استان قزوین 29 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد / 100 هزار هکتار از اراضی استان در آستانه بیابان زایی است.

اکنون این معضل که در کشور ما نیز وجود دارد در استان قزوین به صورت جدی مطرح شده و اگر چاره ای اندیشیده نشود عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

فرحناز احمد سلطانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی شامل آب، باد و خورشید است، بیان کرد: علاوه بر منابع طبیعی در همه کشورها به عنوان موهبت الهی و سرمایه ملی می توان از طریق کشت و احیای منابع طبیعی برنامه ریزی کرد. آن را به یک عامل کلیدی در توسعه پایدار تبدیل کنید.

رئیس اداره بیابان های اداره کل مدیریت منابع طبیعی و حوضه های استان قزوین گفت: منابعی مانند آب، جنگل ها، مراتع و بیابان ها که در نهایت با استفاده بیش از حد و سختی جایگزین می شوند، در دسته منابع تجدید ناپذیر قرار می گیرند. منابع. .

احمد سلطانی همچنین تاکید کرد: می توان از منابع طبیعی به عنوان محیطی مناسب برای تفریح ​​انسان، جذب گردشگر و بستری مناسب برای رشد و زیستگاه جانوران و گیاهان استفاده کرد.

ایران 32 میلیون هکتار زمین بیابانی دارد

وی با بیان اینکه 61 درصد از خاک کشور در مناطق خشک و خشک قرار دارد، افزود: بر اساس آمار ارائه شده، این مناطق می توانند شرایط لازم را برای توسعه اراضی بیابانی ایجاد کنند.

این مقام مسئول افزود: بر اساس سایر آمارها 32 میلیون هکتار از اراضی ایران در بیابان و از نظر اکوسیستمی 43.7 دهم میلیون هکتار از اراضی ایران در اکوسیستم بیابانی قرار دارند، بنابراین کشور ما بر اساس آمار 1.2 است. % از سرزمین جهان و 3 8 % از بیابان های جهان را به خود اختصاص داده است.

احمد سلطانی گفت: علاوه بر اینکه 18 استان کشور در مناطق بحرانی و فوق بحرانی کویر قرار دارند، 12 استان نیز به عنوان استان های درگیر در شن های شناور نیازمند عملیات تثبیت شن و ماسه هستند.

29 هزار هکتار از اراضی استان قزوین بیابانی است

وی با اشاره به وجود 29 هزار هکتار اراضی بیابانی در استان قزوین گفت: آخرین پایش احتمال بیابانی شدن اراضی قزوین به دلیل خشکسالی و شرایط تا 100 هزار هکتار را پیش بینی می کند.

این مقام مسئول گفت: 12 هزار هکتار از مناطق بیابانی استان زیر کشت نهال قره دق قرار گرفت.

رئیس اداره بیابان اداره کل مدیریت منابع طبیعی و مدیریت آب استان گفت: کاشت نهال در منطقه 6 هزار هکتاری دوقوزلو بویین زهرا آتریپلکس بزرگترین طرح نهال کاری استان در دهه 80 بوده و به طور کامل انجام شده است. امروز تکمیل شد

وی افزود: 450 هکتار نوار زندگی در اطراف مزارع، مدیریت پساب برای کاهش، کنترل و کنترل میزان سیلاب در مساحت 600 هزار هکتار و پروژه فنس کشی 30 هزار هکتار در اراضی بیابانی از جمله فعالیت های انجام شده برای بیابان زدایی در این شهرستان است. استان.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز به کار اولین دستگاه های تثبیت شن و ماسه در بوئین زهرا در سال 1347 گفت: اکنون با کاشت 400 هکتار جنگل قوسی که یکی از گونه های پایدار در مناطق بیابانی است، از اثرات مخرب این منطقه کاسته شود. .

مناطق کویری استان در بوئین زهرا و آبیک قرار دارد

احمد سلطانی با بیان اینکه بیشتر مناطق کویری قزوین در جنوب آبیک و شمال بوئین زهرا است، تاکید کرد: این دو منطقه از سوی سازمان جنگل ها به عنوان مناطق بحرانی، مناطق فرسایش بادی و کانون فرسایش شناسایی شده است و باید ویژه و ویژه باشد. .

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب استان با اشاره به تعریف بیابان گفت: مناطقی با اقلیم خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب، با بارندگی کمتر از 150 میلی متر، زیاد. تبخیر آب، خشکی شدید، درجه حرارت بالا و بادهای شدید همراه با گرد و غبار کویر نامیده می شود.

این مسئول اضافه کرد: گذشته از اینکه امروزه با افزایش و پیشروی آب و هوای گرم و مداخله و استفاده نادرست نیروی انسانی از آب و خاک، شاهد بیابان ها و به خطر افتادن منابع طبیعی هستیم، اما این موضوع می تواند برای مردم خطرناک باشد. زندگی می کند.”

احمد سلطانی ادامه داد: افزایش بیابان زایی نیز باعث گرد و غبار، طوفان و گرد و غبار، کاهش حاصلخیزی خاک، افزایش سیل، کاهش تولید مواد غذایی، فرسایش خاک، آسیب های عمده زیرساخت ها و از بین رفتن حیات وحش می شود.

وی گفت: اکوسیستم بیابان بسیار حساس و شکننده است. وی گفت: رفتار انسان نباید با هدف تخریب و برهم زدن تعادل اکولوژیکی کویر باشد.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و مدیریت حوزه های آبخیز کشور با اشاره به راهکارهای مقابله با پدیده بیابان زایی گفت: حذف، مدیریت پساب، تولید مواد کاشت بیابانی، بادشکن اطراف مزارع، مالچ پاشی و بارش طلا در سراسر استان فعالیت می کند. این کار برای جلوگیری از بیابان زایی انجام می شود.

وی با اشاره به ارزان بودن این پناهگاه نسبت به سایر طرح ها خاطرنشان کرد: در این طرح از ورود حیوانات در زمان و فصل معین به منطقه جلوگیری می شود تا شرایط رشد و بازیافت پوشش گیاهی در این منطقه فراهم شود.

احمد سطانی افزود: این طرح در گذشته به صورت سنتی در بین روستاییان به منظور افزایش تولید علوفه دام انجام می شد و در حال حاضر تاثیر بسزایی در جلب مشارکت کشاورزان بومی و محلی مناطق کویری دارد.

مشکل چرای شتر در قزوین جدی است

این مقام مسئول با اشاره به مشکل چرای شتر در اراضی کویری قزوین گفت: در اراضی کویری با وجود پوشش گیاهی ضعیف و کاهش تولید مواد زنده و عالی، چرای شتر به معضلی جدی تبدیل شده است زیرا این حیوان دام اصلی بهره برداران است. از صحرا. “او گیاهان را از بین می برد.

احمد سلطانی ادامه داد: خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیز باعث ایجاد ریزگردها شده است که با قرار گرفتن بر روی سطح سبز برگ ها از فتوسنتز جلوگیری کرده و رشد گیاه را کند می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه پروژه های بیابان زدایی پرهزینه بوده و نیاز به نیروی متخصص دارد، نبود ساختار اداری مناسب از نظر تامین اعتبار، نیروی کار و عدم مشارکت بهره برداران مشکل جدی است.

رئیس اداره بیابان های اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب با تاکید بر استفاده از اکوتوریسم برای درآمدزایی افزود: استفاده از انرژی به عنوان نور خورشید با کمک پنل های خورشیدی می تواند پاسخگوی نیازهای روزانه کویرنشینان و بهبود شرایط باشد. زندگی آنها. موثر باشد

کشت هیدرولیک راه حل مناسبی برای مناطق بیابانی است

وی از کشاورزی هیدرولیک به عنوان راهکاری مناسب برای جلوگیری از بیابان زایی یاد کرد و گفت: با استفاده از این روش 100 متر مربعی می توان دو تن علوفه را برای سرمایه گذار جمع آوری کرد و همچنین از فشار دام در مناطق بیابانی. این امر باعث کاهش قابل توجه و جلوگیری از افزایش دام در مناطق با پوشش ضعیف می شود.

این مقام مسئول با اشاره به روش های کشاورزی و دامپروری کشت محصولات زراعی و دامی تصریح کرد: باید با مشورت کشاورزان شهرستان بوئین زهرا که به کاشت هندوانه می پردازند بهترین برداشت را با شرایط آنها مشخص کرد و با استفاده از گاو. که علاوه بر گوشت و شیر اکثر آنها دوقلو هستند.

احمد سلطانی ادامه داد: از سوی دیگر با استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی در اراضی کویری می توان حداقل از آب در بالاترین سطح استفاده کرد و در نتیجه راندمان کار را افزایش داد.

وی با اشاره به افزایش مهاجرت از روستا به شهر گفت: باید با برگزاری کلاس ها و سمینارهای آموزشی در کویر سطح علم و دانش بومی منطقه را افزایش دهیم تا با پرداختن به حل مشکل مهاجرت را کاهش دهیم. کویر.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: حفاظت از منابع طبیعی باید یک وظیفه ملی تلقی شود تا با همکاری افراد مسئول و غیرمسئول در راستای حفظ و احیای آن بتوانیم یادی از این موهبت الهی برای نسل های آینده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید