گردشگری شهری؛ ظرفیت نادیده گرفته شده مدیریت شهری/ لطفا بولدوزرها را از بافت قدیمی حذف کنید!


زمان: 09:41
تاریخ انتشار: 1401/01/13
کد خبر: 1818969

سهم اندکی از جاذبه های شهر مازندران از دید گردشگران در نوروز;

گردشگری یکی از جاذبه های گردشگری در دنیا و حتی ایران است که متاسفانه در استان مازندران به درستی به آن توجه نشده و سهم کمی از گردشگری استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ شهر ساختار اصلی است که بسیاری از انواع گردشگری را شکل می دهد و بسیاری از گردشگری را نمی توان بدون حضور در شهر در نظر گرفت.

گردشگری یکی از جاذبه های گردشگری در دنیا و حتی ایران است که متاسفانه در استان مازندران به درستی به آن توجه نشده و سهم کمی از گردشگری استان را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از جاذبه ها، از اماکن تاریخی و مذهبی گرفته تا مساجد، بازارها، عمارت ها و خانه های قدیمی و حتی میدان ها و برج ها در داخل شهرها قرار دارند که ظرفیت بسیار مهمی برای جذب گردشگر دارد. منابع بالقوه ای که متأسفانه به دلیل عدم توجه به مقاصد گردشگری تبدیل نشده و یا به دلیل رها شدن در معرض نابودی قرار دارند.

بی شک توجه به گردشگری شهری علاوه بر احیا و احیای این مکان ها می تواند مزایایی چون اشتغال زایی، دسترسی آسان، درآمدزایی، رونق معاملات سفر، معرفی فرهنگ، مذهب، گویش، لهجه، پوشاک و بومی را نیز به همراه داشته باشد. معماری هر شهر

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با بلاغ در خصوص بی توجهی به گردشگری در صنعت گردشگری مازندران گفت: در صنعت گردشگری منابع و ظرفیت هایی داریم که این منابع باید به یک جاذبه تبدیل شوند تا به عنوان یک محصول تبدیل به یک مقصد گردشگری شوند.

وی افزود: این فرآیند منجر به کسب درآمد می شود و در واقع تبدیل منابع به محصول منجر به درآمدزایی می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: بیشتر جاذبه های گردشگری مازندران در داخل شهرها واقع شده است. زیرا بسیاری از بافت های تاریخی مازندران در شهرهای او قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: در حوزه گردشگری شهری موضوع حکمرانی شهری با ظرفیت سازی گردشگری و از دست دادن و احیای منابع شهری در ترغیب گردشگران به بازدید از این مکان ها نقش اساسی دارد.

حسنی گفت: متاسفانه با وجود چشم انداز در دل شهرداری های مازندران اتفاق خاصی در این حوزه نمی بینیم و به عبارتی می توان گفت اقدامات در این حوزه بسیار ناچیز است.

«در کشورهای سرتاسر جهان، ساختمان‌های جدید یا ساخت بشر به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند. زیرا معماری اصیل و بومی در عصر امروز حفظ شده است اما متاسفانه معماری اصیل و بومی ما جای خود را به معماری رومی و غیر بومی داد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکید کرد: به عنوان مثال ساخت دو طرف بنای ابن شهرآشوب برگرفته از معماری اصیل و بومی مازندران، اقدامات خوبی برای شهرسازی است. حاکمیت. این اتفاق نیفتاد. زیرا این بنا ساخته شد، اما به یک جاذبه گردشگری تبدیل نشد.

این مسئول ادامه داد: به دلیل اینکه ساختمان ما را به چند دهه قبل می برد، اما تابلوهای کلاسی این ساختمان در ابعاد مختلف و طرح های جدید نصب شده است. اگر این اقدام ضمیمه می شد و نقاشی های همان دوره برای واحدهای صنفی انتخاب و نصب می شد، می توانست به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و برای نسل های مختلف نوستالژی ایجاد کند.

حسنی اعلام کرد: متأسفانه تابلوهای عظیم نمای این ساختمان را در پشت این تابلوها پنهان کرده است و شما تصویر کاملی از ساختمان را نمی بینید؛ بنابراین در ایجاد ساختمان باید به ظرافت ها و پیوست های آن توجه کرد.

وی از بازاریابی به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یاد کرد و گفت: نتوانستیم از ظرفیت بازارهای خود استفاده بهینه کنیم. مثلاً بازار نرگسیه ساری هم قدمت زیادی دارد و هم در شهر واقع شده است اما تبدیل به یک مقصد گردشگری نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: از این رو این منبع باید با صرف هزینه و توزیع امکانات به یک جاذبه گردشگری تبدیل می شد که تاکنون به مقصد گردشگری تبدیل شده است. “

این مسئول تاکید کرد: باید خواستار این باشیم که معماری شهری در دست مدیریت شهری باشد و سازه ها و نمای ساختمان ها بر اساس الگویی منظم، تخصصی و برگرفته از فرهنگ اصیل و بومی ما ساخته شود.

حسنی تصریح کرد: برنامه واقعی مدیریت شهری با حفظ بافت های قدیمی شهری چیست؟ آیا ساخت و سازهای مدرن که در دل بافت های کهن ساخته می شوند، اکنون در این بافت جای می گیرند؟ این مشکلات به خوبی نشان می دهد که در حفظ بافت های قدیمی در شهرها خوب عمل نکرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها نتوانستیم این بافت ها را به خوبی حفظ کنیم، بلکه آن ها را تخریب کردیم و به جای آنها ساختمان های چند طبقه با معماری غیر ایرانی ساختیم که با بافت ها سازگاری ندارد. “

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: اگر بخواهیم گردشگری به رکن اول توسعه استان مازندران تبدیل شود باید به حوزه گردشگری شهری توجه کنیم؛ باید به حوزه گردشگری شهری توجه کنیم. زیرا هر محصولی در حوزه گردشگری شهری معنا دارد.

امروزه مدیران شهری در سراسر جهان به خوبی می دانند که با استفاده از ظرفیت صنعت گردشگری شهری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار و شیوه های مدیریتی پویا و همه جانبه با تقویت زیرساخت ها، حمل و نقل و ارتباطات می توان شاهد مثبت اقتصادی، اجتماعی و اثرات فرهنگی شهروندان

باید بدانیم که نقش مدیریت شهری برای توسعه پایدار گردشگری در استان مازندران بسیار ناچیز است چرا که طرح ها و پروژه های بسیاری بدون پیوست گردشگری اجرا شده است. ضمن اینکه بهبود توسعه گردشگری شهری فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی شهر و ایجاد اشتغال برای رونق اقتصاد محلی و منطقه ای است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید