با عملیات بیابان زدایی/حصاری در 20000 هکتار از اراضی ملی در 15 روستای هلیل آباد حیات احیا شد.

ساعت: 16:24
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782689

ترابی گفت: عملیات زالزالک در 20 هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان هلیل آباد انجام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید ترابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان هلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی با بیان اینکه هلیل آباد 150 هزار هکتار وسعت دارد که 120 هزار هکتار آن اراضی ملی است، گفت: طرح های آبخیزداری در 80 درصد حوضه آبریز شهرستان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح های حوضه آبریز از بروز سیلاب و خسارات ناشی از آن جلوگیری می کند، خاطرنشان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر پیشگیری از سیل، با تغذیه سفره های زیرزمینی به آب های زیرزمینی منجر به احیای 16 حلقه چاه آب شرب و کشاورزی می شود. و قنات در شهر بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هلیل آباد با تاکید بر اینکه بالغ بر 60 درصد از اراضی ملی شهرستان را مرتع و بیابان تشکیل می دهد و این میزان اهمیت طرح های بیابان زدایی را دوچندان می کند، تصریح کرد: یکی از رسالت های طبیعی است. منابع بیابان زایی است و برای این منظور کاشت بوته های زالزالک در نواحی بیابانی شهرستان رشد می کند.

وی با اشاره به اثرات مثبت و موثر طرح های آبخیزداری و بیابان زدایی در شهرستان هلیل آباد اذعان داشت: قطع درختان تاغ توسط دلالان زغال سنگ تخلف زیانبار عرصه های طبیعی است و باید با متخلفان در این حوزه برخورد جدی شود تا شاهد باشیم. در این زمینه نباشید

ترابی گفت: قطع زالزالک در مناطق مختلف عواقب ناخوشایند و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و ادامه این روند قطعا نشت شن و هجوم آن ها به شهرها و مناطق مسکونی را در پی خواهد داشت. هلیل آباد آماده است.

وی با تاکید بر اینکه گونه های زالزالک عمدتاً در نقاط کویری شهرستان برای جلوگیری از ریزگردها، شن و ماسه شناور، برای سهولت زندگی مردم در روستاها و شهرها کاشته می شود، تصریح کرد: علاوه بر نجات 15 روستا از تردد در ماسه های شناور بیابان زایی موجب ارتقای سلامت روستاییان شده است به طوری که بیماری های تنفسی و تراخم چشمی در بین ساکنان این روستاها نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید