اکران صندلی های خالی در خراسان جنوبی / امید اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی به آینده ای بهتر از سینما


ساعت: 18:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۰۱
کد خبر: 1884826

جولان، مشکلات اکران سینما در خراسان جنوبی;

سینماهای خراسان جنوبی روشن نیست و نه تنها روزهای خوبی را سپری نمی کند، بلکه نوستالژی سالنی پر از تماشاگر در دل سینماها می ماند اما اکنون با حضور مدیرکل انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردم و اهالی فرهنگ و هنر به روزهای بهتر امیدوارند بهترین ها را دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شرقاگرچه در این سال ها برخلاف گذشته هر روز فیلم در سینماهای استان اکران می شود، اما سینماهای خراسان جنوبی روزهای آرامی را سپری می کنند و غرفه های هنر هفتم منتظر صف های طولانی بینندگان هستند. سینما، تصویر سینمای صندلی های خالی بیش از فیلم پیش بینی شده خودنمایی می کند. چند نفر روی صندلی های سینما می نشینند و در حالی که منتظر اکران فیلم هستند، تبلیغات را تماشا می کنند.

چشمانت را که به تاریکی عادت کرده، اطرافت را خالی می بینی. اینجا نیازی به چراغ قوه کارگردان تئاتر نیست، صندلی های خالی سینما شما را به سمت صندلی هدایت می کند!
بعد از چند لحظه این سوال پیش می آید که آیا فیلم برای همین تعداد بیننده اکران می شود؟ آیا نمایش یک فیلم به این تعداد کم بیننده با وجود هزینه های بالای نمایش آن در سینما به صرفه است؟

صنعت سینما یا به اصطلاح هنر هفتم هنوز وضعیت خوب و خوشی را در خراسان جنوبی تجربه نکرده است، اما اکنون با حضور مدیرکل انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردم و اهالی فرهنگ و هنر این روزها را تجربه کرده اند. به امید روزهای بهتر
گیشه سینماهای این استان به جز چند فیلم هنوز رنگ صف های طولانی را به خود ندیده است; پرده سینماهای خراسان جنوبی هر روز برای تعداد کمی از بینندگان پایین می آید.

برخی دلیل کم مخاطب بودن سالن ها را خرابی، بی کیفیتی برخی سالن ها، شرایط اقتصادی و اسفبار مردم می دانند و برخی بی کیفیتی برخی فیلم ها را به نیاز و سلیقه مردم می دانند. مخاطبان. در مورد چالش های پشت صحنه این صنعت صحبت کنید که باعث شده این مکان ها کمتر در معرض دید عموم قرار بگیرند.


مشکلات مالی

یکی از شهروندان بیرجندی مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل عدم پذیرش و دور شدن خانواده ها از سینما دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت بلیت اکثر خانواده ها به دلیل افزایش سایر هزینه ها آن را از سبد خانواده حذف کردند.

تیموری تاکید کرد: این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد، چون قیمت بلیت آنچنان بالا نیست، مردم سینما رفتن را در سبد فرهنگی خانواده قرار دهند، البته نهادها و ادارات نیز می توانند به این امر توسعه بیشتری دهند.

به گفته وی نمای بیرونی و داخلی سینما، امکانات مدرن و… می تواند تاثیر زیادی در جذب تماشاگر داشته باشد و برخی از سالن ها فرسوده شده و صندلی های مناسبی ندارند.

شهروند دیگری نیز گفت: من تماشاگر فیلم هستم و گاهی اوقات اوقات فراغتم فقط تماشای فیلم و سریال است. اما سینما رفتن را دوست ندارم و ترجیح می دهم در خانه فیلم ببینم.

مرتضایی افزود: تماشای فیلم در خانه لذت بیشتری دارد و نکته دیگر اینکه هزینه کمتری دارد.

این شهروند گفت: وقتی می توانم با همه اعضای خانواده و حتی مهمانانم در خانه فیلمی را با قیمت پایین ببینم، چرا باید برای تماشای آن در سینما هزینه بالایی بپردازم؟
وقتی از او می پرسم فکر نمی کنید تماشای فیلم در سالن ها نوعی حمایت از این صنعت است؟ او در پاسخ می‌گوید: صنعت سینما بدون حمایت شهروندان دوام نمی‌آورد!

زهرا احمدی شهروند دیگری است که از کیفیت پایین فیلم‌های ساخته شده گلایه می‌کند و می‌گوید: بلیت‌های سینما گران است و رفتن به سینما برای تماشای فیلم‌های بی‌کیفیت به صرفه نیست، بنابراین وقتی از کیفیت فیلم‌ها مطمئن شدیم، فیلم، ما سعی می کنیم با خانواده برویم.» بیا برای تماشای آن به سینما برویم.

به گفته یکی دیگر از شهروندان خراسان جنوبی مردمی با درآمد سرانه پایین هستند و در شرایط اقتصادی کنونی عده ای از تامین مخارج اولیه زندگی خود عاجز هستند و شاید تماشای فیلم در سینما جزو اولویت هایشان نباشد.

به گفته حسنی، تفریحات فرهنگی که یکی از نمونه های آن سینما رفتن با خانواده است، هنوز در فرهنگ مردم این استان جا نیفتاده است و مردم دوست دارند بیشتر در کنار هم باشند و اوقات فراغت خود را با گردش های خانوادگی سپری کنند. .

وی افزود: سینما رفتن تنها برای چند جوانی که قصد گذراندن اوقات فراغت خود را با تفریحات سالم دارند کافی است و اماکن سینمایی در روستا هنوز افتخار پذیرایی از اقشار مختلف مردم را به دست نیاورده اند.

مسئولان سینماهای استان نیز عدم پذیرش، افزایش هزینه ها، عدم تطابق دخل و خرج و روزهای سخت سینمای خراسان جنوبی را از مهم ترین مشکلات می دانند و معتقدند اگر معاونت فرهنگی ادارات و نهادهای دولتی مانند استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش و… بودجه ای برای این موضوع اختصاص دهند و از آن حمایت کنند، وضعیت سینماها تغییر کند و از رکود خارج شود.


6 سینما وجود دارد

علی زمزم معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به وجود 6 سینما ثابت و دو سینمای سیار به خبرنگار خاورستان گفت: شرایط این سینماها نسبتا خوب است اما این وضعیت مساعد و شایسته استان فرهنگی مثل خراسان نیست، حتی در جنوب، مثلا شهرهای بزرگی مثل فردوس و شهرهای دیگر مثل بشرویه و سربیش سینما ثابت ندارند.

به گفته وی البته در شهرستان فردوس با سرور سینمای دیجیتال به صورت موقت در مجتمع فرهنگی هنری سینما نصب کردیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه رونق سینما در ایام کرونا به دلیل شیوع این ویروس مهیب دچار بحران و آسیب شد، افزود: این معضل هنرهای نمایشی و سینماهای استان خراسان جنوبی را با خطر جدی مواجه کرد اما به تدریج و از اواخر سال 1400 و با شروع سال جدید و کاهش عوارض این ویروس در سالن های نمایش افتتاح شد و حمایت از اکران آغاز شد و اکران در پنج سالن آغاز شد و استقبال نسبتاً خوب بود.


کمی خوش آمدید

این فعال سینما بزرگترین مشکل سینماگران استان در شرایط امروز را استقبال کم مردم از فیلم ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه برخی از فیلم ها کمدی هستند هنوز استقبال به روزهای قبل از کرونا برنگشته است.

به گزارش زمزم، البته دلیل مهم دیگر افزایش قیمت بلیت سینماها به 25 هزار تومان است که استان خراسان جنوبی کمترین میزان این افزایش را اعمال کرد و هم اکنون برخی سینماهای کشور بلیت را 50 هزار تومان می فروشند. .

به گفته وی، عدم اطلاع رسانی کافی باعث شده هنوز گروه زیادی از مردم با اکران فیلم ها آشنایی نداشته باشند و در این زمینه همکاری همه نهادها و سازمان ها با مدیران سینماها می باشد. لازم است.


اقدامات رفاهی

وی هماهنگی و معرفی نامه های جدید با صدا و سیما برای ارسال فیلم و سهمیه فیلم های کمدی در سینماهای استان و استفاده از سینماهای سیار و اکران روزانه فیلم در مناطق عقب مانده مرزی و شهرهای بدون سینما را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد. از جمله اقدامات انجام شده برای رونق صنعت سینما افزود: استفاده از تخفیف برای اکران های ویژه در ادارات که به صورت گروهی و خانوادگی انجام می شود، تاکید بر نیم بها در روزهای سه شنبه و اطلاع رسانی به مردم از فیلم ها به طرق مختلف و تشویق مدیران سالن ها به ارائه گسترده. اطلاع رسانی در صفحات مجازی از طریق پربازدیدترین صفحات استان یکی دیگر از معیارهای رونق سینماهای استان است.


13 مدرسه سینمایی

معاون هنری و سینمایی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 13 آموزشگاه و مؤسسه سینمایی در استان فعال هستند، گفت: اما بیشتر این آموزشگاه ها در زمینه تولید و کمیسیون فعالیت دارند. فیلمبرداری و تبلیغات ادارات و سازمانها سازمانها و موسسات خصوصی هستند که خوشبختانه در توسعه کسب و کار و بحث اشتعال تعدادی از این موسسات واقعا موفق هستند.

زمزم افزود: دوره ها و آموزش هایی مانند انیمیشن، تدوین فیلم و بازیگری در سینما و تئاتر را برای تابستان تدارک دیده اند که برخی از آن ها هم اکنون آغاز شده است.
وی ادامه داد: در این راستا چند دوره آموزشی با حضور سینماگران مجرب تهران برگزار شد و انجمن سینمای جوانان ایران در دفتر بیرجند هر ساله در تابستان کارگاه های آموزشی عکاسی، مستند و فیلم برگزار می کند. .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید