صندوق اعتباری هنر تاکنون ۶۰ هزار خبرنگار و اهالی فرهنگ و هنر را بیمه کرده است


به گزارش خبرگزاری موج، ​محمدمهدی اسماعیلی امروز در نشست مجمع عمومی سالیانه صندوق اعتباری هنر که با حضور و اعضای هیئت مدیره و هیئت امنای این صندوق شامگاه برگزار شد، بیان کرد: با وجود آمارهای خوب و امیدوار کننده صندوق در حمایت از هنرمندان هنوز تقاضاهای بسیاری برای عضویت و استفاده از خدمات این صندوق دارد و این نشان دهنده جایگاه ویژه صندوق بین هنرمندان است و باید مسئولان و معاونت‌های مختلف در وزارت ارشاد سازوکاری برای عضویت این هنرمندان طراحی کنند.

وی مسئولان و معاونانش در حوزه های مختلف را مکلف کرد که هر کدام سامانه‌ای برای هماهنگی و معرفی اهالی فرهنگ و هنر برای عضویت در صندوق تشکیل دهند.

اسماعیلی با بیان اینکه دولت مردمی بنای خود را بر حمایت از هنرمندان گذاشته است و در مدت دو سال گذشته که از عمر دولت جدید می‌گذرد، از هیچ حمایتی دریغ نکرده است، گفت: هم اکنون قرارگاه شهید آوینی در وزارت ارشاد برقرار شده است که به طور اختصاصی به وضعیت معیشت و حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ در سطح استان‌ها مشغول است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال برای هر انجمن فرهنگی هنری یک میلیارد بودجه جداگانه اختصاص داده شده است که کار بزرگ و مبارکی در جهت اجرای عدالت فرهنگی در تمام سطح کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از کارهای مهم امسال وزارت ارشاد در حمایت از اهالی فرهنگ و هنر طرح مردمی سازی و تقویت حلقه‌های میانی هنرمندان بوده است که هم اکنون این طرح با قدرت ادامه دارد و طرح مسکن هنرمندان با عنوان شهر هنر نیز از جمله این اقدامات است که قرار است هفته آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شود. در حال حاضر ۵۷۰ نفر از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر دارای فرزند این امکان استفاده کرده‌اند که تمام کارهای مربوط به ثبت نام و پرداخت هزینه‌های محضری توسط صندوق هنر انجام گرفته است.

اسماعیلی ادامه داد: در صندوق هنر افقی ترسیم شده است که رسیدن به خودکفایی این صندوق از اهداف بلندمدت آن است و قرار است طرح های آینده نیز با حمایت و مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی همراه شود.

سید مجید پوراحمدی رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در این نشست گزارشی از سال مالی این صندوق ارائه که خلاصه‌ای از آن در زیر آمده است:

در این گزارش عملکرد حمایتی صندوق تا شهریور سالجاری رشد ۲۰ درصدی تعداد اعضا، رشد ۴۵ درصدی تعداد معرفی شدگان تأمین اجتماعی، رشد ۴۹ درصدی اعضای تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، اعطای بیش از ۲۷۲ میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۱۴ هزار نفر فعالان فرهنگی هنری قرآنی، رشد ۷۰ درصدی مبلغ پرداختی طرح تکریم، تخصیص بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و بیش از ۶۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری در قالب طرح های شمیم و جوانه و پرداخت بسته کمک هزینه ایام بیکاری دوران کرونا به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب بسته حمایتی مستقیم و غیر مستقیم اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه قید شده است.

پیوستن فعالان قرآن و عترت به جمع دریافت کنندگان خدمات صندوق اعتباری هنر، رسیدگی ویژه به هنرمندان برجسته و نامدار با ایجاد واحد نامداران، فراهم کردن امکان ثبت نام اعضای صندوق در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن، تشکیل کارگروه مناطق محروم با هدف توسعه عدالت اجتماعی و تشکیل کارگروه‌های استانی برای تسهیل در عضویت فعالان فرهنگی هنری از جمله دیگر کارکردهای صندوق در حمایت از هنرمندان بوده است.

به گفته پوراحمدی نزدیک به ۲۷ هزار نفر فعالان فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت کشور از زمان آغاز به‌کار دولت مردمی در صندوق اعتباری هنر عضو شده که بیش از ۶۰ درصد از حق بیمه تامین اجتماعی اعضا بر عهده صندوق قرار گرفته است. بیش از ۴۵ هزار نفر در طرح‌های مختلف بیمه تکمیلی صندوق عضویت دارند که تا کنون از خدمات آن بهره مند شده اند.

صندوق اعتباری هنر در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ با پرداخت بیش از ۶ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به ۸۴۶ نفر از اعضایی که دچار مشکل معیشتی بودند آنها را تحت پوشش حمایتی خود قرار داده است. در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ به ۱۹۴ نفر از اعضای صندوق قریب به ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه کارآفرینی اعطا شده است.

از جمله طرح‌های تسهیلات رفاهی برای هنرمندان می‌توان به طرح شمیم و طرح جوانه اشاره کرد که با محوریت جوان سازی جمعیت، برای نخستین بار حمایت مستقیم ازدواج و فرزندآوری فعالان فرهنگی هنری۲۲۰۰ خانواده هنرمند را بر عهده گرفته است. طبق این طرح هر خانواده ۳۰ میلیون تومان وام به علاوه ۵ میلیون تومان هدیه بلا عوض دریافت می‌کنند.

پوراحمدی درباره طرح‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر از پیشکسوتان حوزه هنر به طرح نشان اشاره کرد که با هدف قدردانی و ارج نهادن به تلاش ها و مجاهدت فرهنگی و هنری آن دسته از فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی که در جغرافیای منطقه محل زیست خود سرآمد بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردارهستند، انجام شده است.

ایجاد واحد نامداران با هدف تمرکز بر امور پیشکسوتان و نامداران حوزه های مختلف تحت پوشش صندوق نیز از جمله این طرح‌ها است.

طبق گزارش ارائه شده توسط پوراحمدی اقدامات محتوایی صندوق هنر با هدف پایدار سازی از جمله برنامه‌های کلان صندوق بوده است. ایجاد مرکز مشاوره کسب و کارهای فرهنگی هنری مسیر اقتصاد هنر (ماه)، راه اندازی پیام رسان اختصاصی صندوق هنر با بیش از ۴۴ هزار کاربر فعال، پیام رسان صندوق هنر بستر ثبت نام بیش از ۸۰ درصد متقاضیان بیمه درمان تکمیلی، فعال سازی شرکت توسعه تجارت هنر (پروانه) و اتصال به پنجره واحد دولت هوشمند و ثبت ۱۸ هزار ورود به سامانه اعضاء از این طریق از جمله این برنامه‌ها هستند.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید