درآمد متقاضی نهضت مسکن چقدر است؟/ تمامی درآمدهای نهضت ملی مسکن به حساب می آید


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1903503

یکی از روسای وزارت راه و شهرسازی با تشریح نحوه واریز پول توسط متقاضی برای نهضت ملی مسکن گفت: افزایش هزینه های ساخت و عدم تامین پول متقاضیان باعث شد تا استقبال از این پروژه شود. بسیار کمتر از برآوردهای دولت است و همه دریافتی های نامزدها به حساب نمی آیند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که استقبال از نهضت ملی مسکن بسیار کمتر از حد انتظار دولت است و متقاضیان نهضت ملی مسکن گاهی توان پرداخت را ندارند و این مشکل علاوه بر آن است که بانک هایی که باید برای این طرح ها اعتبار بدهند، از بخش مسکونی دوری می کنند. ، پیشرفت را کند می کند نهضت مسکن بوده است

همه اینها همراه با تورم 42 درصدی و افزایش 57 درصدی دستمزدها که منجر به افزایش هزینه ساخت مسکن می شود، منجر به رکود و کاهش تمایل به سرمایه گذاری در صنعت ساختمان در سال جاری بیش از حد انتظار شد. و در نهایت آمارها نشان می‌دهد که اگر این رشته مالکی را در آمار وارد نکند، حدود 12 تا 13 درصد از افراد بخش دولتی درآمد اولیه را واریز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:
در پروژه های نهضت ملی مسکن پیشرفت فیزیکی نداشت


پرداخت کلیه هزینه های ساخت بر اساس هزینه بر عهده متقاضی می باشد



احمد کرحنا مدیر روابط رسانه ای وزارت راه و شهرسازی در مورد میزان سهم متقاضی نهضت مسکن وی به عنوان دانش گفت: برای تعیین میزان ودیعه و دریافتی ابتدا باید در نظر بگیریم که قرارداد ساخت با اداره کل راه و شهرسازی است یا این قرارداد در شهرهای جدید یا پیمانکار تعاونی یا فرعی است اما روند معمولاً این قانون بیان می کند که هزینه های ساخت باید بر اساس هزینه توسط خریدار پرداخت شود.

وی ادامه داد: با یک محاسبه ساده می توان برآوردی از هزینه های ساخت به دست داد. هزینه ساخت و ساز به دلیل مشکلاتی مانند تورم در آن سال ها بسیار افزایش یافته و این مشکل تامین درآمد را برای بسیاری از متقاضیان سخت کرده است، اما طبق قانون جهش تولید مسکن، این هزینه (کلیه هزینه های ساخت و ساز) باید باشد. توسط خریدار پرداخت می شود.


مزایای نهضت ملی مسکن / وام بدون اوراق زمین خالی



او پاسخ داد مزایای طرح نهضت مسکن وی گفت: در واقع این قانون 2 مشکل را از خریداران برطرف می کند، اول اینکه هزینه زمین که قسمت زیادی از ساخت و ساز را شامل می شود را پوشش می دهد و در مرحله بعد اگر متقاضی بخواهد ساخت و ساز را شروع کند باید هزینه کند. کارمزد 100 میلیون برای اسناد یا سپرده رهنی و بروکراسی اداری آن را طی می کنید که شامل ضامن و سایر شرایط وام از سیستم بانکی می شود که نهضت مسکن این بوروکراسی و هزینه ها از بین می رود و هزینه ها کاهش می یابد.

مدیرعامل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: البته مبلغ وام در شهرستان ها و تهران متفاوت است، اما بسته به قرارداد، تمام هزینه های ساخت به عهده متقاضی است و تمامی فیش ها قبل از تحویل در حساب است. واحد مسکونی در نهایت بر اساس صورتحساب ها محاسبه می کند مدت زمان ساخت هر متر از ساختمان تحویل شده به متقاضی در نهایت پس از کسر مبلغ رهن از ارزش، متقاضی ملزم به پرداخت مابقی هزینه ها می باشد.


افزایش هزینه ساخت و عدم امکان تحویل توسط متقاضیان



وی گفت: ترازهای فعلی ساخت و ساز در برخی نقاط بسته به نوع قرارداد می تواند شامل سهم متقاضی حتی تا 500 میلیون تومان باشد که باعث شد تصویب این طرح کمتر از برآورد دولت باشد. اما باید در نظر داشت که دولت جدا از زمین رایگان و هزینه انشعاب، ساخت زیرساخت ها و تامین آب، برق، گاز و سایر خدمات اجتماعی را نیز بر عهده گرفته است که این امر نیز تحمیل زیادی به مردم می کند. هزینه‌های دولت همانطور که هست و در مورد مسکن مهر هم همین‌طور بود، با این تفاوت که هزینه‌ها در آن دوره بسیار کمتر بود.

او اشاره کرد که این طرح اقدام ملی و حرکت ملی آنها با هم متحد شدند، گفت: اینها هم کمک کردند و مبلغ وام 100 میلیونی آنها هم همین است. اندازه جنبش ملی تولید مسکن بلند شد؛ اما از آنجایی که هزینه ساخت بر اساس فاکتورهای روند ساخت خواهد بود، کسانی که زودتر درگیر این روند ساخت و ساز بوده اند، احتمالا به دلیل هزینه مصالح در سال های گذشته، هزینه کمتری را پرداخت خواهند کرد.

وی در پایان در خصوص نصب برخی از امکانات مانند کابینت و پکیج نیز گفت: دریافت یا عدم دریافت هزینه های نصب این تسهیلات بستگی به نوع قرارداد دارد و در صورت حصول این توافق، هزینه خرید این نوع تسهیلات خواهد بود. به یکباره می تواند به نفع خریدار باشد و سازنده باید این امکانات را با هم با هزینه کمتر خریداری و نصب کند که به نفع متقاضی نیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید