تاکید بر انتصاب مدیرکل قوی فرهنگی خراسان جنوبی/ الزامات اساسی و زیرساختی در حوزه فرهنگ و هنر نادیده گرفته شده است.


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840761

فضای آزاد فرهنگیان و انقلابی در کف میدان در دیدار با استاندار؛

در حالی که نشست فرهنگی و هنری خراسان جنوبی با استاندار برگزار شد، بسیاری از هنرمندان از نحوه برگزاری این نشست، دعوت گزینشی مردم و عدم توجه به نیازهای اولیه این حوزه گلایه داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستاندیدار صمیمی استاندار با اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی روز شنبه 30 اردیبهشت ماه برگزار شد و در این دیدار 150 دقیقه ای هنرمندان در خصوص فرصت ها و مشکلات خود صحبت کردند و هنرمندان و تعطیلی برخی اماکن هنری از جمله مواردی بود که مهمترین موضوعاتی که هنرمندان به آن پرداختند و خواستار رفع موانع شدند.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت؛ انتظار داشتیم علاوه بر دغدغه ها و کاستی ها، پیشنهادات، ایده های نو و راهکارهای رفع آن، بخشی دیگر نیز نیازمند توجه اعتباری بوده و در مشکلات سفر دیده شود و با همکاری و مساعدت دستگاه های مسئول قابل حل باشد. و قسمت دیگر باید در سطح کشور رصد شود تا بتوانیم برای خراسان جنوبی اعتبار بگیریم.

وی افزود: تمامی موارد مطرح شده در این جلسه جمع بندی و احصاء شد و نشست های تخصصی و ویژه با حضور رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی و مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی برگزار می شود. و با حضور دستگاه های مسئول «بررسی شود.

اما نحوه برگزاری این نشست، دعوت از حاضران در جلسه و همچنین مباحث مطرح شده منجر به گلایه بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر شد که برخی از آنها در فضای مجازی مطرح شد.



فضای آزاد هنرمندان واقعی در دیدار با استاندار

ابوالفضل حسن پور مدیرمسئول پایگاه خبری و تحلیلی هنر در گفت و گو با خبرنگار حاورستان درباره این نشست گفت: اینطور که متوجه شدم؛ انتخاب افراد و دعوت از آنان برای حضور در این نشست توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام شد. اما نکته این بود؛ این امر به این دلیل است که در این جلسه فقط از کارکنان انجمن های هنری دعوت شده بود و هنرمندان روستایی نیز باید دعوت شوند.

وی خاطرنشان کرد: توجیه اداره فرهنگ و ارشاد در این زمینه؛ کمتر دعوت شده بود، افزود: اما دست اندرکاران انجمن از درد هنرمندان آزاد و موسسات تک منظوره چه می دانند؟ در واقع هرکسی که مسئولیت دارد نمی تواند درد هنرمند را به متولی بگوید چون رئیس انجمن غیراقتصادی کار می کند و هنرمندان بر اساس اقتصاد هنر کار می کنند.


اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی از جذب امکانات تبصره 18 محروم هستند.

مدیر پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر گفت: البته در این نشست تعدادی از بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر نیز سخنرانی کردند اما یکی از سخنرانان اعلام کرد که با 250 برنامه دارد. کارآفرینان، اما چگونه در حالی که هیچ یک از اهالی فرهنگ و هنر نتوانسته اند بر امکانات تبصره 18 ایجاد اشتغال مسلط شوند، انجمن فرهنگی و هنری می تواند 250 کارآفرین داشته باشد؟ این سوال هیچ دلیل و منطقی را پاسخ نمی دهد. از سوی دیگر، اکنون در حومه شهر; به همه به جز اهالی فرهنگ و هنر نت 18 می رسد.

حسن پور ادامه داد: در کنار این، یکی دیگر از دوستان به جای اینکه از مشکلات دستگاه ها بگوید، از لغو کنسرت ها به دلیل دعوت از یک خواننده پرحاشیه صحبت کرد که البته او هم مقصر است. اما می خواهم علاوه بر کنسرت و موسیقی، مراقبت های زیربنایی در حوزه فرهنگ هم داشته باشم.

وی گفت: متاسفانه فضای جلسه به جای بیان خواسته ها، مشکلات و دغدغه های هنرمندان، مداحی و تمجید بود. فرهنگ و هنر این درد را تحمل کرده و هنوز هم این درد نانوشته را دارد.



بی توجهی به تقاضا برای زیرساخت های فرهنگی

مدیر عامل پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر گفت: متاسفانه هیچکس در این جلسه به ملزومات اولیه این حوزه و ایجاد زیرساخت های فرهنگی توجه نکرد. آیا زمین بنیاد مستضعفان که در شهرستان خالی شده موظف به دیدن سرانه فرهنگی اداره کل راه و شهرسازی در این اراضی برای رفع مشکلات موسسات فرهنگی و هنری، رسانه ها و خبرنگاران باشد. ? از طرفی اگر به هر مجموعه 200 متر زمین داده شود مشکلات آنها حل می شود. بیش از 20 سال است که به دنبال زمین زیر کشت هستم اما متاسفانه هنوز در استان تعریفی از زمین زیر کشت داده نشده است.

وی ادامه داد: چرا فرهنگ و ارشاد با وجود دستور قبلی; آیا او نمی خواست زمین پارک جنگلی را بگیرد و از سازه های پیش ساخته آن در اختیار مجموعه های فرهنگی، هنری و رسانه ای قرار دهد؟

وی گفت: یکی از خواسته هایی که باید مطرح می شد، درخواست زمین های سد دره برای ایجاد دوران تئاتر روباز بود که متأسفانه این درخواست روی زمین ماند و از سوی مدیران و هنرمندان تئاتر مطرح نشد.

حسن پور گفت: از دیگر مواردی که باید درخواست می شد، تامین فضاهای تاریخی متعلق به بنیاد مستضعفان به عنوان مرکز فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استفاده هنرمندان بود.

مدیر پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر افزود: متأسفانه هیچ یک از اهالی فرهنگ و هنر از آقای شهردار نخواسته اند که شما به عنوان متولی بخشی از فرهنگ و هنر شهرستان به ویژه در زمینه زیرساخت ها جدا از ساخت و ساز. یک سالن یک فرهنگسرا خلاف قوانین بود، چه کردید؟

وی افزود: متأسفانه هیچکس این سؤالات را نمی پرسد و بسیاری از درخواست ها در این حوزه محقق نشده است که این امر منجر به شکست فرهنگ و جامعه هنری شده است و برای من که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت کردم این بود. خیلی سخت. هنر برای بیست و یک سال.”


سخنرانان و سخنرانی های مکرر

حسن پور گفت: در این جلسه فقط درخواست هایی مطرح شد که اگر در دوره های قبل جلسه با حضور استاندار برگزار می شد چیز خاصی و جدیدی به آن اضافه نمی شد. در واقع سخنرانان، سخنرانی ها و مطالبات مکرر باعث نارضایتی هنرمندان شد.

وی افزود: متأسفانه در این نشست هنرمندان مستقل و نهادهای هنری به یک منظور مورد توجه قرار نگرفتند اما دوست دارم از هنرمندان مستقل دعوت شود تا دغدغه های خود را بیان کنند.

سردبیر پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر ادامه داد: جلسه در حالی است که دغدغه فعالان قرآنی فراتر از آن جلسه بود و باید جلسات جداگانه ای برای هر یک از فعالان قرآنی و مساجد و فعالان فرهنگی و هنری برگزار می شد.



انتخاب انتخابی افراد برای دیدار با استاندار

یکی از هنرمندان استان که نخواست نامش فاش شود نیز در گفت و گو با خبرنگار هاورستان گفت: متاسفانه بسیاری از هنرمندان انقلابی و ارزشی که در حال حاضر در عرصه فرهنگ و هنر استان فعال هستند گمنام مانده اند. و 8 سال دولت آقای روحانی در دوره ایشان سرنگون شد و به قدرت و ظرفیت ایشان توجهی نشد و اکنون با وجود تغییر دولت همچنان نادیده گرفته می شوند.

وی افزود: این موضوع در دیدار صمیمی استانداری با هنرمندان به وضوح قابل مشاهده بود چرا که افراد دعوت شده به این نشست به صورت گزینشی از حلقه اطراف اداره کل جهت یابی یا کارکنان سابق آن و فعالان فرهنگی انقلابی حاضر در صحن انتخاب شدند. دعوت نشدند

وی بیان کرد: در حالی که خراسان جنوبی هنرمندان، خبرنگاران و منتقدان خوب زیادی دارد که زبان هنر را به خوبی می دانند، اما متاسفانه جایگاه هنر و هنرمندان در استان ضعیف است و هیچ کس قدر آنها را نمی داند به همین دلیل همیشه در حاشیه بوده اند. در حالی که سخنان این جوانان که نقش موثری در فرهنگ و هنر دارند باید شنیده شود.



لزوم انتخاب و انتصاب مدیرکل قوی در حوزه فرهنگ

این هنرمند گفت: امروز عنایت و درخواست هنرمندان انقلابی و ارزشی استان از سوی جناب آقای استاندار ابتدا انتخاب مدیرکلی قوی برای هدایت فرهنگ و رهبری استان است، لذا شاید برخی از دغدغه ها و مشکلات در این منطقه کاهش خواهد یافت.»

وی افزود: استاندار نیز لازم است در حلقه اطرافیان خود تجدید نظر کند و مراقب افرادی باشد که نه تنها روحیه انقلابی نداشتند، بلکه در دولت قبل جزو سران تندرو بودند و اکنون در حلقه اقوام هستند. ” و مهندس، ب.

در ارتباط با تشریح این دغدغه ها، هنرمندان استان با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفتند که متاسفانه نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید