اهمیت ساخت نیروگاه خورشیدی در ذوزنقه خورشیدی ایران/ تولید بیش از 44000 مگاوات ساعت انرژی پاک در 6 سال در دل کویر


ساعت: 15:36
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884370

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت؛

فرهاد زارعی گفت: تا پایان خرداد 1401 تعداد 712 سامانه خورشیدی با ظرفیت کل 9724 مگاوات به بهره برداری رسیده بود که اتصال شبکه این ظرفیت تولید از سال 1394 تا پایان سال 1401 بیش از 44 هزار مگاوات ساعت در هر انرژی بوده است. تولید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرهاد زارعی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در گفتگو با «راه آرمان» از اجرای طرح های تولید انرژی خورشیدی در شمال استان خبر داد و گفت: در راستای توسعه و استفاده از RES از سال 1393 تا خرداد 1401. شرکت توزیع برنامه های مستند و کاملی را اجرا کرده است.

وی اذعان داشت: قرار گرفتن استان کرمان در ذوزنقه خورشیدی ایران که پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر خورشیدی دارد، موجب شده تا سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های خورشیدی در محدوده تحت پوشش این شرکت در بین مناطق منطقه ای انجام شود. شرکت های انرژی و اشاعه در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و پاک.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ادامه داد: طبق اطلس تابش خورشیدی ایران، مناطقی که با ستاره (“”) روی نقشه مشخص شده اند بیشترین تابش خورشیدی را دریافت می کنند، به طوری که تابش در این مناطق. مناطقی بین 2.5 تا 4.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز است و بخش های وسیعی از استان کرمان در این منطقه قرار دارد.

زارعی افزود: استان کرمان با میانگین 300 روز آفتابی در سال از مزیت ویژه ای برای سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز مشترکان، توسعه اقتصادی و کاهش آلودگی های زیست محیطی برخوردار است.



300 روز آفتابی در سال پتانسیل خاصی را برای کرمان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی ایجاد می کند


وی با بیان اینکه از منظر اقتصادی سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی بسیار منطقی است، گفت: هزینه کل انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی در حال حاضر کمترین هزینه را در مقیاس تمام روش های تولید برق به ویژه دارد. حرارتی

زارعی افزود: در مجموع هزینه یک کیلووات ساعت برق از یک نیروگاه حرارتی یا سیکل ترکیبی عواملی مانند هزینه واقعی سوخت (بر اساس ارزش جهانی)، هزینه آب مصرفی، هزینه ایجاد آلودگی، هزینه سرمایه گذاری اولیه نیروگاه و هزینه های بهره برداری و تعمیرات نیروگاه نقش مهمی خواهد داشت.

PPA های تضمین شده برای سیستم های خورشیدی مشتری تا دو برابر ظرفیت انشعاب

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 1393 هیات وزیران در حوزه احکام اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف، شمال کشور. شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان به نمایندگی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و طی تفاهم نامه هایی برای خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی با مشترکان برق تا دو برابر ظرفیت انشعاب و حداکثر تا 200 کیلووات قرارداد منعقد می کند. .

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان از سال 94 در زمینه انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق برای انشعاب های خورشیدی گام های موثری برداشته است، به طوری که تا پایان خرداد ماه سال 1401 تعداد 712 سامانه خورشیدی در مجموع. ظرفیت 9724 مگاوات به بهره برداری رسیده است و اتصال به شبکه این ظرفیت تولید از سال 1394 تا پایان سال 1393 بالغ بر 44 هزار مگاوات ساعت تولید انرژی است.

زارعی تاکید کرد: نکته مهم این است که در حوزه تحت مدیریت شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان، متنوع ترین نوع سرمایه گذاری توسط مشترکان صورت گرفته است، در حالی که در سایر شرکت های توزیع، عمده سرمایه گذاری ها در نیروگاه های کمیته این کمک من خمینی بود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اذعان داشت: سامانه خورشیدی ۱۴۵ کیلوواتی را در مساجد و مدارس شهرهای رفسنجان، زرند و کرمان با اعتباری بالغ بر ۱۵۹۵۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۱ نصب و راه اندازی کردیم. -2013 د. نصب این ظرفیت سالانه بیش از 291 مگاوات ساعت انرژی تولید خواهد کرد.

وی افزود: هدف از نصب این سامانه ها علاوه بر استفاده از پتانسیل استان در زمینه استفاده از این انرژی پاک، فرهنگ سازی در زمینه استفاده از انرژی های نو در مدارس بزرگ و مساجد بزرگ و مردمی است. تی سی مسجد امام و مسجد رسول کرمان.

طراحی سیستم های 154 کیلوواتی به صورت مشارکتی برنامه ریزی شده است

زارعی از دیگر فعالیت های شرکت توزیع برق در شمال استان کرمان اشاره کرد و گفت: در ابتدای توسعه انرژی های تجدیدپذیر می توان به ساخت سامانه خورشیدی 154 کیلوواتی در سطح ساختمان اداری این شرکت و همچنین ساخت و ساز آن اشاره کرد. مشارکت مشترکان شرکت توزیع با اعتباری بالغ بر 8470 میلیون ریال یکی از پروژه های بزرگ اجرا شده پروژه نیروگاه خورشیدی 80 کیلوواتی ورودی شهر زرند است که در سال 1392 راه اندازی شد و یکی از پروژه های اجرایی شد. از بزرگترین نیروگاه های وزارت نیرو تا آن زمان. این نیروگاه در قالب نیروگاه های بزرگ و تزریق شبکه 20 کیلووات طراحی و اجرا شده است.

اجرای طرح تامین 20 درصد برق مصرفی ساختمان ها و سازمان های دولتی از انرژی های تجدیدپذیر

وی افزود: مصوبه هیأت وزیران مبنی بر اینکه سازمان ها و دستگاه های اجرایی موظف شدند حداقل 20 درصد برق مصرفی را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند که شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ضمن مکاتبه با 68 اداره و سازمان دولتی، نحوه محاسبه 20 درصدی برق مصرفی را در دستور کار خود قرار داده است. وی درصد برق مصرفی ساختمان های اداری را به هر سازمان برای اجرای سامانه خورشیدی مربوطه اعلام کرد که از این میزان 454 کیلووات سیستم خورشیدی در 14 اداره و سازمان دولتی نصب و راه اندازی شده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تاکید کرد: سیاست خرید تضمینی برق از انرژی های تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو راهکاری شناخته شده و آزمایش شده در سطح جهانی است که هدف آن است. گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور و ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی برای این صنعت.

وی ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در راستای اجرای سیاست های فوق و نوسازی نظام مالی کشور به منظور تشویق و تسهیل مشارکت بخش خصوصی در بخش برق به منظور احداث نیروگاه های کوچک در مراکز مصرف و تسهیل بازار اقدام می کند. ورود خرده فروشی برق از طرف سازمان ساتبا با امضای قراردادهای مذکور اقدام قابل توجهی انجام داده است.

زارعی با بیان اینکه این شرکت در راستای اطلاع رسانی و اطلاع رسانی به شهروندان با برگزاری سمینارها و بستر رسانه ای و سامانه الکترونیکی این شرکت تعداد قابل توجهی از داوطلبان سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر را جذب کرده است، گفت: به طور میانگین بیش از 10 داوطلب برای مشاوره به ادارات برق ذیربط شهرستان ها و نیروگاه منجر به اتصال 666 نیروگاه خورشیدی مشترکین به شبکه 9322 مگاوات به شبکه شد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ادامه داد: برای اطمینان از بهترین و دقیق بودن شرایط و نحوه انعقاد قراردادهای تضمینی خرید مشترکین و پاسخگویی به بسیاری از سوالات همراه با مشاوره حضوری، در دسترس است راهنمای مرجع سرمایه گذاری سرمایه گذاران با اطلاعات کافی و تحلیل منطق اقتصادی این طرح برای سرمایه گذاری قرار می گیرند.

اجرای طرح کرم خورشید برای مشترکین کمیته امداد با ظرفیت تولید 765 کیلووات برق تجدیدپذیر

وی اذعان داشت: انعقاد تفاهم نامه همکاری تحت عنوان طرح کرامت خورشید با کمیته همیاری امام خمینی (ره) استان از سال 1394 برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی با مشترکان تحت پوشش گامی بلند در جهت اعتلای و اعتلای آنان است. عزت این خانواده ها و فرصت درآمدزایی و کمک به اقتصاد 143 خانوار تاکنون بوده است.

زارعی تاکید کرد: در اجرای طرح کرامت خورشید 546 پروژه پنل خورشیدی با ظرفیت تولید 2741 قرارداد خرید تضمینی منعقد و 153 پروژه با ظرفیت 765 کیلووات تاکنون به بهره برداری رسیده است.

قرارداد خرید تضمینی برق از سیستم های خورشیدی مشترکین

مدیر دفتر بازار شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تاکید کرد: از سال 1393 بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه های کوچک از طریق سیستم های فتوولتائیک تشویق و تسهیل شده است که این شرکت توانسته با 559 نیروگاه را متصل کند. سیستم های خورشیدی با ظرفیت تخمینی 9 مگاوات برای سرمایه گذاران مستقل خصوصی می شوند.

زارعی اذعان داشت: در سال 1400 شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان توانست با امتیاز 578 رتبه سوم را در بین شرکت های برق و توزیع منطقه ای در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و پاک به خود اختصاص دهد که با نصب مشترکان، بزرگترین نیروگاه ها با با ظرفیت 20 کیلووات و بیشتر در کشور در شمال استان کرمان نصب و راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با بررسی درخواست های احداث نیروگاه های بزرگ خورشیدی و امکان اتصال این نیروگاه ها برای صدور مجوز اتصال به شبکه، اقدامات گسترده ای انجام داده است که منجر به بهره برداری از چهار نیروگاه خورشیدی شد. نیروگاه با ظرفیت 322 مگاوات در مزرعه خورشیدی منطقه ویژه رفسنجان، مزرعه خورشیدی راور، مزرعه خورشیدی شهرک صنعتی راور، مزرعه خورشیدی دانشگاه کار رفسنجان نصب شده است.

ایجاد مناطق انرژی های تجدیدپذیر در آینده نزدیک

مدیر دفتر بازار شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق انرژی های تجدیدپذیر در شهرهای ماهان (به مساحت 335 هکتار)، زرند (به مساحت) به مساحت 50 هکتار) و رفسنجان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران و استان کرمان از دیگر دستاوردهای شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بدون شک در آینده نزدیک اجرای طرح های انرژی های تجدیدپذیر می تواند منجر به جذب سرمایه گذاری و تحقق تولید 2000 مگاوات انرژی از منابع تجدیدپذیر و ایجاد قطب انرژی های تجدیدپذیر شود. در جنوب کشور».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید