ضرورت ایجاد گردشگری سلامت در استان های شمالی کشور/ گردشگری پایدار نیازمند برنامه ریزی منسجم است

ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794740

کمال ناصری ایجاد ظرفیت گردشگری سلامت در دو استان شمالی کشور را یکی از راه های جذب گردشگران داخلی و خارجی به آن استان ها می داند و می گوید: تهران، شیراز، اصفهان و مشهد در حال حاضر دریچه هایی را در این زمینه باز می کنند، بنابراین طبیعی است. فرصت‌های تاریخی و فرهنگی استان‌های مازندران و گیلان نیز می‌تواند بستر مناسبی برای تلفیق گردشگری پزشکی با سایر حوزه‌ها و انواع گردشگری باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کمال ناصری در گفت و گو با بالا، با بیان اینکه فرصت گردشگری برای هر کشوری نعمت است، اظهار داشت: این فرصت باید به عنوان الگوی سود، قیمت و سود در چشم انداز کلی کشور دیده شود، زیرا ایران با تمدن بیش از 8000 ساله و اقلیم چهارفصل به ویژه مازندران بیش از 80 نوع صنعت گردشگری را می پذیرد که نیازمند تحقق است.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید اندیشه گردشگری داشته باشیم، افزود: ابتدا باید گردشگری را باور کنیم تا بتوانیم باورها و مبانی فکری گردشگری را به مشارکت انسانی و همدلی واقعی برنامه ریزان، مدیران خصوصی و دولتی در جهان تبدیل کنیم. تصویری یکپارچه و زیبا پس ایران زیبا را به جهانیان نشان دهید.

مدیرمسئول مجله مسافرتی سفر سالم گفت: رویکرد بودجه 1400 به اصل محوری بودن استان از نظر درآمد و هزینه باید مطلوب باشد. این رونق به این دلیل است که سهم استان های مازندران و گیلان در جذب درآمد عمومی متاثر از گردشگری این دو استان و سفر مسافران به این دو منطقه خواهد بود.

این کارشناس پژوهشی جامعه شناسی ادامه داد: امیدواریم این رویکرد بودجه ای با فشار در کمیسیون های تخصصی مجلس از جمله کمیته تلفیق، عملاً هدف را نقض نکند، اما بر اساس اطلاعات به دست آمده از آمایش سرزمینی، متوجه خواهید شد که چه ظرفیت های گردشگری در شمال منجر به درآمدهای دولت شده است.

ناصری گفت: پس از بررسی های لازم خواهیم دید که این قسمت از درآمد حاصل از ورود و خروج گردشگران در شمال کشور تا چه اندازه می تواند به افزایش و بهبود زیرساخت های گردشگری دو استان کمک کند.

وی یادآور شد: مسئولان منطقه باید در راستای ایجاد و ارتقای ظرفیت گردشگری دو استان، حفاظت از بخش مربوطه و نیاز به سهم واقعی از بودجه گردشگری شمال کشور گام های اساسی بردارند.

صفر سالم مدیرمسئول مجله سفر گفت: بیان نظرات کارشناسی اساتید و دست اندرکاران صنعت گردشگری نیز باید در این جست و جو به کمک مسئولین استانی باشد.

این کارشناس پژوهش های جامعه شناسی افزود: پیشنهاد می شود جلسات مشترکی در این خصوص با برنامه ریزی ها، بررسی ها و آمار واقعی برگزار شود و این مهم قبل از اینکه بگویند کار تمام شده اتفاق بیفتد.

ناصری تاکید کرد: با توجه به ایجاد گردشگری سلامت، توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد یا توسعه امکانات درمانی مدرن در شهرهای شمالی ضروری است.

وی گفت: این امر به نوبه خود منجر به پراکندگی کادر پزشکی در کشور و عدم تجمع آنها در تهران می شود. ایجاد ارتباط بین اقلیم طبیعی شمال کشور با نوع بیماری های ریوی، تنفسی و قلبی نکته ای است که در این گسترش و سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس جامعه شناسی گفت: در حال حاضر نام رامسر به عنوان عروس (میانسال!) در شهرهای ایران همچنان در ذهن است، اما متاسفانه بیمارستان سجاد(ع) هیچگاه در سطحی که باید باشد، نیست. نیست.

ناصری ادامه داد: نه از نظر ساختار، ساختمان و امکانات و نه از نظر تجهیزات و نیروهای متخصص که این شرایط باعث شده حتی بیمارستان پاسخگوی نیازهای شهروندان بومی و محلی باشد در سطح قابل قبولی نیست چه رسد به اینکه پتانسیل لازم برای جذب گردشگر

وی گفت: توسعه صنعت گردشگری در کشور مستلزم شناخت دو حوزه است. حوزه احتمالات و حوزه خسارت; فرصت ها به دو بخش تقسیم می شوند. فرصت ها و فرصت های بالقوه موجود یا همان پتانسیل های ناشناخته یا استفاده نشده و حوزه آسیب نیز شامل حوزه آسیب های طبیعی، حوزه آسیب های تصادفی غیرمعمول مانند مدیریت و حوزه فرهنگ می شود. و بوم شناسی اجتماعی

این کارشناس پژوهشی جامعه شناسی گفت: هیچ یک از این حوزه ها به هم پیوسته یا به هم پیوسته نیستند. برخی معتقدند گردشگری باعث تبادلات فرهنگی مخرب می شود و به همین دلیل حتی با احداث بزرگراه تهران-شمال مخالفت کردند زیرا به عنوان دروازه ورود ثروتمندان تهرانی به شمال و آسیب به فرهنگ منطقه تلقی می شد.

ناصری ادامه داد: برخی نیز معتقدند با وجود ایجاد سه فرودگاه در استان مازندران، موانعی باعث شده که از این ظرفیت بزرگ هوانوردی در توسعه گردشگری استان استفاده نشود. این مطالعه فاقد مطالعه یکپارچه با سایر جنبه های صنعت حمل و نقل است.

وی تصریح کرد: چرا با وجود نداشتن موانع طبیعی مانند کوه و دره، خط ساحلی راه آهن از شرق به غرب از مازندران تا ارتباط با گیلان و ارتباط با استان اردبیل را در نظر نگیریم. در حالی که این خط ریلی می تواند یک جاذبه گردشگری باشد، عبور از ساحل زیبا یا دشت های سرسبز شمال رشته کوه البرز.

این کارشناس پژوهشی جامعه شناسی خاطرنشان کرد: بحث اقتصاد دریایی و بی توجهی به آن در توسعه صنعت گردشگری شمال ایران بحث دیگری است که اگر روزی فقط برای خلیج فارس و دریای عمان بود. امروز در مورد دریای خزر نیز صحبت می کنیم.

ناصری در پایان گفت: گردشگری صنعت مادری است که ده ها صنعت دیگر را تغذیه می کند، البته به شرطی که نامادری تلقی نشود. بسیاری از آسیب شناسی ها و فرصت طلبی ها در این زمینه به بینش در صنعت گردشگری بستگی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید