صنایع دستی حوزه ای مغفول مانده در تولید ثروت است / مسئولان از ایده های کسب و کار دانش بنیان حمایت می کنند

اگرچه امروزه این هنر در کشور ما به یک جنبه تجملی و تزیینی تبدیل شده است، اما تعداد زیادی از مردم به چرم دوزی مشغول هستند و باعث ایجاد شغل شده اند.

زهره مردای پویا، هنرمند آبیک از آن دسته افرادی است که با وجود فعالیت در عرصه نجات غریق، پس از تولد فرزندشان تصمیم گرفتند در کلاس های دوخت کیف چرمی شرکت کنند و از وقت خود در خانه نهایت استفاده را ببرند.

زهره مرادی پویا در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ وی با اشاره به آغاز فعالیت هنری خود در منزل گفت: از آنجایی که قیمت دوره های چرم دوزی بالا بود تصمیم گرفتم با پذیرش سفارش چرم از اقوام کسب درآمد کنم و انگیزه ای که از این فعالیت گرفتم باعث شد به کار در منزل بروم. بین 2010 و 2013. “شوم کارم.

03448fcc 5b09 4044 9bc6 ba9399a4fcbf خبر خاکستری

وی افزود: در سال 1392 فضایی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای تامین مواد اولیه در اختیار ما قرار گرفت تا افراد شاغل در این حرفه از رفتن به تهران بی نیاز شوند و این اتفاق کار حرفه ای من را در خارج از منزل آغاز کرد.

این کارآفرین آبیکی با اشاره به گسترش کار خود در چند سال آینده گفت: اکنون کارگاه تولید کیف و کفش دستباف چرم اصل دارای فضای آموزشی، تولیدی و فروشگاهی است که می توانیم از این حرفه برای کارآفرینی استفاده کنیم. با قبول سفارش از نقاط مختلف کشور.”

مرادی پویا گفت: قبل از ولیعهد حدود 25 نفر در یک کارخانه چرم‌سازی کار می‌کردند. وی ادامه داد: انتشار هر موج کرونا باعث حرکت نیروها می شود. زیرا در حال حاضر نیروی کار دائمی در کارگاه وجود ندارد و بیشتر آنها در منزل به کار خود ادامه می دهند.

این کارآفرین آبیکی گفت: با توجه به اینکه افراد تحت پوشش کمیته های مددکاری و مددکاری نیاز به کار و کمک مالی دارند، سمینار ما نرخ آموزش رایگان را برای این افراد ایجاد کرد اما متاسفانه این طرح با استقبال مواجه نشد.

وی با اشاره به اینکه بازار تهران اجناس چرمی را با قیمت پایین خریداری می کند، خاطرنشان کرد: وی تصریح کرد: از آنجایی که فروش اجناس چرمی با قیمت پایین برای زنانی که در خانه کار می کنند به صرفه نیست، تصمیم گرفتم بدون اتکا به هیچ اداره و سازمانی در کارگاه خود در آبیک، صنعت چرم را که توسط زنان خانه دار انجام می شود، بفروشم.

10acd0ed d1ac 44cb 983a 803c3051fbb1 خبر خاکستری

مرادی پویا با تاکید بر اینکه در شهرستان آبیک به غیر از حضور در کارگاه های روز صنعت، حمایتی برای رفع مشکلات نمی شود، تصریح می کند: وی ادامه داد: حوزه کاری من با زنان است و چون زنان مسئولیت فرزندان را بر عهده دارند و خانه را اداره می کنند، نمی توانند در هر زمان و مکانی در کلاس حاضر شوند. بنابراین ایجاد فضای مناسب برای آنها دشوار به نظر می رسد.

این کارآفرین گفت آبیک یک شهر سرمایه داری با نیروی کار کم است. وی گفت: در گذشته همه مشاغل از نیروی کار کافی برخوردار بودند اما اکنون جوانان ترجیح می دهند به جای انجام کارهایی مانند صنایع دستی از طریق فضای مجازی کسب درآمد کنند. این تفکر ما را با کمبود نیروی انسانی مواجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه رونق تولیدات دانش بنیان نیازمند حمایت مسئولان است، گفت: اگرچه چرم یک کالای لوکس است، اما فرهنگ استفاده از کالاهای چرمی ایرانی می تواند در بین مردم رواج پیدا کند. به جای خرید سالانه چند کیف و کفش مصنوعی وارداتی بی کیفیت، از کالای ایرانی حمایت شود.

این کارآفرین در پایان گفت: انتظار داریم کارکنان با حمایت های خود صنایع دستی را تقویت کنند تا مردم بتوانند کالای ایرانی را با کالای خارجی در داخل جایگزین کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید