اکران فیلم برای صندلی های خالی در یزد/سینما برای بقا نیاز به حمایت دارد

در این راستا استان یزد نیز دارای 11 سینما با 20 سالن و ظرفیت 4237 صندلی است و به جز شهرستان های هرات و مروست سایر شهرستان های استان دارای سینما هستند و از این نظر یزد بهتر از شهرها است. بدون سالن نمایش، بنابراین استان البرز بالاترین میانگین کشوری را دارد

همچنین بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان سینمایی در سال 1398، 19 سینمای فعال و 4 سینمای سیار در استان یزد وجود دارد که علیرغم مشکلات اقتصادی، تعطیلی کرونا، نبود دولت از میانگین کشوری 20 سینمای فعال به 5 سینمای سیار فراتر رفته است. حمایت و عدم استقبال مردم، چراغ هنر هفتم را در استان یزد نگه داشته است.

احسان شوق الشعراء مدیر سینما تک در گفتگو با یزدرسا با بیان اینکه سینماهای یزد از نظر تعداد مخاطب وضعیت خوبی ندارند، گفت: این مشکل مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و چندین سال است که به دلایل مختلف چیزهای خوبی از سینمای یزد می آید.

وی با بیان اینکه تک سینما یکی از سینماهای مدرن و ممتاز کشور است، گفت: امکانات تک سینما یزد در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد و سابقه این سینما به بیش از 15 سال می رسد اما با وجود حضور پنج هزار نفر. صندلی در 5 سالن این سینما، تعدادی در شب در سالنی 1000 نفری تنها برای 30 نفر فیلم اکران می شود.

2560b1a6 5fcc 43d3 b4a0 96c4a4e3a5cc خبر خاکستری


سینما باید حمایت دولتی داشته باشد

شوق الشعراء با بیان اینکه سینما باید از حمایت دولتی برخوردار باشد تا بتواند فعالیت خود را انجام دهد، تصریح کرد: در حال حاضر بلیت سینما 45 هزار تومان است و سینما با وجود مشکلات اقتصادی موجود در زندگی مردم جایگاهی ندارد و از سوی دیگر دست کشور، مخاطب با وجود پلتفرم هایی مانند نماوا که امکان تماشای فیلم ارزان و اکران آنلاین فیلم را فراهم می کند، نیازی به پرداخت هزینه برای سینما نمی بیند.

وی به عنوان یکی دیگر از دلایل کم تماشای سینماها به کیفیت پایین فیلم ها اشاره کرد و افزود: بسیاری از فیلم هایی که در سینماها اکران می شوند کیفیت سینماها را ندارند و مردم تمایلی به دیدن این فیلم ها ندارند.

این سینمادار یزدی گفت: سینماها باید یارانه دولتی دریافت کنند تا بتوانند خدمات ارزان تری به مردم ارائه کنند چرا که درآمد سینما جوابگوی هزینه های بالای سینما از جمله هزینه برق، آب و… نیست. قیمت بلیت سینما مانع از بازدید از سینما شده است.


سینما در سبد فرهنگی خانواده های یزدی نیست

شوق الشعرا با بیان اینکه سینما در کارنامه فرهنگی خانواده های یزدی جایگاهی ندارد ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی سینما رفتن در اولویت مردم نیست و مردم حتی برای تامین نیازهای اولیه خود و قطعا پیاده روی در آنجا مشکل دارند. جایی برای آنها در سینما نیست.

وی با اشاره به خالی بودن صندلی سینماها و فروش کم بلیت سینماها در یزد گفت: مدیران فرهنگی استان به جای ساخت سینماهای جدید از سینماهای موجود در یزد حمایت کنند، خالی بودن بیشتر سالن های یزد. نشان می دهد که در حال حاضر نیازی به سینمای جدید نیست، مهم امروز حمایت از تئاترها و سینماهای فعلی است.

شوق الشعرای یزد با تاکید بر اینکه سینماهای یزد به حال خود رها شده است، ادامه داد: در مدت تعطیلی 20 ماهه سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا، حمایتی از سینماها صورت نگرفت و امکانات ناچیز اختصاص یافته به سینماها به میزان کم بود. درصد از سینما نیز وجود نداشت.

152a197f fc1e 4435 91b9 8469545029fe خبر خاکستری


شما در یزد هزینه های سینمایی بالایی دارید

وی پر شدن سالن های سینما در روز سه شنبه با بلیت نیم بها را نشان از علاقه مردم به سینما می داند و می گوید: متاسفانه در استان یزد برنامه جامعی برای حمایت از سینما وجود ندارد و این صنعت برای ادامه حیات نیازمند حمایت مسئولان است. “

مدیر سینما تک یزد با بیان اینکه با توجه به کاهش روزافزون مخاطبان و هزینه های سینما، داشتن یک سالن سینما بسیار سخت است، تصریح کرد: سینماداران توانایی مالی برای تبلیغات در سطح شهر را ندارند و از سوی دیگر، سینما داران توانایی مالی برای تبلیغات در سطح شهر را ندارند. دست هیچ یک از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر برای تبلیغ سینما استفاده نمی شود لذا از مسئولین شهر یزد تقاضا داریم سینما را بر روی بیلبوردهای شهری نیز تبلیغ کنند و همچنین اجازه کسب درآمد به سینماها را با اقدامات جانبی بدهند.


لزوم حفظ سینماهای فعلی به جای ساخت سینمای جدید

اگرچه سینماهای استان یزد از نظر امکانات در رده های ممتاز کشور قرار دارند و مسئولان فرهنگی استان نیز در حال ساخت سینماهای جدید هستند، اما سینماداران استان یزد کمبود تماشاگر و عدم حمایت دولت را مشکل اصلی می دانند. صنعت سینمای یزد و معتقدند عدم حمایت در کنار گرانی بلیت سینما باعث شده سینما رفتن در بین مردم جایی نداشته باشد و اکران فیلم برای صندلی های خالی سینما انجام شود.

فهیمه سهیلی راد رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: در مجموع زیرساخت های سینما در استان یزد در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و از نظر نسبت جمعیت به نسبت جمعیت به. سینما بعد از تهران، استان یزد بهترین مکان کشور است و از نظر نسبت صندلی به تماشاگر در رتبه سوم کشور قرار دارد.

سهیلی راد زیرساخت ها و تعداد سینماهای استان را برای جمعیت فعلی مناسب دانست و ادامه داد: با این حال پروژه ساخت چندین پردیس سینمایی در استان از جمله پردیس خلیج فارس و آسمان در شهر یزد، سینما نگار در حال انجام است. پردیس های سینمایی در پردیس های سینمایی میبد و فارابی در ابرکوه در حال راه اندازی هستند. این یک اجرا است.

268ff237 473c 445d 9a90 0cf4ee6984f9 خبر خاکستری


فروش سینماها کفاف هزینه های آنها را نمی دهد

وی با بیان اینکه فروش بلیت سینما در شهر یزد در حد متوسط ​​کشور است، گفت: شیوع بیماری کرونا آسیب جدی به سینماهای کشور وارد کرده است و به جز برخی فیلم ها، فروش فیلم سینماها همچنان در سطح مناسبی برای تامین هزینه های خود هستند. نرسیده است

رئیس اداره سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد شرایط اقتصادی مردم را در استقبال کم سینماها موثر دانست و افزود: سینماهای استان از کیفیت و استانداردهای مدرن و ممتازی برخوردار هستند. از نظر کیفیت و فیلم های روی اکران نیز مطرح است و فقدان این موارد را نمی توان ناشی از استقبال ضعیف سینما دانست.

سهیلی راد با اشاره به اقدامات انجام شده برای حمایت و ارتقای سینماهای استان گفت: پیگیری تسهیلات مربوط به آسیب های ناشی از ویروس کرونا، حمایت های لازم برای تجهیز سینماها به سیستم های صوتی و بصری جدید، حمایت از متقاضیان ساخت و ساز. از سینماها، برگزاری رویدادهای سینمایی استان مانند جشنواره فیلم کوتاه فجر تهران، سینماحقیقت و هرگونه مشاوره ای که می تواند به رشد کیفی سالن ها و استقبال مردم در شرایط مختلف منجر شود.

وی تصریح کرد: مهمترین چالش سینمایی استان این است که سینما رفتن هنوز جای خود را در سبد فرهنگی خانواده ها باز نکرده است و این باعث می شود بیننده با بحران مالی مواجه شود.


تعداد تماشاگران سینما در یزد یک سوم کاهش یافته است

سهیلی راد گفت: 20 ماه تعطیلی در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا نیز به بحران مالی سینمادوستان دامن زد، بنابراین تعداد بینندگان امسال نسبت به 6 ماه مشابه در سال 2018 (قبل از کرونا) حدود یک سوم کاهش داشته است. ).

هنر هفتم در استان یزد حال خوبی ندارد و نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان ذیربط، حمایت اهالی سینما و سینما، خرید بلیت توسط هنرمندان و مسئولان، برگزاری برنامه های سینمایی در سینماها به عنوان یک سالن تخصصی است. همکاری ارگان ها و سازمان های فرهنگی و شهری که تبلیغات لازم برای جذب مخاطب، ترویج فرهنگ سینما رفتن و … را فراهم کند می تواند در رفع این چالش تاثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید