95 درصد نانوایی های خراسان جنوبی به پایانه فروش مجهز شدند / تشدید بازرسی از نانوایی های خراسان جنوبی


ساعت: 07:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856122

پس از گلایه اهالی خراسان جنوبی از بی کیفیتی نان؛

با تجهیز ۹۵ درصد خراسان جنوبی به پایانه فروش، بازرسی از نانوایی ها افزایش می یابد.

نان به عنوان غذای اصلی در سراسر جهان در نظر گرفته می شود و معمولا از آرد گندم در تهیه نان استفاده می شود.

گندم یکی از مهمترین غذاهای بشری است که تاکنون جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است و در آیات و روایات اسلامی بر اهمیت این غذای ارزشمند تاکید شده است و امیرالمومنین (ع) در خصوص آن اهميت نان و گندم مي گويند: نان را تسبيح گوييد، زيرا خداوند متعال به آسمان ها بركت فرستاده و بركات را به زمين آورده است.

در گذشته گندم یکی از اصلی ترین محصولات غذایی مورد مصرف انسان بوده و کمبود یا فراوانی این ماده غذایی در گذشته نقش تعیین کننده ای در اوضاع سیاسی کشور داشته است.

کیفیت نان مصرفی از دیرباز یکی از موضوعات مورد بحث مردم و مسئولان بوده و یکی از دلایل اصلی و موثر هدر رفت و اسراف این غذا است و مسئولان باید کیفیت نان را در سیاست های خود مد نظر داشته باشند.

متأسفانه در سال های اخیر بحث اسراف و اسراف نان رشد چشمگیری داشته است و می بینیم که این غذای گرانبها دیگر آن قداستی را که در بین اقشار مختلف داشته است ندارد و می طلبد که از منظرهای مختلف به این موضوع توجه شود.

پخت نان بی کیفیت و دور ریختن آن به یکی از دغدغه های اصلی مردم در سال های اخیر تبدیل شده است که می تواند منجر به از دست دادن هزینه های خانوادگی و ملی شود و باید گفت که اکثر مردم به دلیل پخت نان های مختلف از کیفیت نان ناراضی هستند. انواع نان در شهر


پخت نان بدون کیفیت در نانوایی ها

خانم بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار درباره کیفیت نان مصرفی خانواده اش कاورستانوی گفت: متاسفانه کیفیت نان در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است و نیمی از نان خریداری شده دور ریخته می شود.

خانم خزایی ادامه داد: از لحظه خرید نان از نانوایی تا رسیدن به خانه، بیشتر نان خشک و غیرقابل استفاده است.

وی با بیان اینکه نانوایی های سنتی که نان را در تنور سفالی می پزند، نان با کیفیت تری تولید می کنند، گفت: متاسفانه شاهدیم که نانوایی ها زمان بسیار کمی را برای تهیه خمیر صرف می کنند و این امر کیفیت نان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

همچنین بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی رسانه های خراسان جنوبی ۸۶ درصد مردم از کیفیت نان در این استان ناراضی هستند و این نارضایتی ایجاب می کند مردم بر کیفیت پخت نان در این استان نظارت بیشتری داشته باشند.

احمد مختاری، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار حاورستان، در خصوص نارضایتی برخی از مردم خراسان جنوبی از کیفیت نان، گفت: نان مرغوب باید قیمت مناسبی داشته باشد. کیفیت نان به کارگر ماهر، افزودنی خوب، کیفیت آرد و گندم بستگی دارد و پخت نان از نانوایی بخشی از کیفیت نان است.

وی از نصب دستگاه نان خوان هوشمند در خراسان جنوبی در روز گذشته خبر داد و گفت: تاکنون 652 دستگاه نصب شده و نانوایی ها به پایانه های فروش مجهز و راه اندازی شده اند تا به محض خرید نان از نانوایی میزان یارانه پرداخت شود. برای هر نان به حساب نانوایی واریز می شود.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی افزود: در این مرحله افزایش نان نداریم و محدودیتی برای خرید نان توسط شهروندان وجود ندارد و مردم می توانند با هر کارت بانکی از هر دستگاهی خرید کنند.

مختاری خاطرنشان کرد: 750 نانوایی در سراسر خراسان جنوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت در حال اجرای طرح جلوگیری از قاچاق آرد و کنترل مصرف نان است، خاطرنشان کرد: رقابت بر سر کیفیت نان بین نانوایی ها و عدم مصرف نان به عنوان خوراک دام از دیگر اهداف این طرح است.


95 درصد خراسان جنوبی مجهز به پایانه فروش است

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی گفت: 95 درصد نانوایی های خراسان جنوبی مجهز به دستگاه کارتخوان هستند و 5 درصد مابقی چون جواز کسب باید به نام شخص باشد باید مجهز به کارت باشند. خواننده پس از مجوز به نام یک شخص تغییر می کند.

مختاری گفت: کیفیت نان را رد می کنیم زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی گفت: تولید نان برای نانوایی ها صرفه اقتصادی ندارد. تعداد نانوایی های ما بیشتر از جمعیت شهر است». استان جایی برای تحویل نانوایی ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی افزود: با وجود افزایش مواد اولیه، افزایش سه ساله قیمت نان را نسبت به استان های همجوار شاهد نبوده ایم و این موضوع پای تخلف نانوا را باز می کند. .

مختاری با اشاره به تفاوت قیمت نان در نانوایی ها گفت: در صورتی که نان مواد افزودنی مانند کنجد و سبزیجات نداشته باشد باعث افزایش وزن چانه و افزایش قیمت برای بهبود کیفیت نان نانوایی می شود.

وی با تاکید بر اینکه اولویت با نان معمولی است، تاکید کرد: نان هایی که حاوی سبزیجات کنجدی و مواد افزودنی هستند، با توجه به میل مشتری و میزان مواد افزودنی، قیمت نان را افزایش می دهند.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی در مورد نانوایی های سنتی و یا افرادی که در منزل نان می پزند گفت: کار این افراد تخلف است چرا که برای پخت نان باید مجوز داشته باشند و محل آن ها دارای شناسنامه بهداشتی باشد. آنها نمی توانند آرد درست کنند.”


30 بازرسی از نانوایی ها در طول هفته

مختاری گفت: هر هفته 30 بازرسی از سوی اتحادیه از نانوایی ها گشت می زنند و برای احتیاط تخلفاتی داریم.

وی یادآور شد: افزایش قیمت نان و عدم صدور مجوز جدید یکی از خواسته های نانوایان است که از سوی اتحادیه صادر شده است، اما سرویس صمت از ما درخواست صدور مجوز کرده است که باعث می شود میانگین پخت کم باشد و در اختیار نانوایان قرار نگیرد. “

احمد بیکس مدیر توسعه جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار خاورستان گفت: قیمت و کیفیت نان در دو کارگروه آرد و نان و نحوه رصد و نظارت در نظر گرفته شده است.

بیکس با اشاره به اینکه موضوع نظارت بر نان توسط استاندار نظارت می شود، گفت: کیفیت نان به کیفیت گندم، آرد و نحوه پخت نان بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: صنف نانوایی ها کیفیت نان را کنترل می کنند، آنچه با جهادکشاورزی مرتبط است این است که نانوایی ها با آرد و مخمر مناسب تهیه می شود. کارت سلامت و نیازهای بهداشتی را رصد می کنیم.


نان گران نیست

مدیر توسعه جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: با تجهیز نانوایی ها به دستگاه های خودکار، نان گران نمی شود و وضعیت تغییری نکرده است و مردم از کارتخوان هایی که در نانوایی ها ارائه می شود، نان را خریداری می کنند.

بیکس با اشاره به اینکه اکیپ های تخصصی به صورت روزانه بر بازار نظارت دارند، گفت: گروهی که نانوایی ها را بازرسی می کند، نیروی توانمندی است و بیشترین نظارت را در زمینه آرد و نان دارد.

وی با اشاره به اینکه بازرسی در هر شهرستان متفاوت است، گفت: 166 کارت کنترل در خراسان جنوبی وجود دارد که بازرسان بر کل بازار نظارت دارند.

وی یادآور شد: علاوه بر گشت های جداگانه جهادکشاورزی، گشت های مشترک با همکاران تعزیرات حکومتی انجام می شود.

جواد اشرفی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: با اجرای طرح تجهیز نانوایی ها به دستگاه های پرداخت، مردم نان را به همان قیمت قبلی تهیه می کنند.

وی در خصوص مزایای این طرح گفت: با اجرای طرح یارانه آرد و نان، یارانه دولت برای آرد و نان شفاف‌تر شده و از عرضه آرد و نان خارج از شبکه توزیع جلوگیری می‌شود.


افزایش بازرسی از نانوایی های خراسان جنوبی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر افزایش بازرسی

وی گفت: پیشگیری از تخلفات احتمالی و برخورد قاطع با متخلفان به ویژه در دستور کار دستگاه های مسئول قرار دارد.

گفتنی است به گفته نماینده مدیریت شعب بانک سپه، پس از ابلاغ طرح این بانک، اقداماتی از جمله اخذ اطلاعات نانوایی های دارای مجوز صنفی از اداره کل «صنعت، معدن و تجارت» انجام می شود. ، آمار واحدهایی که می توانند سهمیه آرد یارانه ای از یک شرکت غلات دریافت کنند 700 دستگاه مکث برای مونتاژ در نانوایی های استان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید