نیازمند کار سازمانی منسجم در امور آموزشی هستیم/ کانون اصلی خانواده در آموزش نقش های کلیدی


ساعت: 16:18
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909778

معاون فرهنگی و آموزشی خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی گیلان با بیان اینکه خانواده در امر تعلیم و تربیت نقش اساسی دارد، گفت: آموزش امری محیطی است و در بطن جامعه شکل می گیرد. کار سازمانی، بنابراین نیازمند یک کار سازمانی هماهنگ در ورود جامعه به تمدن است.» ما در حالی می سازیم که از طریق جناح گرایی و ایجاد دوقطبی به اختلافات دامن زده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، میزگرد «فرآیند آموزشی در حوزه خانواده و جامعه» با حضور «زهراپور ابراهیم نیا» معاون فرهنگی آموزشی خواهران انجمن های اسلامی استان گیلان و «رقیه قربان پور» مشاور، معلم و فرهنگی در تحریریه پایگاه خبری «هشت» در تاریخ برگزار شد

«زهرا پور ابراهیم نیا» معاون فرهنگی و آموزشی خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی گیلان به تاریخچه تأسیس این نهاد اشاره کرد و گفت: اتحادیه انجمن های اسلامی یکی از قدیمی ترین نهادها است. تشکل های دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران که یک سال پس از شهادت طلبه ها تأسیس شد در 22 آبان 1357 به دستور امام و با هدف حمایت از رشد انقلاب و تربیت جوانان مؤمن تأسیس شد. در انقلاب که بر اساس آن یک جوان حسابگر، دغدغه مند و متعهد می تواند در مناصب کلیدی در آینده کشور و تمدن نقش آفرینی کند، در این راستا دو رسالت اصلی وجود دارد: یکی تقویت و تقویت دو: نخبگان یابی و نخبه پروری.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان از این هدف محقق شده است، تصریح کرد: در بدنه انقلاب اسلامی، تشکل ها همراه با بسیج و سایر نهادها وارد عرصه اجتماعی و مسئولیت پذیری می شوند، در حالی که اتحادیه اسلامی انجمن ها بخشی از پازل است و شاخص های حوزه کار آموزشی را نمی توان به صورت کمی و مادی دید. سه سر در تربیت نوجوانان، خانواده، سازمان و مدرسه مؤثر است، پس باید این هرم را جمع کنیم تا تأثیر آن را شاهد باشیم.

معاون فرهنگی آموزشی خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی گیلان با اشاره به موفقیت چشمگیر اتحادیه طی هفت سال گذشته ادامه داد: بیشتر نتایج انجمن های اسلامی در تشکل های دانشجویی فعال است و این امر نشان می دهد که ما توانسته ایم نوجوانان را پرورش دهیم. بیایید نقش بازی کنیم، اما نگران این هستیم که یک دانش آموزی که مهارت های اجتماعی و انقلابی را یاد گرفته، چند نفر دیگر بتوانند نقش اضافی خود را به درستی ایفا کنند.


آموزش یک موضوع زیست محیطی است

پورابراهیم نیا بر اهمیت نقش آحاد مردم در ادامه مسیر تحقق این هدف تاکید کرد و یادآور شد: قطعا در هدف تربیت جوان مومن با نقطه ایده آل فاصله داریم. آیا این فعالیت ها با گذار از مدرسه به دانشگاه ادامه خواهد داشت؟ در اتحادیه تلاش ما بر این است که فضای امنی برای ارتباط دختران و مهارت آموزی فراهم کنیم و به همین دلیل خانواده ها فرزندان خود را به ما می سپارند تا با ورود به دانشگاه و مواجهه با عکس آن بتوانیم در روابط سالم بین دانشجویان موثر باشیم. جنسیت..


خانواده نقش اساسی در تربیت دارد

وی با اشاره به شکل گیری شخصیت انسان در طول سه و هفت سال در رابطه با اسلام گفت: تربیت انسان در سه و هفت سال اول زندگی صورت می گیرد. در هفت سال اول خانواده نقش اساسی در تربیت دارد، بنابراین در هفت سال دوم بر اساس آموزش شکل گرفته عمل می کند و در هفت سال سوم در نقش مشاور ظاهر می شود.

معاون فرهنگی تربیتی خواهران انجمن های اسلامی دانش آموزی گیلان ادامه داد: در همکاری با چنین نوجوانانی که در هفت سال اول تحصیلات اولیه را ندارند در محیط خانواده، در ارتباط با معلم از طریق مشاوره و مطالعه برای آماده سازی مهارت های نوجوان در آینده آزمایش می شود و سعی می شود اگر این دوره به درستی دنبال نشود، انسان رفتار خود را نشان می دهد که در هفت سال اول شاهد آن هستیم.

پورابراهیم نیا با اشاره به الگوی تعالی دختران به عنوان محور اصلی اتحادیه تصریح کرد: این الگو در چهار نقش اصلی (دختری، همسری، مادری و نقش اجتماعی) ارائه می شود و بر این اساس برنامه ریزی و آموزش انجام می شود.


کار سازمانی به نوجوانان در حل مشکلات در شرایط بحرانی کمک می کند

وی ادامه داد: برای آماده سازی برنامه ریزی هایی در قالب کار تشکیلاتی در این راستا انجام می شود تا نوجوان در قالب نقش هایی برای سن آینده سهمی در تمدن داشته باشد. معمولاً کار تشکیلاتی در دل انجمن مدرسه و اردوها انجام می شود تا نوجوان در مواقع بحرانی توانایی حل مشکلات را پیدا کند و علاوه بر آن مولفه هایی در رابطه با نوع ارتباط در آینده و الگوی رفتاری آموزش داده می شود، اما وجود دارد. قطعاً در آموزش محیط‌زیست جذابیت‌هایی وجود دارد، چیزی در این نسل تأثیرگذار است و باید در رشد نوجوانان کمک کنیم.

معاون فرهنگی و تربیتی خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی گیلان با اشاره به مستند «انقلاب جنسی» با موضوع رویکرد جدید غرب در عرصه تعلیم و تربیت، اظهار داشت: از سال 1379 تاکنون به وقوع پیوسته است. مؤسسه ای در آمریکا در زمینه روابط با جنس مخالف و به طور کلی کلاس های آنها به صورت غیر مختلط برگزار می شود و در این سنین کمترین ارتباط با جنس مخالف وجود دارد و تاکید می کنند که نوجوانان باید خودکنترلی و خودکنترلی داشته باشند. صبوری برای سلامت روانشان و جالب اینکه نتیجه اش این است که اکثر این دانشجویان دانشگاه و موقعیت های کلیدی جامعه موفق هستند منظورم دنیای غرب است که برای ملت ما غذا درست می کند یک سوم بودجه خود را به این مشکل اختصاص داده است.

خبر خاکستری

پورابراهیم نیا به الگوی نسل جوان در خانواده و رسانه اشاره کرد و گفت: عدم آشنایی با مبانی دینی و عدم برنامه ریزی و آینده نگری نسبت به نقش همسری و مادری مشهود است. این نسل در محیط خانواده و رسانه بر بعد اقتصادی و کسب درآمد و استقلال تاکید می شود و به دختر نوجوان ما پیشنهاد می شود که بدون توجه به تاثیرات اجتماعی که با توجه به عواطف فرد در مورد آن، باید از نظر استقلال مالی کسب درآمد کند. ازدواج، اجتماع، خانواده و خود فرد آمادگی لازم را ندارد، زیرا هفت سال اول و دوم به درستی تمام نشده است.

وی در پایان به رستگاری و تربیت صحیح فرد در عموم مردم اشاره کرد و گفت: آموزش امری محیطی است و در بطن کار تشکیلاتی شکل می گیرد، از این رو برای کشاندن جامعه به تمدن نیازمند کار سازمانی منسجم هستیم. از طریق جناح گرایی و ایجاد دوقطبی به اختلافات دامن زده اند.

معاون فرهنگی و تربیتی خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی گیلان تصریح کرد: در حادثه اخیر شاهد سوء استفاده دشمن از مسائل داخلی و ضعف خود در عدم انتقال صحیح مفاهیم به افراد بودیم. به عنوان مثال در اجرای این امر که امر به معروف و نهی از منکر است، اولیای امر از یک لحظه فقط امر به معروف و نهی از منکر کردند، مثلاً در مقوله حجاب باید بررسی کنیم که آیا عدم رعایت حجاب. حجاب خوب است یا بد این در حالی است که در جامعه امروز بی حجابی امری پذیرفته شده است، پس باید ابتدا آن را غیرقابل قبول و مضر برای جامعه تشخیص داد و سپس آن را ممنوع کرد.

پورابراهیم نیا با بیان اینکه برای تمدن سازی در کارهای منظم سازمانی باید مفاهیم را منتقل و شناخت، تصریح کرد: فضای عمومی دنیا به سمت معنویت است در حالی که فضای جنگ نرم مانند آغاز جنگ تحمیلی است، فاقد تکنیک نظامی هستیم. در این جنگ نابرابر طوری رفتار کردیم که حتی یک قطعه زمین هم ندادیم.

وی با استناد به سخنان رهبر انقلاب، حرکت به سمت قله و در مسیر تمدن، مشکلات و مشکلات را طبیعی دانست و گفت: جهت گیری کلی جهان به سمت معنویت است که نوید آن است. رهبر انقلاب اما این سوال نباید باعث کمبود پویایی و تلاش در کشور ما شود و باید به سمت کار سازمانی هماهنگ در خانه، خانواده، سازمان های فرهنگی و آموزشی حرکت کنیم و بیش از پیش در کنار هم باشیم و از یکدیگر بیاموزند و همچنین استعدادها و توانایی ها را مطابق با اجازه دهید موفقیت را به اشتراک بگذاریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید