افزایش 3 برابری وام به اعضای صندوق اعتباری هنر


ساعت: 10:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918579

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی، از افزایش 3 برابری وام قرض الحسنه به اعضای صندوق در 9 ماهه امسال خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، کار و مشکلات این نهاد حامی در ارائه خدمات به اهالی فرهنگ و هنر مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اهداف ایجاد این صندوق گفت: صندوق اعتباری هنر با تصویب هیات وزیران در سال 1381 با هدف حمایت از فرهنگ سازی تاسیس شد. کشور. ، فعالان هنری و رسانه ای. با اصلاح مصوبه 1400 دولت، فعالان قرآن و عترت نیز به جمع اعضای تحت پوشش صندوق پیوستند.

وی یکی از مهمترین خدمات صندوق را ارائه خدمات بیمه ای عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صندوق بیش از 99 هزار عضو دارد که از این تعداد بیش از 49 هزار نفر خدمات بیمه ای دارند.

پوراحمدی بیان کرد: بیش از 8 هزار فعال فرهنگ و هنر از ابتدای دولت سیزدهم از خدمات تامین اجتماعی بهره مند شده اند. در 9 ماهه امسال تعداد هنرمندان وارد شده توسط صندوق در سازمان بیمه گر نسبت به سال قبل 11 درصد افزایش داشته است.

مشاور وزیر فرهنگ در خصوص ارائه خدمات تکمیلی بیمه درمانی به چهره های فرهنگی، هنری و رسانه ای گفت: بخش مهمی از حق بیمه تعرفه بیمه بیمه شدگان و افراد تحت تکفل آنها از طریق ارائه بیمه تکمیلی پرداخت می شود. خدمات. ارائه انواع طرح های درمانی (طرح امید، آرامش و شکوفایی)، قیمت مناسب با توجه به نوع پوشش، پرداخت میانگین 60 درصد حق بیمه به اعضا (و افراد تحت تکفل) از محل صندوق به صورت یارانه، پرداخت 100% (کلیه) حق بیمه هنرمندانی که توانایی پرداخت را ندارند از مزایای این بیمه است.

پوراحمدی با اشاره به استقبال اهالی فرهنگی و هنری توسط خدمات بیمه تکمیلی درمان صندوق گفت: خوشبختانه با ارائه خدمات مناسب به بیمه شدگان در سال گذشته رضایت حداکثری اعضا حاصل شد و جمعیت تحت پوشش قرار گرفتند. بیمه تکمیلی درمان در معاهده 1402-1401 38 درصد افزایش یافته است.» ما خود را با معاهده 1399-1400 مقایسه می کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، رشد چشمگیر اعطای کمک به اهالی فرهنگ و هنر در دولت مردمی را از دیگر دستاوردهای صندوق عنوان کرد و گفت: با اقدامات انجام شده و تمهیدات انجام شده طی تعامل با بانک ها و موسسات مالی، وی افزایش 290 درصدی را در امداد رسانی به اعضای تحت پوشش مشاهده کرد. در نتیجه در سال 1400 بیش از 36 میلیارد تومان وام قرض الحسنه (ضروری، کارآفرینی و بلاعوض) بین 3000 نفر از اعضا توزیع شد. از ابتدای سال جاری تاکنون 4600 عضو برای دریافت بیش از 77 میلیارد تومان اصل وام (بدون سود) به بانک عامل معرفی شده اند. همچنین برای کمک به اعضای تحت پوشش که دارای مشکلات معیشتی و درمانی هستند، حدود 13 میلیارد تومان تسهیلات رایگان پرداخت شده است. از سوی دیگر برای کمک به مشاغل فرهنگی و هنری از ابتدای سال 1401 تاکنون بیش از 20 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به 158 طرح اختصاص یافته است.

وی اعطای وام و اهدای هدایای رایگان به اعضای صندوق برای ترویج فرهنگ ازدواج و تشویق زایمان را از خدمات جدید صندوق برای اعضا عنوان کرد و افزود: طرح شمیم ​​و جوان از مهر 1400 اجرایی شده است. از اجرای این دو طرح 865 نفر از اعضا در قالب طرح جوانه و 406 نفر در قالب طرح شمیم ​​تسهیلات ازدواج و زایمان دریافت کرده اند که بر این اساس بیش از 6300 میلیون تومان کمک بلاعوض و بیش از 38 میلیارد تومان در در قالب طرح شمیم ​​و جانا به 1271 نفر از اعضای صندوق اصل وام توزیع شده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به آسیب های وارده به هنر و فرهنگ در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: متاسفانه به دلیل تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری به دلیل شیوع ویروس کرونا، حوزه فرهنگ و هنر در کشور آسیب زیادی دیده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توسعه کمی و کیفی خدمات و حمایت های صندوق از جامعه بزرگ فرهنگ و هنر کشور و رفع مشکلات این قشر فرهیخته از ابتدای دولت مردمی تاکید کرد. ما به خوبی می دانیم که هنرمندان بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور هستند و نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی دارند. تمام تلاش خود را کرده ایم تا هیچ درخواستی از سوی اعضای صندوق اعتباری هنر بی پاسخ نماند.

مشاور وزیر ارشاد در خاتمه افزود: طی یک سال گذشته جلسات متعددی با کارشناسان و دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر، نمایندگان محترم شورای اسلامی، فعالان مالی و اقتصادی و … برگزار کردیم. این نشست نیز با هدف رسیدگی به مسائل فرهنگی و هنری کشور با حمایت کمیسیون محترم فرهنگ مجلس برگزار شد. به ویژه در بحث افزایش بودجه سالانه این نهاد حمایتی به حمایت دولت و مجلس نیاز دارد.

تقویت بنیه مالی و افزایش بودجه صندوق اعتباری هنر، اصلاح برخی قوانین موجود برای خدمات رسانی به هنرمندان، برگزاری جلسات مستمر با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و … از جمله پیشنهادات پوراحمدی برای کمیسیون فرهنگی مجلس برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به جامعه فرهنگ و هنر کشور در این جلسه حضور داشت.

مرتضی آقا تهرانی – رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی اظهار داشت: اهالی فرهنگ و هنر یکی از بزرگترین سرمایه های اجتماعی کشور محسوب می شوند. با شیوع ویروس کرونا، حوزه فرهنگ و هنر به شدت آسیب دیده است. خوشبختانه اقدامات موثری در راستای خدمات رسانی به صندوق اعتباری فرهنگیان هنری انجام شده و به ویژه در سال گذشته شاهد عملکرد خوب این نهاد بوده ایم.

رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری همواره به حوزه فرهنگ توجه داشته اند. آنها بر توجه ویژه مسئولان به این مقوله تاکید دارند. ما به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی تلاش می کنیم مشکلات فعالان این حوزه را برطرف کنیم. امیدواریم با تقویت پشتوانه مالی صندوق اعتباری هنر، شاهد افزایش کمی و کیفی خدمات و رضایت فرهنگ دوستان و هنردوستان باشیم.

در ادامه این جلسه سایر اعضای کمیسیون فرهنگ مجلس به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و راهکارهای لازم برای ارائه بهترین خدمات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هیچ هزینه ای ندارد. در این نشست محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمد هاشمی معاون امور حقوقی مجلس و استان های این وزارتخانه نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید