اجرای طرح جدید آبیاری در 500 هکتار از باغات هلیل آباد / بلایای طبیعی و غیرطبیعی 552 میلیارد تن خسارت به بخش کشاورزی وارد شد

ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780142

شعبان با بیان اینکه طرح های نوین آبیاری در 500 هکتار از این شهرستان اجرا شده است، گفت: بر اثر سرمای زمستان، بارندگی نابهنگام، قطعی بیش از حد گرما و برق چاه های موتوری بالغ بر 552 میلیارد تن به بخش کشاورزی هلیل آباد خسارت وارد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد ظهر امروز در جلسه کارگروه آب کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان که در فرمانداری برگزار شد، گفت: طی سال گذشته سطح زیر کشت گلخانه های این شهرستان افزایش یافته است. به مساحت 3 هکتار.”

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت منابع آبی چاره ای جز افزایش عملکرد در واحد سطح نداریم و افزایش سطح باغات در شهرستان هلیل آباد ممنوع است، خاطرنشان کرد: استخرهای ذخیره آب این شهرستان به یک دستگاه متصل است. دهه قبل و امروز با ایجاد استخر ذخیره آب در خلیل آباد از شدت استقبال خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه طرح های نوین آبیاری (فشار و زیر خاکی) در 500 هکتار از اراضی شهرستان اجرا شده است، تصریح کرد: امسال بالغ بر 40 میلیون تن کمک بلاعوض به ازای هر هکتار باغات اجرای طرح های جدید آبیاری خواهد بود. پرداخت شده.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی سیستم های آبیاری در اراضی کوچک کشاورزی امکان پذیر نخواهد بود و نیاز به بازنگری در سطح دارد، اذعان داشت: کاربرد کشت مخلوط گیاهان علوفه ای از جمله چغندر علوفه ای، جو، یونجه و غیره. در تاکستان، انار و خشکبار پروژه بسیار موفقی در شهرستان هلیل آباد با هدف افزایش بهره وری آب و تامین علوفه دام بوده که به سرعت در حال توسعه است.

شعبان همچنین با اشاره به اینکه اجرای طرح سوله به منظور کاهش خسارت گرمایی و افزایش بهره وری آب به منظور کاهش تبخیر آب در باغات انار و انگور از دیگر پروژه های شهرستان برای مدیریت منابع آب است، گفت: بیشترین میزان مصرف آب در باغات انار و انگور است. محصولی است که انار وجود دارد و انگور و پسته در دسته بندی های زیر مصرف آب قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: تعویق کلیه بدهی های زیان دیدگان تا پایان سال 99 و پرداخت سود و جریمه و همچنین تغییر سررسید کلیه بدهی ها تا سه سال به یکصد میلیون تن و مصوبه هیئت وزیران و منتظر هستیم. برای ابلاغ 1400 توضیح دهید: و بازدیدهای آموزشی برای الگوبرداری از الگوهای پروژه موفق در دستور کار قرار دارد که می تواند به کاهش اثرات خشکسالی در بخش کشاورزی کمک کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین افزود: در برداشت 1400 تا 999 به دلیل یخبندان زمستانی، بارندگی های نابهنگام اردیبهشت، گرمایش بیش از حد هوا در خرداد و قطع برق چاه های موتوری به میزان 552 میلیارد تن، بخش کشاورزی آسیب دید. از این میزان 230 میلیارد تومان با خشکسالی و کاهش بارندگی همراه است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات خشکسالی گفت: اجرای طرح تلفیقی آبیاری کم فشار در 75 حلقه چاه عمیق کشاورزی با کمک 85 درصد، اجرای پروژه خط لوله 43 کیلومتری در مزارع و باغات، لایروبی و احیا 3 قنات، ترویج و توسعه کشت های کم آب و ایجاد باغات نمونه عناب، توسعه کشت های گلخانه ای و کشت انگور در بستر گلخانه ای نیز از جمله اقدامات انجام شده برای مدیریت منابع آبی شهرستان هلیل آباد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید