجوز بگیرند، به این دلیل است که دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان جنوبی مصوبه هیئت وزیران برای واگذاری مجوز را تایید نمی کند. شرکت ها به وزارت گردشگری و تنها یک مصوبه داخلی وزارت بهداشت کافی است.

وی گفت: بر اساس این آیین نامه، مجوز تاسیس و فعالیت شرکت های تسهیل گر و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به معاونت گردشگری سلامت وزارت بهداشت مرتبط است، در حالی که بر اساس موافقت نامه هیئت وزیران بین وزارت بهداشت و وزارت گردشگری در استان مسایل مربوط به ایجاد و صدور مجوز گردشگری سلامت توسط وزارت گردشگری را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده این مشکل فقط مختص خراسان جنوبی نیست و در استان های دیگر وجود دارد، بنابراین وزارت بهداشت می خواهد صدور مجوز را در انحصار خود درآورد اما این کشمکش ها باعث شده که بخش خصوصی تمایل چندانی به ادامه کار نداشته باشد.

این فعال مسافرتی و آژانس مسافرتی کمبود پتانسیل گردشگری سلامت در افغانستان را یکی دیگر از دلایل عقب ماندگی خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: بیمارستان های استانی حتی بروشوری به زبان انگلیسی یا فارسی برای ارائه این پتانسیل ها نداشتند، بنابراین مسئولیت آن بر عهده وزارتخانه است. خراسان جنوبی تهیه کننده این بروشورها و یا حتی طراحی سایت های ارائه دهنده تخصص ها، پزشکان متخصص و فوق تخصص، انواع تخصص ها، تجهیزات فنی و … می باشد.


فرصت های از دست رفته

کاشانی با تاکید بر اینکه مشکلات پیش رو باعث شده تا این فرصت بزرگ برای توسعه استان را از دست بدهیم، افزود: در این شرایط هند سرمایه گذاری کلانی برای جذب توریسم درمانی از افغانستان و حتی ایجاد انگیزه برای این بیماران برای پرواز در کشور انجام می دهد. «هندی وجود دارد که در جذب گردشگری سلامت موثر است.

به گفته وی از این ظرفیت در حالی استفاده می کنند که کیفیت خدماتشان پایین است اما درآمد زیادی دریافت می کنند تا خراسان جنوبی با هزینه یک سوم هند گردشگری سلامت و خدمات بهتری داشته باشد.


تاکید بر توجه بیشتر

وی با اشاره به اینکه جذب گردشگران سلامت از طرق مختلف می تواند باعث رونق کسب و کار در روستا شود، افزود: زمانی که بیمار به منطقه ای سفر می کند قطعا یک تا سه نفر همراه خود دارد و باید دوره ای را طی کنند. حداقل دو هفته و از خدمات اجتماعی و اوقات فراغت علاوه بر خدمات بهداشتی بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بالای استان و فرصت های فراهم شده برای توسعه در این بخش، توجه بیشتر و عملیاتی شدن گردشگری سلامت نیز نقش مهمی در توسعه و شکوفایی استان دارد.


خلاء قانونی

بهمنش رئیس هیئت خدمات گردشگری و گردشگری خراسان جنوبی گفت و گو کرد कاورستان عطار گفت: متولیان قانونی گردشگری سلامت، خدمات گردشگری و دفاتر گردشگری هستند. در واقع متاسفانه مشکلات ناشی از خلاء قانونی، نبود دستورالعمل اجرایی برای شناسایی متولی اصلی گردشگری سلامت در کشور که سال هاست پیگیری می شود. این ما هستیم

وی ادامه داد: بالاخره در خرداد امسال. با اقدامات بعدی وزارتخانه و معاونت گردشگری توضیح خواهیم داد که علوم پزشکی و وزارت بهداشت در قبال گردشگری سلامت مسئولیتی ندارند و وزارت گردشگری مسئولیت این بخش را بر عهده دارد.

به گفته وی پیش از این هر یک از وزارتخانه ها متولی تلقی می شدند و مجوز صادر می کردند که این پارادوکس باعث خلاء قانونی در فعالیت شرکت های دارای مجوز از وزارت بهداشت شده و گروه های مختلفی از این خلاء استفاده کرده اند.

وی گفت: در شرایط فعلی با توجه به وزارت میراث که مسئولیت گردشگری را بر عهده دارد و گردشگری سلامت را نیز در بر می گیرد، مجوزها به کندی پیش می رود و زیر نظر اداره اصلی نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ صادر و عملیاتی می شود. امور داخلی در تهران.”


استقبال کم از دفاتر و مجوزهای اداری

رئیس هیئت مدیره دفاتر خدمات گردشگری و گردشگری استان با اشاره به وجود دفاتر خدمات گردشگری و گردشگری استان گفت: با وجود تماس و استقبال از دفاتر برای اخذ این مجوزها، اما به دلیل سختی کار از اخذ مجوزها و یک سری مدارک و مدارک و هزینه ها زیاد نیست و تنها یک مطب به نام سایه شرق موفق به اخذ این مجوز در استان شد و اکنون تنها یک مطب هم علم پزشکی و هم ارث را دریافت کرده است.


همایش گردشگری سلامت در برنامه

به گفته بهمنش، اقدامات انجام شده توسط این دستگاه یک سری هماهنگی با استان به ویژه فراه و با هماهنگی و همکاری معاونت امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و نماینده وزارت امور خارجه در استان و دانشگاه علوم پزشکی میراث فرهنگی در نظر داریم همایش گردشگری سلامت و فعالان آن بین ایران و افغانستان را در بیرجند برگزار کنیم و در نظر داریم دبیر دائمی این گردشگری را در بیرجند تشکیل دهیم.

وی با اشاره به اینکه افغانستان کشوری است که برای اخذ ویزای پزشکی یا هر توریستی که به ایران سفر می کند مشکلات زیادی دارد، افزود: در گذشته هدف اتباع افغانستانی که به ایران سفر می کردند اقامت و کار بود. “


اولین کلینیک تخصصی و تشخیصی ماهیرود

وی ادامه داد: برای رفع مشکل سعی کردیم اولین کلینیک تخصصی مرزی و تشخیصی کشور را در نقطه صفر مرز مشترک ایران و ماهیرود راه اندازی کنیم و اقدامات اولیه انجام شد. Shadow of the East Garlic Company این کار را انجام می دهد.

بهمنش با اشاره به مشکلات ویزا و پروازهای مستقیم گردشگری سلامت، افزود: گردشگری سلامت یک بیماری است و همراه با یکی از اقوام متقاضی درمان در واقع مقصد گردشگری سلامت است. این بیمار نمی تواند از هیچ وسیله نقلیه ای برای رسیدن به مقصد استفاده کند، «و هواپیما تنها راه رسیدن به بیرجند است.


پرواز باید توسط دفاتر گردشگری انجام شود

بهمنش رئیس هیئت مدیره دفاتر خدمات گردشگری و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی بیرجند در حالی که هیچ پرواز بین المللی در طول سال وجود ندارد، عنوان بین المللی را دارد، گفت: در این بخش مقصر دفاتر گردشگری است که باید برنامه ریزی کنند. چنین پروازهایی و توپ در زمین ماست و یکی از همکاران من اشتباه می کند که فکر می کند دولت باید این کار را انجام دهد.

به گفته وی، در این بین این سوال مطرح می شود که بخش دولتی برای برقراری پرواز وارد کدام یک از فرودگاه های کشور شده و هیچ کدام این کار را نکرده اند.

وی به عنوان تنها سرمایه گذار پروازهای بیرجند ادامه داد: بر اساس منشور، فعالیت دفاتر اجاره به عهده دفاتر خدمات گردشگری است.

بهمنش یادآور شد: استاندار باید موضوع را پیگیری کند، دولت باید این کار را انجام دهد و غیره، این فقط باید در زمینه تسریع در صدور مجوز و تسهیل نظارت باشد، اما بقیه کارها باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

به گفته وی، در زمینه گردشگری سلامت در شرایط کنونی با منطقه گردشگری استان فراه برنامه ریزی می کنیم، زیرا تنها در آنجا توجیه می شود، 5 شرکت گردشگری سلامت با مشهد همکاری کرده اند که برخی از آنها با مشهد همکاری کرده اند. پاکستان دارایی بسیار خوبی در این زمینه است که باید در عمل از آن استفاده کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه پرواز در استان کم لطفی وجود دارد. این با شخصی که این کار را انجام داده متفاوت است. من به شدت اصرار دارم که در قسمت دولتی در قسمت پرواز توپ نباشد. پرواز یا ایجاد پرواز به عهده بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: البته در برخی موارد مانند شرکت ماهان که در حومه شهر پرواز می کند، در آن زمان 10 میلیون دلار می گرفتند و در زمان های خاصی به ما پروازهای منظم می دادند. ایرلاین داخلی ضربه خورد. ما الان انواع پروازها اعم از سیاحتی، زیارتی و وو داشتیم و نیازی به شرکت هواپیمایی تهرانی نداشتیم.

وی با اشاره به نگاه ویژه استاندار و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی به راه اندازی گردشگری سلامت در استان، تاکید کرد: گردشگری و هوانوردی می تواند استان را متحول کند اما باید همه دست به دست هم بدهیم و باید فرهنگ توسعه ایجاد شود. بین آنها. تعداد استان ها را افزایش دهیم تا بتوانیم از طرق مختلف در جهت توسعه استان گام برداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید