عضویت بیش از ۱۵۰۰ نفر از فعالان فرهنگ، هنر و رسانه استان در صندوق اعتباری هنر

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، حسین براتی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با حضور در برنامه “روی خط باشید” رادیو قزوین، پاسخگوی دغدغه ها و مشکلات فعالان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه استان قزوین شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این برنامه درخصوص مهمترین برنامه های اداره ارشاد استان در جهت حمایت های مالی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان گفت: سند تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته رونمایی شد و متعاقب سند بالادستی، استان ها موظف شدند تا برش استانی خود را در این راستا تدوین و ارائه کنند.

وی افزود: یکی از مقولاتی که در این سند به شکل جدی پیش بینی شده است رونق اقتصاد فرهنگ و هنر است در همین راستا برنامه هایی با همفکری و هم افزایی فعالان فرهنگی و هنری استان و همچنین کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد استان در حال تدوین است. 

براتی خاطرنشان کرد: بنا داریم تا پیش از ۲۰ مهر ماه سند ۶ ماهه دوم امسال را آماده کنیم و سپس برنامه ریزی فرهنگی و هنری استان تا پایان ۱۴۰۴ معرفی و تدوین خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت جوان گرایی در کنار بهره مندی از ظرفیت پیشکسوتان گفت: اگر ما می خواهیم حرکت ارزشمندی را پایه گذاری کنیم قطعا باید به شکل دو سویه از ظرفیت پیشکسوتان و نیروی جوان استفاده کنیم. 

براتی اضافه کرد: به اتفاق کارشناسان اداره ارشاد استان قزوین بر این موضوع تاکید داریم تا با یک نگاه جدی پل ارتباط بین پیشکسوتان و جوانان را به صورت معنادار و هدفمند و انسجام یافته تعریف کنیم.

وی در خصوص اهمیت پاسداشت زبان فارسی گفت: یکی از تعاریفی که قانونگذار برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی کرده، بحث پاسداشت زبان فارسی است که توسط ادارات ارشاد با همکاری اماکن و نیروی انتظامی انجام می شود و در این راستا نباید سردرب مغازه ها و فروشگاه ها از اسامی بیگانه استفاده شود مگر با فرآیند هایی که در قانون در نظر گرفته شده است. 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: یک مطالبه جدی در خصوص فعالیت انجمن‌های فرهنگی و هنری و ادبی و رسانه ای وجود دارد که وزارت ارشاد الزاماتی در این خصوص دارد که باید فراخوانی صورت بگیرد و انتخابات برگزار شود.

وی افزود: با گفتگوی خوبی که طی ماه اخیر با اهالی محترم حوزه های مذکور برقرار شد تعاملات مطلوبی صورت گرفت و فرآیند های اداری این کار در حال شکل گیری است و در همه انجمن های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد در حال پیگیری است تا همه انجمن ها از حالت منفعل یا غیرفعال خارج شده و بتوانند به شکل رسمی از حمایت های وزارتخانه در صنوف مختلف برخوردار شوند.

براتی تصریح کرد: همه انجمن های تعزیه، سینمای جوان، هنرهای نمایشی،‌ هنرهای تجسمی،‌ موسیقی، خوشنویسی، خانه مطبوعات، ‌قرآن و نهج البلاغه و اتحادیه ناشران و انجمن های ادبی باید فعال شوند چراکه در حال حاضر برخی از این انجمن فعال و برخی نیز غیرفعالند. 

وی خاطرنشان کرد: حداکثر تا نیمه نخست آبان ماه سال جاری همه انجمن‌های غیرفعال با برگزاری انتخابات، فعالیت خود را به شایستگی شروع خواهند کرد.

براتی تصریح کرد: انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین برای فعالیت بیشتر نیازمند برگزاری انتخابات است و در همین راستا و از یک ماه گذشته نیز نامه نگاری های لازم با وزارتخانه جهت اخذ مجوز برای برگزاری انتخابات صورت گرفته تا هر چه سریع تر شاهد انجام فرایند انتخابات و آغاز به کار فعالان این حوزه باشیم.

وی بیان کرد: انتخابات خانه مطبوعات قزوین مدت بسیاری است که برگزار نشده است و با تعامل و گفتگویی که با فعالان استانی و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صورت گرفته در صدد برگزاری آن هستیم و بر اساس اقتضائات ملی باید مجوز برگزاری انتخابات اخذ شود و مکاتباتی هم بدین منظور انجام شده است. 

براتی در خصوص ضرورت تکریم پیشکسوتان حوزه فرهنگ و هنر استان گفت: انجمن فرهنگی مفاخر استان قزوین چندین سال است که فعال نیست و گفتگوهای اولیه جهت فعالیت این انجمن انجام شده و امیدواریم بتوانیم در یکی دو ماه آینده فرآیند اخذ مجوز جهت تاسیس این انجمن داشته باشیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار ما قرار دارد در حوزه هنرهای نمایشی است و بنا داریم تا با استفاده از ظرفیت شهرداری‌ ها در برگزاری تئاترهای خیابانی در فضاهای عمومی مناسب، امکانی فراهم شود تا همه اقشار جامعه بتوانند از این ظرفیت بهره مند شوند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: استان قزوین پایتخت خوشنویسی کشور است و پیشینه بسیار درخشانی در این حوزه دارد و جلسه ای برای برگزاری همایش دوسالانه خوشنویسی استان قزوین تشکیل شده و پیگیری های لازم با مسئولان استانی و کشوری صورت گرفته که پایان آذر ماه بتوانیم شاهد برگزاری این همایش باشیم.

وی با اشاره به نبود فضایی مناسب برای برگزاری کنسرت در قزوین عنوان کرد: به لحاظ زیرساختی ما با محدودیت جدی در این زمینه روبرو هستیم و برای آنکه بتوانیم یک فضای مناسب در این رابطه داشته باشیم باید از ظرفیت اعتبارات ملی برای اجرا و تکمیل طرح ها و پروژه ها استفاده کنیم. 

براتی در پایان گفت: یک هزار و ۵۶۲ نفر از استان قزوین تحت پوشش صندوق اعتباری هنر هستند که برای یک هزار و ۵۷ نفر از آنها بیمه پایه برقرار است و ۴۹۱ نفر از بیمه تکمیلی بهره مند هستند و امیدواریم بتوانیم با تعامل با مسئولان ذی ربط کشوری در این حوزه هم تسهیل گری جهت عضویت بیشتر اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید