در کنار افزایش تولید برق باید مصرف را مدیریت کنیم/ استفاده از انرژی خورشیدی در کشور نادیده گرفته شده است


ساعت: 14:11
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880723

معاون بهره برداری و اعزام شرکت توزیع نیروی برق استان قم:

معاون بهره برداری و اعزام شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه باید از انرژی خورشیدی کشور بهره ببریم، گفت: در فصل تابستان با مشکل عدم تعادل بین تولید و مصرف برق مواجه هستیم. که علاوه بر افزایش تولید برق، باید مصرف را نیز مدیریت کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، سید محمد ارجمندزاده در میزگردی با موضوع بحران کم آبی و برق و راهکارهای پیش رونده که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی فردا قم برگزار شد، با اشاره به اینکه همه ساله در فصل تابستان مشکلاتی در زمینه برق وجود دارد، گفت: : در تابستان سال گذشته در قم پیک مصرف برق 837 مگاوات بوده است.
وی ادامه داد: میانگین مصرف برق شهروندان قمی حدود 500 مگاوات در روز است. یعنی فاصله پیک مصرف تا متوسط ​​مصرف 300 مگاوات است. این افزایش مصرف در فصل تابستان به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی مشاهده می شود.

در تابستان با مشکل عدم تناسب تولید و مصرف برق مواجه هستیم
معاون بهره برداری و اعزام شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه در سال حدود 1000 تا 1500 ساعت مشکل داریم که این مشکل به دلیل عدم تعادل مصرف و تولید است، گفت: در سال های اخیر هرساله وزارت نیرو با توجه به پیش بینی نیازهای مصرفی که نیروگاه های جدید به بهره برداری می رسد.
وی افزود: گاهی 4 تا 5 هزار مگاوات در سال نیاز جدیدی است که به دلیل وجود مشترکین جدید و یا افزایش یا تغییر الگوی مصرف مشترکان فعلی به وجود می آید. این مشکل در چند سال اخیر رخ نداده است و یکی از دلایل آن ممکن است کمبود انرژی برای ایجاد و تولید در نیروگاه حرارتی باشد.
ارجمندزاده با اشاره به اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت در این حوزه گفت: وزارت نیرو از شهریور سال گذشته 100 اقدام عملی برای تولید حدود 6 هزار مگاوات در بخش تولید تدوین و اجرا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در حوزه مصرف نیز برنامه ریزی انجام شد، بنابراین با هماهنگی و همکاری مدیریت مصرف بخش های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، بازرگانی و اداری و در نهایت خانوارها می توان برنامه ریزی کرد.
معاون بهره برداری و اعزام شرکت توزیع نیروی برق استان قم تصریح کرد: در حال حاضر این روند را ادامه می دهیم تا بتوانیم طبق برنامه ریزی های انجام شده مصرف را در ادارات مختلف مدیریت کنیم تا دچار قطعی برق نشویم. ما در سال های گذشته تجربه کرده ایم، انجام دادیم این برنامه ها از 24 خرداد شروع شد و امروز مانند تیرماه قطعی برق نداریم که عملاً نیاز به غلبه بر این نارضایتی با کمک و همکاری مردم دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه بین 5800 تا 10000 مگاوات است، گفت: برنامه ریزی انجام شده این است که امسال هماهنگی خوبی با وزارت حراست و شرکت شهرک های صنعتی صورت گرفته است، زیرا زمانی که محدودیت هایی وجود داشت از طریق ایجاد شد. در بخش برق، طبیعتاً محدودیت‌های قیمتی و بازاری وجود داشت که در سال‌های گذشته در سیمان دیده می‌شد.

برنامه ریزی محدودیت های مصرف بدون ایجاد محدودیت های بازار و قیمت
ارجمند زاده ادامه داد: امسال با هماهنگی وزارت حراست، طبقه بندی و گروه بندی انجام شد تا در مناطقی که کارخانه های سیمان و فولاد وجود دارد، بخشی از هفته جاری و بخشی از هفته آینده، محدودیت هایی ایجاد شود تا بازار. محدودیت و ناهماهنگی ایجاد نمی شود.
وی افزود: در اداره شهرک های صنعتی و صنایع خارج از شهر به این صورت برنامه ریزی شده است که در هفته یک روز کار کنند و آن روز به عنوان تعطیلی آنها در نظر گرفته شود که می توانند در روز دیگری جبران کنند. جمعه انجام داد
معاون بهره برداری و توزیع کننده شرکت توزیع نیروی برق استان قم تصریح کرد: در بخش کشاورزی با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان از ساعت 12 تا 17 همکاری می کنند و موتور برق چاه های آب کشاورزی روشن می شود. خاموش شود تا بتوانیم از این پس انداز برای عبور از آن ساعت شلوغی استفاده کنیم.

1f2286c5 41ad 4aef bc21 82974e72b706 خبر خاکستری

کاهش 30 درصدی مصرف در ادارات در ساعات کاری
وی افزود: در معاونت اداری موظفیم 30 درصد کاهش ساعت کار و 60 درصد کاهش ساعت غیرکاری داشته باشیم.
ارجمندزاده با اشاره به آمار مشترکان استان قم گفت: در قم حدود 80 درصد مشترکان را مشترکان خانگی تشکیل می دهند که 36 درصد مصرف را به خود اختصاص می دهند و یک درصد نیز مشترکان کشاورزی با 12.5 درصد مصرف هستند. 1.2 مشترک در صنعت با 28.5 درصد مصرف; 4 درصد مشترکین اداری عمومی با مصرف 9.5 درصد; 1.3 درصد از مشترکان تجاری با 9.6 درصد مصرف و 1.6 درصد مصرف مربوط به جاده است.

افزایش 800 کیلووات ساعتی به ازای هر مشترک در 10 سال گذشته
وی تاکید کرد: در حوزه برق نیز رشد سرانه مصرف داشت که از 2263 کیلووات ساعت در سال 1400 در خانوار به 3013 کیلووات ساعت رسید. در 10 سال گذشته مصرف به ازای هر مشترک حدود 800 کیلووات ساعت افزایش یافته است.

افزایش ۷ درصدی مصرف برق در دوران کرونا
معاون بهره برداری و اعزام شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه در ایام کرونا با وجود تعطیلی صنایع و مدارس 7 درصد افزایش مصرف برق به ثبت رسیده است، گفت: اگر با این امر مصرف را افزایش دهیم. روند آن چیزی برای نسل های آینده خواهد بود
وی ادامه داد: امروز 80 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم که عدد خوبی است. ما دوازدهمین تولید کننده نیروگاه در دنیا هستیم اما در تابستان خاموشی و مشکل داریم. اما در زمستان نیمی از ظرفیت تولید خود را تعطیل کردیم.
ارجمندزاده ادامه داد: باید افزایش تولید برق داشته باشیم اما از طرفی مصرف را مدیریت کنیم.

استفاده از انرژی خورشیدی در کشور نادیده گرفته شده است
وی با اشاره به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در کشور مغفول مانده است، گفت: در حوزه انرژی های تجدیدپذیر به ویژه در قم مزیت بسیار خوبی در حوزه انرژی خورشیدی داریم که تقریباً در کشور مغفول مانده است. البته از سال گذشته اقداماتی آغاز شده و برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا بتوانیم از این ظرفیت خدادادی که ناقص است استفاده کنیم.
معاون بهره برداری و اعزام شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه کشورهای دیگر از انرژی خورشیدی و بادی به خوبی استفاده می کنند، گفت: در بخش های مختلف فرصت های بسیار ساده ای برای کاهش مصرف و بهینه سازی مصرف داریم، به عنوان مثال. در حوزه داخلی اگر سیاست های نظام مهندسی ساختمان اعمال شود، طبیعتا ساختمان هایی با مصرف انرژی بسیار کم خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید