ظرفیت های کشاورزی در کشور نادیده گرفته شده است


ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904988

خیام نکویی گفت: در مجموع به بخش کشاورزی رسیدگی نشده و متاسفانه ظرفیت و مزیت هایی که در این بخش وجود دارد مغفول مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ سیدمیتبی هیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صبح امروز در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در مجموع به بخش کشاورزی رسیدگی نشده است. ظرفیت و مزیت هایی که در این بخش وجود دارد، متأسفانه مغفول مانده است.


با بیان اینکه آمار ارائه شده امروز در مورد تخلیه مراکز تولید یعنی. روستاها و مهاجرت به شهرها نشان از همین بی احتیاطی دارد، تصریح کرد: مهاجرت از روستا به شهر به معنای رها شدن تولید و تبدیل شدن تولیدکنندگان به مصرف کننده است.


خیام نکویی تصریح کرد: باید به مشکلاتی که در این سال ها وجود داشت از جمله محدودیت منابع آبی بعد از اینکه بخش کشاورزی 96 میلیارد مترمکعب منابع آبی داشت اما امروز به 72 میلیارد مترمکعب رسیده است، توجه کرد. و هر چه به جلو می رویم، محدودیت ها افزایش می یابد.


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: تغییرات اقلیمی که یک پدیده جهانی است و گرمایش زمین در کنار یک سری عوامل داخلی مانند تکه تکه شدن اراضی، عدم توجه به دانش و فناوری در بخش کشاورزی. عدم سواد مصرف کنندگان و کارگران این بخش مک فی و… از دیگر عوامل مخالف پیشرفت کشاورزی است.


وی با اشاره به اینکه سن بیش از 70 درصد فعالان کشاورزی بالای 8.52 سال یعنی 53 سال است، افزود: از این تعداد حدود 34 درصد بی سواد مطلق و حدود 35 درصد دارای سواد اولیه هستند که با کنار هم گذاشتن این آمارها می بینیم. که با وجود افزایش تولید، در این شرایط آینده ای برای بخش کشاورزی نداریم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در افق چهار ساله دولت سیزدهم کاهش سطح زیر کشت محصولات آبی مشاهده می شود که با تغییر الگوی کشت و ایجاد بسته های تشویقی و حمایتی برای جبران این امر تلاش می کنیم. ، یکسری تغییرات باید انجام شود.


خیام نکویی خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر بخش کشاورزی بسیار است و علیرغم این تاکیدات دولت ها توجه عملی به این بخش نداشته اند و تخصیص بودجه، زمان و هماهنگی مدیران و سایر شاخص ها نشان از کم توجهی دارد. به این بخش اما این بخش 43 سال بعد از انقلاب بیشترین خدمات را به مردم داده است و بیش از 80 درصد غذای مردم ایران توسط این بخش تامین می شود و ما بین 10 تا 15 میلیارد دلار برای 20 درصد واردات داریم. محصولات غذایی سالانه


وی با بیان اینکه اگر ایران مجبور به واردات محصولات غذایی مانند کشورهای عربی باشد، باید مبالغ هنگفتی از ارز کشور را برای این منظور هزینه کنیم، افزود: در سال های بعد از انقلاب 100 میلیون تن افزایش تولید داشته ایم. بخش کشاورزی که 45 درصد آن به دلیل افزایش سطح زیر کشت و 55 درصد آن ناشی از نفوذ دانش و فناوری در کشاورزی است، در این دوره مصمم هستیم که تمام ظرفیت علمی پژوهشی، آموزشی و آموزشی را در اختیار داشته باشیم. ارتقاء در خدمت کل کشور


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: چهارمحال و بختیاری می تواند به قطب دهکده های سلامت تبدیل شود و ما از این مشکل حمایت می کنیم و در صورت رفع این مشکل باید به اولویت استان تبدیل شود و تمام اعتبارات در این امر هزینه شود. جهت .


خیام نکویی یادآور شد: باید افراد را به سطحی برسانیم که خودشان معتقد باشند اگر برای تحقیق بیایند برایشان ارزش افزوده ایجاد می کند، همچنین به دلیل بالا بودن سن کشاورزان لازم است فرزندان کشاورز وارد شوند. گلخانه های کشاورزی در اسرع وقت – به زودی.


وی افزود: آموزش کشاورزان آینده باید در برنامه اصلی استاندار چهارمحال و بختیاری قرار گیرد. جدای از این موضوع، تحقیق و فناوری باید در بحث کشاورزی قرار گیرد و اولویت اول این استان باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید