حضور کارگزاران شبکه ای عرب زبان در حوزه گردشگری استان / ظرفیت بالای گردشگری سلامت در استان قم


ساعت: 14:26
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893449

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم بیان کرد:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه فرهنگ حفاظت از بافت های تاریخی در قم کمرنگ است، گفت: در حوزه گردشگری به دلیل نبود ساختار مناسب در استان، واسطه گری شکل گرفته است. و برای شما دشوار است که با واسطه ها مبارزه کنید زیرا شبکه آنها محلی در هم تنیده دارند و بسیاری از آنها عربی صحبت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخواندهوی با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت در استان قم گفت: گردشگری به مدت دو سال به دلیل کرونا به طور کامل متوقف شد.
وی ادامه داد: گردشگری سلامت پتانسیل بسیار خوبی دارد که استان قم باید از این بخش نهایت استفاده را ببرد.

ظرفیت بالای گردشگری سلامت در استان قم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه 17 دفتر خدمات گردشگری در حوزه گردشگری سلامت فعال است، گفت: در حال حاضر دو بیمارستان بزرگ در استان قم در حال ساخت است که ظرفیت خوبی برای جذب ایجاد می کند. گردشگران به ویژه گردشگران کشورهای عربی.
وی افزود: نظام گردشگری در کشور ما کاستی هایی دارد که باید در سطح کلان ردیابی شود اما این موضوع نباید باعث شود از ظرفیت گردشگری سلامت استان قم غافل شویم. در حال تقویت این حوزه در استان هستیم.
ارجمندی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت هم درآمد و هم شغل به همراه دارد گفت: برای تقویت این استان به زیرساخت های بهتر مانند بیمارستان و حضور پزشکان مجرب در استان نیاز داریم.
وی گفت: اواخر مهرماه نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در استان قم برگزار می شود و امیدواریم این نمایشگاه موجب تقویت حوزه صنایع دستی در استان شود و این نمایشگاه ها موتور محرکه استان باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به حوزه میراث فرهنگی افزود: 15 پروژه با اعتبار 10 میلیارد تومان در حوزه مرمت آثار باستانی در حال اجراست که رویکرد ما این است که این بازسازی ها را به بخش خصوصی واگذار کنید.

رویکرد دولت در قبال آثار تاریخی واگذاری آنها به بخش خصوصی است
وی افزود: با واگذاری خدمات افزایش یافته و نگهداری تسهیل می شود اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که اسناد مالکیت از جمله آنهاست.
ارجمندی گفت: دولت برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی اعتماد لازم را ندارد و بخش خصوصی می تواند در این زمینه کمک کند، به عنوان نمونه خانه یزدان پناه به بخش خصوصی واگذار شد که باعث رونق آن شد.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین پروژه احیای استان ساماندهی بازار قدیم است، گفت: این بازار سال هاست رها شده و در 4 ماه گذشته اقدامات خوبی برای احیای بازار قدیمی انجام شده است.

فرهنگ حفظ و حراست از بافت تاریخی در قم کم است
ارجمندی گفت: فرهنگ حفاظت و صیانت از بافت تاریخی در قم نسبت به سایر استان ها پایین است و باید این فرهنگ را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: مردم از بافت تاریخی سود نمی برند و زندگی مردم به درآمدزایی از بافت گره نمی خورد، بنابراین بازار قدیم قم باید ضمن ساخت مکان هایی مانند سفره خانه و سنتی، بافت قدیمی خود را حفظ کند. اقامت در آن با جدا کردن بافت‌های تاریخی، مردم خودشان از مدیریت بافت‌های تاریخی حمایت می‌کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم افزود: در ابتدای بازار قدیم 300 جای پارک وجود دارد و گردشگران می توانند خودروهای خود را پارک کرده و پیاده از این مسیر بازدید کنند.
وی گفت: در فاز اول بنا داریم بازار قدیم را مرمت کنیم و سپس میدان میه و تره بار و دو کاخ دیگر را مرمت کنیم و سپس این مسیر را تا امامزاده موسی مبارکه مرمت کنیم.
ارجمندی افزود: در تلاش هستیم برای این مسیر فقط از طریق سازمان میراث صنایع دستی مجوز صادر کنیم تا هیچ صنفی نتواند وارد این محور سنتی و گردشگری شود.

6 هزار محوطه تاریخی در استان قم داریم
وی با اشاره به اینکه 6 هزار محوطه تاریخی در استان قم داریم که ساماندهی آنها آغاز شده است، گفت: برای موزه دفاع مقدس قم و موزه علوم و فناوری آموزش و پرورش درخواست مجوز داده ایم و امیدواریم مجوز صادر شود. به زودی صادر شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه 130 ملیت در قم زندگی می کنند، گفت: پیشنهاد شده است که مراسم عزاداری بر اساس آیین های عاشورایی در استان قم برگزار شود و امیدواریم تا معاونت امور زائران دهه آخر صفر در قم محقق می شود.
وی افزود: این عزاداری که عزاداری اقوام و ملل است در سه روز یک روز برای ملت ها، یک روز عشایر و یک روز برای هیئت های استانی برگزار می شود.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) ثبت جهانی می شود
ارجمندی در ادامه به ثبت جهانی مهم اشاره کرد و اظهار داشت: چندین ثبت مهم در دستور کار است که از جمله آنها ثبت جهانی حرم حضرت معصومه (س) است تا این مکان مقدس در جهان اسلام به ثبت برسد.
وی بیان کرد: ثبت جهانی دیرگچین به عنوان بزرگترین کاروانسرای جهان و حوض السلطان نیز در دستور کار قرار دارد و مقدمات این کار در حال انجام است. البته برخی از ثبت نام های معنوی استان به ثبت رسیده است اما هنوز ثبت نام های معنوی زیادی وجود دارد که می توان به آنها رسیدگی کرد.

صنایع دستی پتانسیل خوبی برای اشتغالزایی در روستاها است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به حوزه صنایع دستی گفت: این بخش ظرفیت خوبی در زمینه اشتغال دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی با حداقل سرمایه می توان اشتغال ایجاد کرد و باید در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.
ارجمندی با اشاره به اقدامات انجام شده در صنایع دستی گفت: باید در حوزه صنایع دستی حمایت بیشتری داشته باشیم چرا که بیش از 10 میلیارد تومان تسهیلات به حوزه صنایع دستی ارائه شده است.

بازار قدیمی به عنوان بازار صنایع دستی فعال می شود
وی افزود: در سال گذشته 882 پروانه صنایع دستی در قم صادر شد و 20 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان داده شد و بازار مهمترین دغدغه صنعت دستی است که بازار قدیم به عنوان یک کالای تجملی است. بازار صنایع دستی به نظر ما مجوزهای این محور نیز صرفاً برای ارائه صنایع دستی تعیین شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که بازار قدیمی به عنوان بازار مجلل صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد و بر حفظ آن تاکید شود.

حضور دلالان عرب شبکه ای در حوزه گردشگری استان
وی بیان کرد: یکی از دلایل ایجاد دلال ها نبود ساختار است، ساختار مناسبی در حوزه گردشگری وجود ندارد و دلالان در این حوزه فعالیت می کنند و مبارزه با دلالان سخت است زیرا آنها شبکه محلی در هم تنیده دارند و بسیاری از آنها عربی صحبت می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید