اهمیت دیپلماسی سلامت در منطقه/ توجه به گردشگری سلامت در مرزها

وی ادامه داد: چند ماه پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی تصمیم گرفتند شبکه بهداشت و درمان ایران را به عنوان یکی از وظایف دولت تقویت کنند که به تحقق این هدف کمک کند. شبکه بهداشت و درمان چهار کشور منطقه باید برای ایجاد یک مدل ارتقای سلامت جدید برای مدیریت بیماری در منطقه مرتبط شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خدمت به مردم در اسلام عبادت تلقی شده و تامین سلامت مردم یکی از بهترین این خدمات است، اظهار داشت: ما این عزیزان سلامتی خود را که در مبارزه با کرونا جان باخته اند، شهدای سلامت می دانیم. این به ایثار و مجاهدت این بزرگواران منزلت و منزلت می بخشد.

عین اللهی با بیان اینکه کار سیستمی برکات زیادی دارد، گفت: گروه 5 برای کار سیستمی و مشارکت همه کشورهای منطقه در سلامت ایجاد شد و آنچه ما را به هم پیوند می دهد تاریخ، هویت و حمایت مشترک فرهنگی و تمدنی است.

وی ادامه داد: گروه 5 نه تنها باید با بحران های منطقه همدلی داشته باشد، بلکه باید به صورت عملیاتی و میدانی برای مهار بحران وارد عمل شود، بنابراین توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نقش مهمی ایفا می کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کرونا نشان داده است که سلامت در کشورها نقش اساسی دارد. بنابراین انتظار می‌رود دولت‌های منطقه حداکثر حمایت را از سیستم‌های سلامت ارائه کنند و نقش حیاتی سلامت را در سیاست‌های کلان در نظر بگیرند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: پس از کرونا، جمهوری اسلامی ایران ستاد ملی کرونا را تشکیل داد که نمایندگان همه نهادهای مرتبط با سلامت در آن حضور دارند. همچنین شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهور در حوزه تصمیم گیری های کلان سلامت فعال است و برنامه ریزی می کند.

وی افزود: از نمایندگان کشورهای همسایه که برای جلسات کارشناسی وقت زیادی گذاشتند تشکر می کنم و از شما تقاضا دارم که گزارش نتایج این نشست و نظر نهایی آن را به دولت و مقامات ارشد اعلام کنید. کشورهای شما به منظور تاثیرگذاری در تصمیم گیری های بهداشتی در منطقه

وزیر بهداشت تاکید کرد: دبیرخانه گروه 5 در ایران فعالتر از گذشته به کار خود ادامه می دهد و به صورت تمام وقت به اعضا گزارش می دهد. به خصوص با ابزارهای ارتباط جمعی که امروزه وجود دارد، ما انتظار داریم که ارتباطات گروهی قوی تر و سریعتر از همیشه باشد.

عین اللهی در پایان سخنان خود از دبیرخانه G5 در ایران خواست تا برنامه و تقویم مشخصی را برای ادامه فعالیت اعضا اعلام کند.

وزیر بهداشت در حاشیه مراسم اختتامیه اجلاس گروه 5 گفت: دیپلماسی سلامت یکی از مهمترین عرصه های دیپلماسی در جهان است زیرا سلامت مقوله ای جهانی است و هیچ کشوری نمی تواند کشور سلامت خود را بدون ضمانت تضمین کند. سلامت سایر کشورها

وی افزود: در ایران اگر بهترین شرایط بهداشتی را در زمینه کنترل بیماری های عفونی و غیره فراهم کنیم. اما اگر چالش های بیماری همچنان در کشورهای همسایه وجود داشته باشد، نمی توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال فلج اطفال در ایران ریشه کن شده و سل تا حد زیادی کنترل شده است. اما در کشورهای همسایه اگر این اتفاق نیفتاده باشد باز هم می تواند ما را دچار مشکل کند.

عین اللهی یادآور شد: هدف ما از دیپلماسی سلامت این است که بتوانیم در منطقه خود و در حوزه بهداشت و درمان مرزها را حذف کنیم و دانشمندان و دانشجویان ما از طریق کنفرانس های علمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشست G5 مقدمه ای بر این رابطه بهداشتی بین کشورهاست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این نشست کارشناسان ارشد بهداشتی کشورهای G-5 بر اجرای این توافقات توافق کردند، اظهار داشت: توسعه گردشگری سلامت یکی از اهداف ما در برگزاری اجلاس G-5 است و یکی از اهداف ماست. وظایف مهم دولت پذیرش بیماران از کشورهای همسایه.

عین اللهی افزود: هر استانی که در مجاورت کشورهای همسایه است باید شرایط را برای گردشگری درمانی در استان خود فراهم کند. هر کدام از استان های جنوبی، شرقی و غربی در این زمینه جایگاه خاص خود را دارند و تحت مقررات گردشگری پزشکی می توانند در این بخش فعال شوند.

وزیر بهداشت درباره مراسم اربعین امسال بیشتر گفت: حدود سه ماه پیش به عراق رفتیم و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کردیم و قول همکاری دادند.

عین اللهی افزود: اخیرا از مرز مهران و شلمچه بازدید کردیم و خوشبختانه آمادگی بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس جی 5 هیاتی مجرب از عراق حضور داشتند و جزئیات مراسم اربعین با آنها بررسی می شود، گفت: گرمازدگی مهمترین مشکل ما در اربعین امسال است و برای جلوگیری از آن نیازمند تونل های سرد هستیم. و سرپناه های سرد.که باید در مسیر راهپیمایان ایجاد شود.

وزیر بهداشت افزود: در مرز شلمچه و در سمت ایرانی، مرکز درمانی مجهز به نام شهید والامقام قاسم سلیمانی و تونل های سرد که در فاصله بسیار کمی از پایانه مرزی قرار دارد، آماده شده است. . این مرکز به خوبی مجهز بوده و دارای تمامی نیروهای متخصص و تجهیزات لازم می باشد.

عین اللهی با بیان اینکه پنج بیمارستان صحرایی در مهران و در مجموع هشت بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی برای مراسم اربعین ایجاد شده و تاکنون بیش از هزار نیروی متخصص و پزشکی به موکب ها اعزام شده اند، گفت: پیشگیری از مسمومیت غذایی نیز مهم است و زائران باید از غذای سالمی که مصرف می کنند مطمئن باشند.

دیدگاهتان را بنویسید