اجرای طرح مختلط کشت در 100 هکتار از باغات هلیل آباد


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820090

شعبان با بیان اینکه کشت مخلوط می تواند هزینه های تولید را کاهش دهد، گفت: 100 هکتار از باغات پسته شهرستان هلیل آباد به صورت نمونه و آزمایشی زیر کشت گیاهان علوفه ای مانند جو و منداب قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس ; وی بیان کرد: امسال 100 هکتار از باغات شهرستان برای کاشت مخلوطی از گیاهان علوفه ای در باغات پسته و انار شهرستان در نظر گرفته شده که اغلب به کاشت جو، یونجه، چغندر یا جارو می پردازند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خشکسالی و افزایش بهره وری آب در شهرستان هلیل آباد، کشت ترکیبی علوفه در باغات پسته نقش بسزایی در تامین علوفه دام دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزی مختلط علاوه بر علوفه، مزایای دیگری نیز دارد که از جمله می توان به آن اشاره کرد. کاهش شوری خاک، باعث افزایش مواد عالی و حاصلخیزی خاک و کاهش آفات و بیماری های گیاهی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی هلیل آباد با تاکید بر اینکه اگر موفق به کشت 20 درصد باغات شهرستان هلیل آباد شویم، حدود نیمی از علوفه دام در این شهرستان در شرایط خشکسالی تامین می شود، تصریح کرد: در شهرستان هلیل آباد وجود دارد. باغ های انگور و انار هستند. فرآوری علوفه داشتیم که نتایج خوب و خیلی خوبی داشت.

وی گفت: کشاورزی مختلط مدلی از سیستم های گیاهی طبیعی پایدار از جمله مراتع و جنگل های بکر و دست نخورده است. کشت مخلوط نیز می تواند به کنترل آفات در باغات کمک کند.

این چوپان با بیان اینکه میزان آبیاری با دو یا سه محصول و طول دوره رشد گیاه تفاوت چندانی ندارد، گفت: کشت مختلط از نظر بهره وری آب موثر خواهد بود چرا که چندین محصول مختلف از منابع آبی یکسان استفاده می کنند. آب، خاک و کود و علاوه بر هزینه های تولید کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید