احداث نیروگاه بادی با ظرفیت 3000 مگاوات / نصب 15 هزار پنل خورشیدی در 12 استان کشور


ساعت: 11:52
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920349

مدیرکل دفتر توسعه سیستم های کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران از برنامه ریزی برای احداث نیروگاه بادی 3000 مگاواتی خبر داد و گفت: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز از شورای عالی اقتصاد و به محض اخذ مجوز هستیم. دریافت شد، مزایده انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت نیرو، «جعفر محمدنژاد سیگارودی» سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق کشور با اشاره به برنامه‌های دولت برای تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: ساخت 10 هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر. در یک دوره چهار ساله یکی از برنامه های دولت است که برنامه ریزی ها و اقدامات لازم برای دستیابی به این هدف از سال گذشته آغاز شده است.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی الکتریکی ایران افزود: با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در کشور، ساتبا طی برنامه‌ریزی‌ها تقسیم‌بندی‌های لازم را انجام داد و مقرر شد 7000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در بخش خورشیدی و 3000 مگاوات از طریق آن تولید شود. انرژی خورشیدی، باد و سایر منابع مانند انرژی زیست توده و غیره باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تامین 7 هزار مگاوات انرژی خورشیدی، اواخر سال گذشته سازمان ستبا پیشنهادی را از طریق وزارت نیرو به شورای اقتصاد ارائه و ارسال کرد. در ابتدای سال جاری در جلسه شورای اقتصاد مجوز احداث 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال های 1401 و 1402 صادر شد و پیش بینی می شود مجوز تامین 3000 مگاوات برق دریافت شود. انرژی خورشیدی بدست آمده برای سالهای بعد.

به گفته محمدنژاد سیگارودی، الگوی قرارداد خرید تضمینی در ماده 12 قانون رفع موانع تولید گنجانده شده است، بنابراین از سوخت صرفه جویی شده در کشور مجوز احداث نیروگاه از طریق منابع حاصل از آن صادر می شود. در همین راستا سازمان ستبا از شرکت های متقاضی احداث نیروگاه و فروش تضمینی برق دعوت به عمل آورد.

سخنگوی ساتبا در خصوص شناسایی محل های احداث نیروگاه های خورشیدی گفت: تلاش کرده ایم محدودیتی برای احداث نیروگاه در این سازه ها وجود نداشته باشد و در عین حال کشور در این قسمت فعالیت کند. شبکه برق سراسری».

وی در خصوص برنامه ریزی برای ساخت هزار و 500 مگاوات برق در ساخت و سازهای تعیین شده، تصریح کرد: این ساخت و سازها به برندگان مزایده و در ادامه قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 6 سال به نرخ ارز واگذار شد. 6.5 تا 6.9 سنت دلار در هر کیلووات ساعت.

سخنگوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران یادآور شد: قسمت دوم مزایده در روزهای اخیر برگزار شد و این قسمت شامل سازه های کوچکتر و معادل یک تا 20 مگاوات است.

مدیرکل دفتر توسعه سیستم های کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران از برنامه ریزی برای احداث نیروگاه بادی 3000 مگاواتی خبر داد و گفت: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز از شورای عالی اقتصاد و به محض اخذ مجوز هستیم. دریافت شد، مزایده انجام می شود.

وی گفت: در این زمینه پس از شناسایی ساختمان های مناسب و ظرفیت سنجی، مناقصه برگزار می شود. سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند در این زمینه مشارکت کنند. البته قراردادها بر اساس قوانین داخلی منعقد می شود.

وی همچنین به ساخت شهرهای خورشیدی اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه و گسترش تولید انرژی های تجدیدپذیر اقدامات دیگری را نیز در دستور کار قرار داده ایم. در این راستا دو رویکرد جدید در حال حاضر آغاز شده است. ساخت سیستم های خورشیدی خارج از مزایده با همان قرارداد خرید تضمینی برق 20 ساله یکی از این رویکردهاست که برخی از آنها مربوط به احداث نیروگاه در شهرهای صنعتی می باشد.

سخنگوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی الکتریکی ایران در این زمینه یادآور شد: بر اساس تفاهم نامه وزارتخانه های نیرو و ایمنی، مقرر شد تعدادی از استان ها به عنوان شهر خورشیدی انتخاب شوند. موضوع راه اندازی دهکده های خورشیدی هفته گذشته اعلام شد و راهگشای این امر مشخص شد.

محمدنژاد سیگارودی تاکید کرد: در این شرایط امکان اتصال ساخت و سازها به شبکه سراسری برق کشور امکان پذیر و تضمین شده است و سرمایه گذاران در این بخش می توانند از 200 کیلووات تا 3000 مگاوات برق تولید کنند. مدل قرارداد در این حوزه 20 ساله با نرخ خرید تضمینی 1650 تومان در هر کیلووات ساعت می باشد.

وی تصریح کرد: شهرهای صنعتی برق مورد نیاز خود را با قیمت کیلووات ساعت 100 تومان از وزارت نیرو می خرند و برق تولیدی خود را با قیمت کیلووات ساعت 1650 تومان به وازت نیرو می فروشند. این افزایش 16 5 برابری بیشتر از قیمت خرید از وزارت نیرو است که جذابیت مشارکت برای سرمایه گذاران به منظور تولید برق و انرژی های تجدیدپذیر را دوچندان کرده است.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران تصریح کرد: بر این اساس متقاضیان واقعی و قانونی می‌توانند با مراجعه به سامانه ملی صدور مجوز کشور درخواست خود را در سازمان ساتبا بارگذاری و پس از تکمیل فرآیند و اطلاعات لازم، مجوز فعالیت برای این شرکت ها صادر می شود. این شرکت ها ممکن است به زودی عملیات ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر را در زمین های خصوصی یا مناطق صنعتی خود آغاز کنند.

وی همچنین به تصویب ساخت 550 هزار سامانه خورشیدی در مناطق کم بهره برداری کشور اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه مربوط به این موضوع از طریق مشارکت نهادهای حمایتی سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) است. ) سازمان بسیج سازندگی، معاونت توسعه روستایی و وزارت نیرو (سازمان ستبا) مردادماه امسال امضا شد.

سخنگوی سازمان ستبا افزود: بر این اساس طی پنج سال آینده 550 هزار سامانه (سالیانه 110 هزار سامانه) برای خانواده های تحت پوشش این نهادها به ویژه در مناطق روستایی و فقیرنشین کشور راه اندازی می شود. منابع این طرح قرار است از طریق اعتباری که دولت در اختیار بانک‌ها قرار داده و وام‌های 100 تا 120 میلیون تومانی با نرخ 4 درصد به این خانواده‌ها اعطا شود.

با بیشترین درصد خرید تضمینی برق، احداث نیروگاه های خورشیدی در مناطق کم مصرف است

وی برای این امر تصریح کرد: تمامی هزینه های اجرای این طرح با اعطای تسهیلات بانکی برای متقاضیان تامین می شود و در نهایت قرارداد خرید تضمینی برق 20 ساله منعقد می شود. در این مدل پشتیبانی، بالاترین قیمت تضمینی خرید برق در حریم وزارت نیرو، کیلووات ساعت 2200 تومان است.

محمدنژاد سیگارودی افزود: همچنین برای شرکت هایی که توانایی مالی و فنی نصب سامانه را برای خانوارها دارند فراخوان دادیم و بر این اساس این شرکت ها باید ظرف مدت 20 سال خدمات پس از فروش را به این دسته از متقاضیان ارائه دهند.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران تصریح کرد: از طریق نصب و راه‌اندازی این سامانه‌ها، خانوارها ماهیانه یک میلیون و 650 هزار تومان درآمد دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به نصب و راه اندازی 1000 سامانه در استان های مختلف کشور ادامه داد: درصدد راه اندازی متمرکز این سامانه ها در 12 استان متقاضی هستیم و بر این اساس با نصب 15 هزار سامانه موافقت شد.

دیدگاهتان را بنویسید