طعم شهرهای ایران با طرح نهضت ملی مسکن به اصل خود بازگشت/ دولت سیزدهم مرهمی بر زخم مسکن ایران است


ساعت: 12:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903827

تامین نیازهای مردم با ساخت کلبه در واحدهای مسکونی؛

ویلاسازی منازل مسکونی، طرح نهضت ملی مسکن در واقع توجه به اصالت فرهنگی شهرها و همچنین رفع نیازهای مردم برای کاهش هزینه پروژه ساخت مسکن و انتقال حس مسکن پایدار برای مردم است. مردم در دولت برنامه سیزدهم که به خوبی دیده و اجرا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، امروزه مسکن به یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مولفه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه تبدیل شده است، به گونه ای که برخی از روانشناسان از نقش و تاثیر مسکن بر سلامت روحی و جسمی و روانی صحبت می کنند. از سوی دیگر برخی از جامعه شناسان از نقش واحدهای مسکونی بر فرهنگ جامعه می گویند و اینکه با ساختن خانه می توان فرهنگ یک کشور را از بسیاری از مشکلات مصون داشت و در عین حال با بی توجهی به این موضوع به راحتی می توان از آنها جلوگیری کرد. می توان ذائقه بچه های یک شهر را تغییر داد.

حتی اقتصاددانان افزایش ساخت و ساز مسکن را یکی از نشانه های رونق بازار و به دنبال آن کاهش بسیاری از پارامترهای مهم اقتصادی مانند کاهش تورم، بیکاری، سطح فعالیت اقتصادی و … می دانند. در سطح اجتماعی و معتقدند اگر دولت در طول مدت تصدی خود موفق به افزایش ساخت و ساز مسکن شود، به احتمال زیاد در مهار تورم و کاهش بیکاری و سایر پارامترهای اقتصادی موفق بوده است.

همه این مسائل باعث شد ساخت مسکن در کشور اهمیت زیادی پیدا کند اما دولت سیزدهم بدون هیجان و با احتیاط کامل و دوراندیشی منطقی چالش های این طرح را حل کرد و با تصویب ساخت کلبه و ارسال آن به استان ها به نظر می رسد در شش در ماه دوم امسال شاهد شتاب بخشیدن به پیشرفت طرح های نهضت ملی مسکن در سراسر کشور خواهیم بود.


کم کاری دولت قبل باعث افزایش تقاضای مسکن و افزایش اجاره بها در کشور شد

متاسفانه این صنعت بسیار مهم در دولت قبل آنطور که باید دیده نشد و در ابتدا با لجبازی کودکانه و عدم نظر کارشناسی پروژه مسکن مهر بدون طرح جایگزین و صرفا “مسکن” در عصر خرد بسته شد. امید.در نظر گرفته شد

پیش از این در اواخر دولت گذشته طرح ملی مسکن اجرا شد که متاسفانه به دلیل اینکه با پیگیری و عزم جدی مسئولان وقت همراه نبود، به سرانجام نرسید.

این انفعال دولت قبل مشکلات زیادی را ایجاد کرد و باعث انباشته شدن نیازهای مسکن در کشور شد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، بررسی تعداد واحدهای مسکونی مشمول پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی نشان می‌دهد که تعداد ساخت‌وسازهای جدید در دولت روحانی از حدود 593 هزار واحد در پایان سال افزایش یافته است. 2019 به 336 هزار واحد در پایان سال 2018.


80772f8f bb12 4020 ac4a 38d27d016e43 خبر خاکستری

همچنین تعداد ساخت و سازهای جدید در دولت روحانی در سال های 1392 تا 1396 حدود 273 هزار واحد در سال بوده است.

بررسی عملکرد مسکن دولت روحانی نشان می دهد که دولت قبل از سال 1380 کم اثرترین دولت در حوزه مسکن بوده است به طوری که در دولت های نهم و دهم در برخی سال ها تعداد ساخت و سازهای نوساز حتی دو برابر دوره دولت روحانی است.

این موضوع مشکلاتی از جمله رکود بازار، افزایش قیمت اجاره بها، افزایش سهم مسکن در مخارج خانوار و … را به همراه داشت که تنها به دلیل بی برنامگی و لجاجت برخی دولتمردان، طرح مسکن مهر به ضرر مردم تمام شد.

خواجه رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفتگو با یزدرسا با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 1394 بیش از 114 هزار نفر در یزد فاقد مسکن شخصی هستند، گفت: این مشکل منجر به افزایش شدید مسکن شده است. هزینه اجاره بها در استان یزد چندین برابر میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: بیش از 109 هزار نفر در نهضت ملی مسکن یزد ثبت نام کرده اند که نشان می دهد در سال های اخیر اقدام قابل توجهی در ساخت و ساز مسکن در استان صورت نگرفته است و این مشکل در همه حوزه ها مشکل ایجاد کرده است.


دولت سیزدهم به جوانان کبریت نمی دهد

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، امید جدیدی را برای بسیاری از مردم ایجاد کرد که از زیر بار اجاره بها رها شوند و هر سال سهم قابل توجهی از دستمزد خود را به صاحبان طمع بدهند. روز آنها به احتمال زیاد پرداخت نمی کنند. اما در این میان دغدغه ها و تجربیاتی از گذشته به خصوص طرح مسکن مهر وجود داشت.


5594830c de08 4ccc bd00 d8a684630214 خبر خاکستری

مهران فاطمی استاندار یزد در زمینه مزایای اقتصادی و اجتماعی اجرای طرح ملی نهضت مسکن در کشور در گفتگو با یزدرسا گفت: این طرح یک ابرپروژه در کشور است که باید محقق شود. با همکاری همه نهادها و مشارکت بخش های دولتی و خصوصی و مردم این موضوعی است که به اهمیت اجرای این ابر پروژه کمک می کند.

وی گفت: گردش مالی نهضت ملی مسکن در استان یزد که پیش بینی می شود با 60 هزار واحد مسکونی محقق شود، حدود 60 هزار میلیارد تومان است که رونق خاصی به اقتصاد استان می دهد و در نهایت منجر به ایمن، پایدار می شود. و مسکن پایدار همسو با اصول شهرسازی به مردم تحویل داده می‌شود، بنابراین لازم است برای تکمیل این ابر پروژه در استان یزد تلاش شبانه‌روزی شود.

استاندار جوان یزد تاکید کرد: برای مقابله با چالش های ساخت و ساز مسکن از جمله پول قابل توجه مردم، عدم پیوست فرهنگی، جانمایی نامناسب زمین ها و … اقدامی انجام داد که برای آینده شهر و مردم خوشایند نیست، گفت: در استان یزد. تمام نظرات در این مورد از سراسر کشور گرفته شده است، حتی با متولیان گروه های جهادی که تجربه ساخت مسکن و شرکت های مشاوره مسکن را داشتند، برای اجرای بهترین روش با کمترین چالش مشورت شد.


مسکن سازی و زخم های فراوان بر پیکر فرهنگ ایرانی اسلامی

اولین سوال مهم در مورد ساخت یک میلیون واحد مسکونی که در همان ابتدا مطرح شد، بر اساس تجربه ای بود که در مسکن مهر اتفاق افتاد و همه از نزدیک دیده بودند که یک ساختمان مسکونی چه زخم بزرگی بر بدن وارد کرده است. باعث شد تا فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی که بسیار مورد علاقه مردم ایران است، بدون رضایت خانواده ها به زور حذف شود.


a25685b6 b9b6 4dab bc5c 8ccffad97ab3 خبر خاکستری


استان یزد اولین قدم را در التیام زخم های فرهنگ جامعه برداشت / خانه های طرح نهضت ملی مسکن یزد تبدیل به خانه های ویلایی شد.

راه حل این مشکل ابتدا از استان یزد سرچشمه گرفت، جایی که مدیران جوان آن عزم خود را جزم کردند تا مسکن را در اسرع وقت به متقاضیان تحویل دهند، در عین حال مسکن ارزان بود و وابستگی فرهنگی به منازل مسکونی داشت و حس را منتقل می کرد. دارای اقامتگاه ثابت و دائمی که در بین خانواده ها تشکیل شود.

در همین زمینه ابتدا مقرر شد در شهرهای استان یزد خانه ها 160 متر و در مرکز استان حداکثر 2 واحدی باشد، بنابراین حداقل فرهنگ شهری با برج و مرتفع باشد. -آپارتمان‌های بلند زشت‌تر از چهره کنونی است، فرهنگ مردم روستاها نباید دچار این تغییر خشونت‌آمیز شود که دولت‌ها به آنها تحمیل کرده‌اند.

پس از مدتی و با برگزاری جلسات کارشناسی، تمامی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد به 250 متر افزایش یافت و به عنوان اولین استان کشور، شورای عالی مسکن این طرح را ارائه و با دلایل مستند ثابت کرد که این طرح امکان پذیر است و مزایای زیادی دارد.


fe84b59b d77c 4d39 a0e3 9556f1a58ce9 خبر خاکستری


ویلاسازی یک بار و دو بشقاب است/ هم فرهنگ جامعه حفاظت شده کاهش یافت و هم هزینه کل

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در این خصوص اظهار داشت: بر اساس کار کارشناسی انجام شده به این نتیجه رسید که در صورت تک واحدی شدن واحدهای مسکونی هزینه ساخت نیز کاهش می یابد چرا که بسیاری از مسائل مربوط به زیرساخت ها و نقاط ایمنی ایستگاه آتش نشانی، آسانسور و … حذف می شود و قطعا خانوارها از کاهش مبلغ بسیار خرسند خواهند شد.

پس از اعلام این مشکل و ابلاغ نظرات کارشناسی به مدیران عالی کشور، نتیجه کلی این شد که تمامی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور به صورت تک واحدی ساخته شوند.


ecec1dfb eeec 485b b2bb 775359facb7d خبر خاکستری


مسکن پایدار و بلندمدت بخشی از پروژه نهضت ملی مسکن شد

مشکل دیگری که در طرح مسکن مهر وجود داشت و مشکلاتی را ایجاد کرد این بود که خانوارها به خانه های تحویلی به عنوان مسکن پایدار نگاه نمی کردند زیرا اولاً متراژ واحدها در برخی مناطق بسیار کوچک بود و همچنین به دلیل نبود زیرساخت ها. در مناطق شهری، خانوارها نتوانسته اند مفهوم خانه دار شدن را ایجاد کنند.

در همین زمینه ابوالحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در گفتگو با یزدرسا خاطرنشان کرد: در طول سال هایی که پروژه مسکن مهر در یزد و سایر استان ها اجرا شده است این موضوع مطرح شده است که در برخی از این واحدها، شأن و منزلت مردم به چشم نمی خورد و همین امر باعث شد تا دیگر معضلات اجتماعی این دسته را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: کیفیت زندگی و سرانه محیط شهری سرلوحه برنامه های دولت در طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد تا خانواده ها و فرزندانشان مانند گذشته احساس تعلق واقعی به خانه خود کنند. و این در تامین زیرساخت ها، مجاورت زمین های شخصی است.در مناطق شهری و از همه مهمتر افزایش متراژ خانه هاست.

وی با تاکید بر اینکه بر خلاف نظر برخی افراد مشکلی برای اخذ زمین وجود ندارد، گفت: فقط باید در مورد ساماندهی زمین بحث شود تا مشخص شود هنوز چقدر زمین می توان برای این پروژه تهیه کرد.


بدون تردید تامین مسکن جوانان امروزی یکی از اولویت هاست و هر اقدامی برای تامین آن ستودنی است، اما پاسخگویی به یک نیاز با توجه به چالش ها، پیامدها و آسیب های آن، طعم و اصالت آن را تغییر می دهد. فرهنگ مردم یک جامعه در آینده ایجاد خواهد کرد قطعا بسیار مخرب تر از بی مسکنی است، این جایگاه در دولت سیزدهم به خوبی دیده شد.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید