فارس، سرزمینی با تاریخ و ظرفیت های کهن که هنوز مغفول مانده است


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918288

مشروح گفتگو با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس:

با نگاهی اجمالی به تاریخ چند هزار ساله فارس می توان دریافت که این استان در ادوار مختلف در تمامی عرصه ها آثار فراوانی داشته است و به دلیل اینکه همواره یکی از میراث های ماندگار این کشور به شمار می رود. دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری متعددی است که به گفته متولیان امر در سال های اخیر کمتر از ظرفیت های گردشگری آن استفاده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استان فارس با دارا بودن 11 اثر تاریخی ثبت شده بین المللی و حدود 3000 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی، یکی از استان های با پتانسیل بالا در بخش تاریخ و گردشگری است که این استان را در بین استان های کشور خاص می کند.

سید موید محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شیرازه به تشریح بخشی از عملکرد این سازمان در 8 ماهه امسال و چالش های اصلی پیش روی این سه حوزه پرداخت. .


شیرازه: عملکرد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس را چگونه ارزیابی می کنید؟

محسن نژاد:

استان فارس بیشترین ثبت جهانی را دارد و همچنین گفتنی است 26 اثر با ثبت جهانی در کل کشور دارو وجود دارد که 4 اثر از فارس و اثر ابن اعاء مجموعه تخت جمشید پاسارگاد است. و همچنین باغ‌های ایرانی (نشان و باغ‌های پاسارگاد شامل 7 شهر فارس مانند فیروزآباد، کازرون و ساروستان می‌شود که آثار و مکان‌های تاریخی زیادی مانند بیشاپور با تنگ چوگان، غار شاپور را در خود جای داده است و همین امر استان فارس را به یکی از استان‌ها تبدیل کرده است. یکی از غنی ترین استان ها در ثبت آثار ملی فارس.

و اکنون با توجه به اینکه مجموعه تخت جمشید یکی از مهم ترین آثار تاریخی استان فارس است، برای تکمیل محوطه سازی ورودی مجموعه تخت جمشید که یکی از پروژه هایی بود که این پایگاه تحلیلی خبری روی آن کار می کرد و در در نهایت مجبور شدیم دوباره این پروژه را ادامه دهیم و از مدیر کل گردشگری وضعیت این پروژه را جویا شدیم.


شیراز: تکمیل محوطه ورودی تخت جمشید چقدر است؟

محسن نژاد:

طرح محوری ورودی تخت جمشید ساماندهی است، علاوه بر اینکه پایگاه تحلیلی خبری شما گزارش تهیه کرده است، لازم به ذکر است که تمامی مواد اولیه اجرا آماده و موجود است اما در حال حاضر نیاز به بودجه دارد.

اما عموماً در حال کار در محوطه سازی ورودی تخت جمشید بودیم که بخشی از مصوبات ریاست جمهوری بود و این سازمان برای تکمیل این پروژه از سازمان برنامه بودجه وام درخواست کرد و در محور ملل به تخت جمشید کار می کردیم. وام ها ملی بود

اما برای اجرای پروژه ها در استان فارس باید از ظرفیت سرمایه گذاران برای ساماندهی مناطق خود استفاده کرد.


شیراز: در خصوص سایت های بوم گردی تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید؟

محسن نژاد:

اقامتگاه های بوم گردی خدماتی مانند غذاهای سنتی، اقامتگاه ها و سایر هنرهای زیبا را به گردشگران و عموم ارائه می دهند.

کاری که این سازمان برای احیای اقامتگاه ها انجام داد تبدیل آن ها به پایگاه های تولیدی، آموزشی، صنایع دستی و معرفی مراسم آیینی و لباس های سنتی اقوام مختلف و نیز معرفی اصالت های محلی بود که امروزه به شدت کاهش یافته است. لحظاتی برای گردشگران

و به طور کلی اقامتگاه های بوم گردی در فرهنگ ما محوریت دارند و استان فارس با ظرفیت بسیار خوبی که از نظر آب و هوا، روستا و بافت تاریخی دارد، دارای اقامتگاه های خدماتی بسیار خوبی است.

همچنین یکی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی در این منطقه فعال سازی اقامتگاه های بوم گردی در بافت تاریخی برای کمک به آسیب های وارده به بافت تاریخی است که از این سازمان مجوز گرفتند و تحت عنوان اقامتگاه های سنتی با احیا شدند. رویکرد حفظ بافت تاریخی و این یکی از عملکردهای درخشان این سازمان است.


شیراز: تکمیل موزه بوانات کجا بود و چه پیشرفت فیزیکی داشته است؟

محسن نژاد:

رویکرد من این است که در بخش دولتی سراغ موزه داری نرویم بلکه سعی کنیم از ظرفیت مجموعه خصوصی استفاده کنیم. موزه بووانوت یکی از موزه هایی است که نیاز به توجه زیادی دارد. موزه دولتی است و یکی از پروژه های سفر ریاست جمهوری بود که یک میلیارد بود. و خوشبختانه در زمینه تکمیل پیشرفت هایی حاصل شده است. هدف این است که یک بخش نمایشگاهی و ترکیبی از فعالیت‌های موزه‌شناسی و میراث فرهنگی و یک فضای تولید صنایع دستی خوب که با پیمانکار امضا شده و پیشرفت فیزیکی داشته باشد.


شیراز: پروژه باغ موزه مشاهیر و موزه ارزشمند منطقه ای استان فارس به کجا ختم شد؟

محسن نژاد:

دو پروژه مهم موزه منطقه ای فارس و باغ موزه معروف شیراز با 60 هزار متر مربع بزرگ ترین مجموعه فرهنگی کشور است که در ضلع شمالی آرامگاه حافظ در حال ساخت است.

البته لازم به ذکر است که این پروژه ها در سال 1395 به دو پروژه تبدیل شدند و باغ موزه معروف به بخش خصوصی واگذار می شود و موزه منطقه ای نیز توسط بخش دولتی پیگیری می شود.

و باغ موزه معروف سرمایه گذار به ما قول داد که این پروژه تا پایان سال جاری به حد قابل قبولی برسد اما پیش بینی من این بود که فاز اول تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و قابل ذکر است. که 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مساحت موزه منطقه ای فارس 30000 متر مربع و شامل 4 گالری اصلی به مساحت 1600 متر مربع، گالری مقدماتی، سالن اجتماعات، آمفی تئاتر، سینما، آزمایشگاه، نمازخانه است. ، کافه تریا و صندوق امانات.

این موزه یکی از امن ترین سازه های کشور است و تا 3 اتمسفر در برابر انفجار مقاومت می کند و دیوارهای گنجینه امن که بازدید عمومی از آن امکان پذیر نیست، محل نگهداری اشیاء خاص است که دیوارهای آن ضخامت 80 سانتی متر مربع.

عملیات اجرایی موزه منطقه ای فارس که در سال 87 کلنگ زنی و ساخت آن از سال 89 آغاز شده بود، در صورت تامین اعتبار لازم در اسرع وقت به اتمام می رسد.


شیراز: با توجه به اینکه بازار وکالت شیراز چندین بار سوخته، آیا این سازمان برنامه ای برای احیا دارد؟

محسن نژاد:

این سازمان برای احیای بازار وکیل کانال تسهیلاتی ایجاد کرده است که در کف بازار ساخته می شود همچنین در صورت آتش سوزی بازاریان رعایت کنند تا آتش سوزی رخ ندهد همچنین لازم به ذکر است که نیازمند اعتبار هستیم. برای طرح های مرمت و مرمت این سازمان و آماده همکاری هستیم.


شیراز: برای مرمت قبرستان قدیمی شیراز (دارالسلام) چه کردید؟

محسن نژاد:

از آنجایی که این قبرستان مهم و مورد توجه جامعه است، با شهرداری در حال مرمت این قبرستان و اجرای طرح مرمت هستیم.


شیراز: چه تدابیر و تدارکاتی برای نوروز بایرام در نظر گرفته اید؟

محسن نژاد:

ایام نوروز روند خاصی دارد، خدماتی که ارائه می دهیم از سوی وزارت کشور اعلام می شود و با سایر نهادها و آموزش و پرورش و شهرداری همکاری می کنیم.

و با توجه به اینکه استان فارس یکی از استان های پذیرای مسافر زیاد است و امسال 25000 مسافر در شبانه روز در استان فارس اسکان دادیم که 85 درصد آنها به شیراز متصل شدند.

امسال در عید از شلوغی ورودی شهرها جلوگیری کردیم و بلیت فروشی را در ورودی شهر جمع آوری کردیم و مسافران عملا با اپلیکیشن های مختلف اقدام به خرید بلیط کردند و بسیار موثر بود.

مسافرانی که امسال قصد سفر به استان فارس را دارند از ظرفیت قبلی استان مطلع شده و یا با شماره تلفن 09629 تماس گرفته و از وضعیت سکونت در شهرستان ها و شکایات مطلع شوند.


شیراز: پروژه های گردشگری با چه چالش هایی روبرو هستند؟

محسن نژاد:

صنعت گردشگری مورد توجه من است و لازم به ذکر است که یکی از مهمترین چالش ها عدم ایمان کل جامعه به حوزه گردشگری است. فارس می تواند استان بسیار موفقی باشد و با یک سوال به پایان می رسانم که آیا ما این اعتقاد را به دولت و جامعه داریم؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید